Nu kommer ett långt inlägg med många frågor. Orkar du inte läsa allt så kan du scrolla ner direkt till frågorna och se om du kan svara på någon. Numrerar frågorna för enkelhetens skull.

Lite bakgrundsinformation
Ska köpa ett hus från 1976 som värms med direktverkande el i dagsläget. Och eftersom huset är stort(206kvm sutteräng) och ligger i Norrbotten, så är värmebehovet stort. Huset är som sagt byggt i en sluttning, och allt kommer att vara uppvärmt förutom förrådet i källarplan där det räcker med 10-15 grader.

Eftersom det ändå ska renoveras, så är det lika bra att göra det ordenligt med vattenburet värmesystem. Och tanken är att göra allt själv, förutom lite inkopplingar där det krävs specialverktyg eller elkopplingar.

Planen är att ha en vattenmantlad pelletskamin som ger 21kw på högsta effektläget, och det borde ju räcka. Planlösningen och nuvarande placering av skorsten/rökrör tillåter inte att ha ett pannrum i huset, och jag vet att det jobbigt att fylla på kaminen varje dag och tömma aska. Så det behöver inte påpekas ;) Den kommer att ha tilluft utifrån ansluten.
Och en ackumulatortank i förrådet några meter från kaminen, för att ta ut tappvarmvatten.

Det blir golvvärme i hela källarplan/sutterängplan(isolerat underifrån såklart), totalt 6st slingor(en för varje rum) med fördelare i förrådet. Och 7st radiatorer på övre plan(2 vardagsrum, 2 kök och en i varje sovrum), och golvvärme i badrummet och hallen(fram till trappan) med fördelare i väggen mellan dom.

Radiatorer istället för golvvärme på övre plan är mest för att jag är rädd för kallras från alla fönster, och så blir det lite dyrare med golvvärme. Alla fönster i huset är från byggåret 1976, kopplade 2-glas. Inte isolerkasetter eller något sådant, utan glasen är kittade som ”vanligt” på utsidan.:( Och det finns inga planer på att byta fönster, dels pga att det går väl inte att räkna hem investeringen och huset ökar inte värde(ligger på landet, och med alla andra investeringar så kommer det ändå att säljas med förlust eller ingen vinst om det säljs). Golvvärme i källaren/sutterängplan är väl mest för att det inte är tänkbart med något annat där, eftersom det är en källare. Badrummet och hallen uppe är endast av komfortskäl.

Pelletskaminen kommer att vara bra placerad på nedre plan, rummet där är stort och trappen till övre plan är ”öppen”, så förhoppningsvis kommer en hel del värme att stiga upp till den öppna planlösningen där också. Så att det inte blir allt för varmt i rummet där den står(den ger ju trots allt 20% värme till rummet den står i)

Radiatorrören ska dras dolt i bjälklaget, med 22mm PEX-rör som stammar och sen 15mm koppar uppstickare till varje element med hjälp av T-kopplingar. Självklart 2-rörssystem och en stam till varje sida av huset som ska ha elementen, så blir ju fyra 22mm stammar totalt med till/från-stam. Alla rör kommer ner till förrådet för att anslutas mot acctanken. Självklart dimensionerat för lågtemp :)

Ja, det var väl ungefär det jag hade att berätta utan att vara allt för detaljerad. Men jag har en massa frågor jag skulle behöva ha svar på.

Vi börjar med tappvarmvatten.
1. Jag hade tänkt 2 slingor i acctanken, eller en TVA(Tappvattenautomat). Vad är att föredra, alla verkar tycka olika? Priset blir ju ungefär samma för en ”tom” acctank + tva som för en tank med dubbla slingor(en uppe och en nere).

2. Styrning av kamin/pannan och hela värmesystemet blir jag inte riktigt klok på. :xKaminen kan man ansluta en extern givare till, som jag placerar i acctanken. Ska jag då ställa in kaminen att hålla tanken mellan 50-60c, eller vad som krävs för att få upp tappvatten i bra temperatur? Eller ska jag låta kaminen värma tanken till 90c och sen låta den svalna till 50c för att då starta kaminen igen? Vad är mest ekonomiskt? Hela värmesystemet ska vara dimensionerat för lågtemp, så det kräver ju inte mer än 40-45c som max. Det är ju bara tappvarmvatten som kräver lite mer. Shuntautomatik med givare för ute/inne-temperatur som styr samma framledningstemperatur på allt, med bra placerad givare. Och sen rumstermostater som reglerar överskottsvärme från kaminen och solen? Hur ”laddar” kaminen acctanken, läst om laddomat? Men kaminen har ju ingen direkt vattenvolym, så ska det bara cirkulera från botten och toppen på tanken till kaminen? Känns som att skiktningen förstörs då?

3. Behövs ens acctanken? Eller kan man koppla hela värmesystemet + TVA direkt mot kaminen och så eldar den lite hela tiden när det behövs? Då finns ingen möjlighet att ansluta elpatron eller?

4. Går det att köra samma temp i hela systemet om man dimensionerar radiatorerna efter det? Alltså ingen separat framledningstemperatur för golvvärmen. Och sen styrs de med shuntautomatik för hela huset.

5. Hur är det med kallras och radiatorsystem som går på lågtemp? Kanske är samma som att ha golvvärme, för jag hade tänkt dimensionera radiatorsystemet för att köra samma temp som golvvärmen? Då kommer dom ju inte vara mer än 30-40 grader varma, hjälper det för att motverka kallraset? Jag väljer ju radiatorer för att jag är rädd för kallraset, men blir det ingen skillnad med lågtempsystem så är det ju lika bra att satsa på golvvärme även på övre plan.
Hur mycket kallras kan man räkna med från kopplade 2-glas 70tals fönster? Nya tätningslister förstås, och tilluftsventiler högt placerade i alla sovrum/vardagsrum och frånluftfläktar som alltid går på inställt varvtal i bad, toa och tvättstuga.

6. Rören mellan kaminen och förrådet/acctanken, går det att gjuta ner dom i plattan? Inte något med att returen ska ligga lägre än det andra för självcirkulation?

Fler frågor kommer sen, men nu blev klockan för mycket. Hoppas på svar om någon orkar läsa igenom allt. Länkar bilder på planlösningen, så ni ser placering av kamin, acctank etc som jag nämner i texten.

Uppe/markplan: http://imageshack.us/photo/my-images/696/uppee.jpg/
Nere/källarplan: http://imageshack.us/photo/my-images/221/nere.jpg/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.