Tänkte höra mig för lite innan jag kastar mig in i att klicka hem varor, kollat runt lite på forumet och är det någon som har en tråd som passa så skicka mig gärna dit så kan jag läsa där.

Läget är som följer, signar ett hus till på lördag och behöver ha en plan för renoveringen.
Idag är det direktverkande el via radiatorer i samtliga rum, även om det kanske är svårt att räkna hem så är planen vattenburet, har alla möjligheter vad ska jag välja och vilken är den smartaste kopplingen?

Det är ett mindre hus från 1905 ungefär med 2 tillbyggnader.
Invändigt är det 4 rum om ca 12-17m2 och en yta som kommer bli badrum/tvättstuga samt hall. Totalt ca 70m2.
Kommer alltså att vara sommar/extraboende och iaf inte för mig permanent men man vill ju inte bygga in sig i ett hörn heller.
Det ligger på Skaraslätten så ganska mitt i landet men i den södra delen.

Det finns en kamin i ett rum och möjlighet att sätta in ytterligare en (det finns 2 murstockar)

Den gamla delen har utgrävd källare om ca 50% och resterande typ torpargrund, 1 tillbyggnad från 56-60-tal är jag oklar på ev är det en krypgrund men en altan och det bef huset gör det svårt att se. Sista delen byggd 99-00 är en krypgrund med bra åtkomlighet.

Min tanke är en luft-vatten pump och att förhoppningsvis installera till hösten, men fram tills dess vill jag ju göra klart övrigt.
Radiatorer i samtliga rum, (lite komfortvärme på el i badrumsgolvet)
Hade kunnat tänka mig golvvärme även i köket men takhöjden är ett problem så får riva lite i det först.

Hur ska jag tänka med koppling av radiatorer?
Vill göra detta så enkelt som möjligt, inte direkt intresserad av styrningar och smarta lösningar eller effektbesparande åtgärder, det är inte här jag kan göra störst besparingar 😆

Fördelare i badrummet (vid innedelen) 1 matning pex till var rum, dela vid radiator och 2 radiatorer/rum eller finns det en bättre idé?
Vilken pump ska man titta på? (den köper jag givetvis med installation men resten blir eget arbete)
Ett helt annat system?
Andra förslag eller bra idéer allt är välkommet.

Naturligtvis ingen ventilation att prata om, självdrag via murstockar, och det kommer väl bli en frånluftsfläkt i badrummet.
Tilluft vet jag inte i dagsläget hur det ser ut men det får jag ju lösa såklart.

Ja det var väl den korta frågan alldeles nu.... kommer säkert fler.

Tänk på att vattenburen golvvärme ger max 50 W/m2 vid normal förläggning, dvs inte särskilt mycket. Frågan om det räcker i ett hus från 2905? I fritidshus som står tomma och sänkt innetemperatur långa perioder på året så fungerar det bra med elradiatorer och en luftluftvärmepump som kan fjärrstyras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.