Nytt värme system

2k läst  3 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej ! tacksam om någon kan ge mig råd i denna djungeln.
    jag har i dag ett sutteräng hus med öppenplanlösning på 119kvm per plan , källar delen värms idag med direktverkande radiatorer och övervåningen värms med kassetter som ligger uppe på taket så värmen strålar ner från taket , jag har även en djupborrad brunn på 140m som jag inte skall använda längre då jag skall koppla på mig på det komunala vattnet.
    Har funderat på ev luft/luft på neder plan och demontera dom gamla elementen och ha luft / vatten på övervåningen med värmeslingor i golvet eller luft/luft där med kanske.
    Sedan fins det ett annat allternativ det är berg värme eftersom jag redan har brunnen som är ca 140m men där kommer även kosten för element och rördragningar till, vad tror ni är bäst för mig?
    Tacksam för lite svar eller råd , jag bor i Göteborg så jag har ju inte riktigt dom där varga vintrarna , och jag ligger på runt 20-24.000 kw/t om året

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Nytt värme system

JAg skulle helt klart ta bergvärme, då du redan har brunnen

3. R
    Medlem Nivå 6

Bergvärme och nytt värmesystem kommer att kosta dig cirka 150 000 och du får en uppvärmnings/varmvattenförbrukning 7-8 000 kw när det är färdigt. Luft/luftpump nedervåning kostnad 20 000 kr och framtida total förbrukning 16 000 kw. Luft/luftpump både uppe och nere, kostnad 30-40 000 kr framtida total förbrukning 12-13 000 kw.
    Sedan är det bara att räkna själv eller fråga igen.
    rogge

4. C
    Medlem Nivå 14

Fast nu tror jag du räkna vetten kostnaden på ena anläggningen o inte på dom andra!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: