Byggahus.se

Nytt uttag för gasspis/elugn

1. Feni
    Medlem Nivå 1
    Hej alla kunniga därute!
    Jag ska eventuellt köpa en ny bättre begagnad spis. Jag har idag gasspis men behöver en smalare spis och har då hittat en kombinerad gasspis och elugn. Hur ser förutsättningarna ut för mig att koppla in ett uttag för ugnen? Behöver ugnen vara på en egen säkring? Vad kan en sån dragning tänka kosta? Har lite bråttom att bestämma mig och vill veta om det en är möjligt. Tacksam för alla inputs!

2. S
    Medlem · Nivå 13
    Du har enfas 16A tillgängligt och sen beror det ju på ugn och effekt. En trefasspis är ju uteslutet direkt.

3. Feni
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar! Vad är det för info jag specifikt ska fråga efter?

4. S
    Medlem · Nivå 13
    Det primära är ju först och främst att den kan drivas på en fas bara. Sen har du väl kanske lite grovt räknat 4000 watt tillgängligt totalt för hela lägenheten. Sen går säkringen pga överbelastning. Så spisen måste ju ha en effekt därefter. 2000 watt kanske om du nu inte vill slå av allt annat när du använder spisen.

5. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Anslutningseffekt på eldelen av spisen. Borde stå på typskylten.

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Du kan i princip välja vilken spis du vill, enfas eller trefas, för 230 V. Det kan dock vara en ide att leta efter en spis som har en inbyggd effektvakt som skyddar säkringen. Annars får du själv försöka se till att inte använda för många kokzoner samtidigt. Du är nämligen mycket starkt begränsad av en 10 A säkring till spisen, så räkna inte med att kunna använda spisen som "vanligt". Du skulle alltså behöva ta in en elektriker och se över möjligheten att säkra upp lite.

7. Feni
    Medlem Nivå 1
    Så det blir samma typ av ingrepp och konsekvenser fastän det bara är ugnen som behöver el och övrigt går på gas?

8. S
    Medlem · Nivå 13
    Ja allt beror ju på effekten på ugnen då. Har du en ugn på 200watt så kan du ha 10 ugnar igång. Är den på 2000 watt så blir det bara en och är det mer så blir det ju gränsfall om det räcker till det övriga som sagt.

9. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Moderna inbyggnadsugnar brukar gå på enfas och effekten straxt under 3000 watt. Pyrolysugnar behöver mer effekt.
    P=U*I
    En separat säkring för ugnen kan vara bra för att undvika att annan utrustning typ vattenkokaren slår ut säkringen när ugnen är i drift.

10. Feni
    Medlem Nivå 1
    Jag förstår! Tusen tack för svar. Nu inväntar jag ytterligare info gällande ugnen.

11. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Skillnaden är att huvudsäkringen går istället då.