Byggahus.se

Nytt uterum och val av uppvärmning

669 läst  1 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej alla,

Jag skulle behöva lite råd kring byggnation av ett nytt uterum. Funderingarna går mot ett uterum på ca 25 kvm som ska användas en bit in på hösten och sen till våren:

Willabs skjutpartier WG62 ECO (U-värde 1,6)

Kanalplasttak 32mm.

Betongplatta med 200mm cellplast

Under vintern tror jag inte att uterummet kommer användas särskilt ofta, men samtidigt behövs väl lite värme för att hålla ev. frost och fukt borta?

Det kommer vara inrett med en lounge-del och en matgrupps-del och jag vill inte att möblerna ska bli förstörda av kyla eller fukt.

Frågan är då vilken uppvärmning som blir mest ekonomisk över vinterhalvåret?

Första tanken var separat vattenburet värmesystem i betongplattan, men har fått höra från flera håll att det är onödigt dyrt. Och att det tar lååång tid att värma upp till rumstemperatur om man vill använda uterummet spontant en vinterdag. Elslingor i plattan är ett annat alternativ jag övervägt, men blir det också onödigt dyrt för att hålla lite värme igång under vinterhalvåret? Eller är det ett bra alternativ till vattenburet eller element?

Lite senare kommer jag investera i en braskamin för att snabbt kunna få upp värmen.

Jag vore jättetacksam för lite förslag och erfarenheter från er som redan byggt uterum och som har samma tankar kring användning höst/vår och några enstaka gånger under vinterhalvåret.

Tack på förhand!

/Andreas

2. L
    Bannad · Nivå 20
    En luft/luft VP är en lösning , många som har det , 25 m2 är inte stort men mycket glas som kyler av . för att inte blöt på fönstren ( fiskaffärsfönster ) så får det inte vara för varmt eller mycket värme så det torkar upp .

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka