Ska lägga nytt massivt trägolv. Alla val jag gör i stugan jag renoverar bygger på principen: så lite löpande underhåll som möjligt. För jag känner mig själv och vet att jag aldrig kommer olja in golv mer än första gången.
Så jag lutar åt såpskurat golv. Jag läser "absolut inte varmt vatten, då blir det grått", men hittar just inga bilder på hur det ser ut. För jag ser gärna att golvet blir lite mörkare. Är inte så förtjust i de vitpigmenterade behandlingarna, och vill inte att det blir sådär furu-gult.
Vet ngn om bilder som visar hur det blir med varmt vatten?
Så jag lutar åt såpskurat golv. Jag läser "absolut inte varmt vatten, då blir det grått", men hittar just inga bilder på hur det ser ut. För jag ser gärna att golvet blir lite mörkare. Är inte så förtjust i de vitpigmenterade behandlingarna, och vill inte att det blir sådär furu-gult.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Lägg gran? Blir enligt min mening snyggare än furu som obehandlat trären. Mer grå än gul.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Om du vill ha gråa golv som på Skansen eller vilket gammalt torp som helst, kan du börja med att luta av golven. Det stabiliserar/konserverar ytan på golvet så att det inte gulnar. Samma process som sker långsamt under många års såpaskurande. Olja in det lutade golvet med naturell olja utan pigment. Det kommer att se lite rått, gult ut på splintveden och ev. rosa på kärnveden de första månaderna, men det bleknar sedan och blir grådaskigare med tiden.cederbusch skrev:
Ska lägga nytt massivt trägolv. Alla val jag gör i stugan jag renoverar bygger på principen: så lite löpande underhåll som möjligt. För jag känner mig själv och vet att jag aldrig kommer olja in golv mer än första gången.
Såpaskurning med varmt vatten är helgerån för byggnadsvårdarna. Byggnadsvårdarna vill ha sädesgula golv. Inget du behöver ta notis om. Du får snabbare grått golv med varm vatten. Svabba avj med kallt vatten efteråt. Du gör det för dig själv och din barnbarnsbarn.
Ej rättvisande bild på ett golv som har varmskurats kanske 25-30 gånger. Lutat och oljat 2005
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut när det precis var inlagt och behandlat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdarna"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
479 kr inkl moms
Läs mer
Jag förstår inte helt hur du menar. Först luta och olja. Och SEN såpskura? Vad gör så oljan för nytta?Johan Gunverth skrev:
Om du vill ha gråa golv som på Skansen eller vilket gammalt torp som helst, kan du börja med att luta av golven. Det stabiliserar/konserverar ytan på golvet så att det inte gulnar. Samma process som sker långsamt under många års såpaskurande. Olja in det lutade golvet med naturell olja utan pigment. Det kommer att se lite rått, gult ut på splintveden och ev. rosa på kärnveden de första månaderna, men det bleknar sedan och blir grådaskigare med tiden.
Såpaskurning med varmt vatten är helgerån för byggnadsvårdarna. Byggnadsvårdarna vill ha sädesgula golv. Inget du behöver ta notis om. Du får snabbare grått golv med varm vatten. Svabba avj med kallt vatten efteråt. Du gör det för dig själv och din barnbarnsbarn.
Ej rättvisande bild på ett golv som har varmskurats kanske 25-30 gånger. Lutat och oljat 2005
[bild]
Så här såg det ut när det precis var inlagt och behandlat.
[bild]
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Skadar ju inte att dra över med en ordentlig såpskurning efter någon månad när oljan har oxiderat klart.
Följdfråga. Om jag inte lutar av, utan går på med såpakurning och varmt vatten direkt, kommer det dra mer åt gult ändå? Hur betydelsefull är lutningen?Johan Gunverth skrev:
Jag vill eg inte ha ljusa trägolv, men vågar inte riktigt färga in dem för mörkt heller. Skulle vilja ha golv som på denna bilden. Förslag?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Lutningen förhindrar den naturliga gulningen. Det bryter ner (om jag inte minns fel) de hartser som gulnar i solljus. Samtidigt sker ju en svag ”lutning” med vanlig såpaskurning, men det tar mycket längre tid att uppnå samma resultat.
Det är alltid svårt att patinera och sedan få behålla det utseendet. Din bild ser ut att visa äkta patina. Skulle du färga in golvet, kan det bli problem när det slits och den färska ytan tittar fram. Om du inte sliter på golvet skulle ju lutning och en Osmo Naturell (färgande) kanske funka. Du har ju möjlighet att pröva olika behandlingar på en lös bit furu.
Läser du i Gysinges tips är lutning av furugolv ”fusk” och kommer att leda till allmänt åtlöje, skilsmässa och troligen värre saker än så.
Det är alltid svårt att patinera och sedan få behålla det utseendet. Din bild ser ut att visa äkta patina. Skulle du färga in golvet, kan det bli problem när det slits och den färska ytan tittar fram. Om du inte sliter på golvet skulle ju lutning och en Osmo Naturell (färgande) kanske funka. Du har ju möjlighet att pröva olika behandlingar på en lös bit furu.
Läser du i Gysinges tips är lutning av furugolv ”fusk” och kommer att leda till allmänt åtlöje, skilsmässa och troligen värre saker än så.
Det där romantiska såpskurade golvet man ser i gamla timmerhus uppnår man genom att gå ut och in med skor varje dag i 30 år samt gulsåpa med kvast o vatten.fast för din del blir det bara en gång så det finns ingen bra genväg tyvärrcederbusch skrev:
Klicka här för att svara