Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nytt taxeringsvärde, hur tänka?

1. K
    Medlem · 2 inlägg

Kate10

Medlem
    Vi står inför nu uppdatering av taxeringsvärde till Skatteverket. och jag funder på för- och nackdelar kring detta. Jag har de senaste åren genomfört omfattande renoveringsinsatser på min lilla gård, dvs, ett mindre hus på gården är inom kort klart och beboeligt. På gården står redan ett boningshus och det andra huset har fått allt från ny eldstad, kulvert med vatten och el, relax med bastu i och kök mm.

Jag planerar ev att sälja gården om 2 till 3 år. Ska jag redan nu lägga in dessa förbättringar i redovisningen till skatteverket för att höja taxeringsvärdet, som kan ge mig ett högre marknadspris och en möjlighet till förbättrad belåning för ev nya ägare. Ge mig för och nackdelar med mitt resonemang.

2. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    Jag tror inte taxeringsvärdet påverkar det reella värdet nämnvärt.

3. C
    Medlem · 12 678 inlägg
    Nä, och med ett återinförande av fastighetsskatten på tapeten är det väl snarare dags att återigen börja smussla med skicket i taxeringen. Det är ju inte valfritt om och när man tar upp relevanta förbättringar i taxeringen, utan den skall fyllas i korrekt på heder och samvete annars är det ju skattefusk.

• Laddar…
  4. B
    Allvetare · Stockholm · 9 574 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Jag vill minnas att senast fastighetsskatten fanns så baserades den bl.a. på olika typer av standardpoäng, och en grej var hur långa bänkytor man hade i köket. Tror att 3 m var någon klassgräns där, så jag är glad att när jag nu renoverat köket så blev den längsta köksbänken 2,97. Det kanske kan bli användbart i framtiden för att få ner skatten något.

• Laddar…
  5. W
    Husägare · Mälardalen · 1 621 inlägg

witten

Husägare
    Som cpalm säger så är det här ju inte en valmöjlighet skatteverket presenterar för dig så du slipper ju faktiskt fundera över huvud taget.

6. K
    Medlem · 2 inlägg

Kate10

Medlem
    Jag förstår också att det inte är en valmöjlighet. Däremot är jag inte helt i mål med att definiera byggnationerna som klara riktigt än. Tänkte mest på om jag skulle skynda på med färdigställandet för att ta med detta i denna nya värdering eller inte, då jag planerar att sälja framöver. Det går kanske att justera då de är klara, om typ 2 månader, dvs efter att den nya föreslagna värderingen. Då det typ 1 hus till klart på gården.

7. C
    Medlem · 12 678 inlägg
    Den gamla (o)hederliga grekiska metoden - så länge huset inte är färdigbyggt så betalar man inte någon fastighetsskatt :rofl:

8. W
    Husägare · Mälardalen · 1 621 inlägg

witten

Husägare
    Jag läste nog din ursprungsfråga lite slarvigt eftersom du vill lägga in så mycket som möjligt och inte tvärt om :) Lägg in det som är klart och hoppa det som inte är klart är väl det enklaste svaret :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.