Hej, under pandemin roade jag mig med att bygga en carport med tillhörande förråd och ett litet växthus/vinterträdgård. Till tak använda jag begagnade solpaneler av glas jag fyndade. En lysande idé ända till det kom till att täta mellan dem - det visade sig vara ett elände. Jag har provat med diverse olika tätningsmassor, men det mesta faller på att få tillräckligt mängd på rätt ställe. Vågar inte riktigt gå på solpanelerna - de håller "nog" men jag vill inte dö på kuppen om jag har fel.
Och nu läcker det som ett såll. Förrådet inte alls så användbart pga det. Jag köpte en gigantisk genomskinlig presenning som funkade fint så länge den var hel, men en och annan vinterstorm har gjort den mer i lösdelar. Fult och är inte tätt längre.
Måttet på taket är 10x6,7 m.
Mina funderingar kring alternativ:
1- Ta bort solpanelerna och lägga annat tak: panelerna är till åren och ger numera inte mycket elproduktion. Ett eländesjobb att göra själv. Går kanske att lägga ut på rivningsfirma.
2. Lägga reglar över panelerna och sätta på plasttak: rimligt pris, men det blir en utmaning att fästa reglerna utan att gå upp på taket. Krävs en rejäl lift om inte annat.
3. Vilt förslag; finns det någon takbeläggning typ som takpapp som är genomskinlig? Gärna klibbigt som bara den så jag slipper att det släpper vid minsta vindputs.
4. Kanske mer realistiskt: lägga på takpapp över hela skiten?
Och nu läcker det som ett såll. Förrådet inte alls så användbart pga det. Jag köpte en gigantisk genomskinlig presenning som funkade fint så länge den var hel, men en och annan vinterstorm har gjort den mer i lösdelar. Fult och är inte tätt längre.
1- Ta bort solpanelerna och lägga annat tak: panelerna är till åren och ger numera inte mycket elproduktion. Ett eländesjobb att göra själv. Går kanske att lägga ut på rivningsfirma.
2. Lägga reglar över panelerna och sätta på plasttak: rimligt pris, men det blir en utmaning att fästa reglerna utan att gå upp på taket. Krävs en rejäl lift om inte annat.
3. Vilt förslag; finns det någon takbeläggning typ som takpapp som är genomskinlig? Gärna klibbigt som bara den så jag slipper att det släpper vid minsta vindputs.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Ta bort panelerna skulle jag säga: Bygg en rimlig regelkonstruktion och sätt på plasttak (billigt så länge det är det vanliga tunna).A aiskylos2 skrev:Hej, under pandemin roade jag mig med att bygga en carport med tillhörande förråd och ett litet växthus/vinterträdgård. Till tak använda jag begagnade solpaneler av glas jag fyndade. En lysande idé ända till det kom till att täta mellan dem - det visade sig vara ett elände. Jag har provat med diverse olika tätningsmassor, men det mesta faller på att få tillräckligt mängd på rätt ställe. Vågar inte riktigt gå på solpanelerna - de håller "nog" men jag vill inte dö på kuppen om jag har fel.
Borde itne vara svårt/farligt, att ta bort panelerna om det bara är den höjden som bilden indikerar ? Ta dom en och en från sidan och arbeta dig innåt så bör du ju inte behöva gå på taket ?
Tack! Grunnar vidare, inte jättebråttom att ta tag i. Regelkonstruktionen är rejält överdimensionerad, så den behöver jag nog inte göra mycket med, Kollat priser på skylift, det finns ju med lång bom som kommer åt över hela taket. Lite knixigt att få den på plats, men det kan gå.klaskarlsson skrev:
Ta bort panelerna skulle jag säga: Bygg en rimlig regelkonstruktion och sätt på plasttak (billigt så länge det är det vanliga tunna).
Borde itne vara svårt/farligt, att ta bort panelerna om det bara är den höjden som bilden indikerar ? Ta dom en och en från sidan och arbeta dig innåt så bör du ju inte behöva gå på taket ?
Funderar lite på att göra ett sista försök att täta mellan panelerna igen. Verkar finnas otroligt många olika varianter på fogmassa i vanlig tub till det här ändamålet. Bäst hade varit något som fyller ut bra, flexibelt med tanke på rörelser pga värme/kyla. Det skall ju täta framförallt mellan glas-glas, men måste ju fästa vid målat trä också mellan glaset. Har ni några tankar så tar jag gärna emot allt mellan killgissningar och proffsstips
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Enligt min erfarnehet blir det aldrig helt tätt med olika guckor...men om det bara ska hålla ut det värsta så kanske det funkar ett tag iaf...A aiskylos2 skrev:Tack! Grunnar vidare, inte jättebråttom att ta tag i. Regelkonstruktionen är rejält överdimensionerad, så den behöver jag nog inte göra mycket med, Kollat priser på skylift, det finns ju med lång bom som kommer åt över hela taket. Lite knixigt att få den på plats, men det kan gå.
Funderar lite på att göra ett sista försök att täta mellan panelerna igen. Verkar finnas otroligt många olika varianter på fogmassa i vanlig tub till det här ändamålet. Bäst hade varit något som fyller ut bra, flexibelt med tanke på rörelser pga värme/kyla. Det skall ju täta framförallt mellan glas-glas, men måste ju fästa vid målat trä också mellan glaset. Har ni några tankar så tar jag gärna emot allt mellan killgissningar och proffsstips
Klicka här för att svara