2 626 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Nytt system för stöd för solceller
På konsumentens sida
· 3 294 inlägg
Solceller och lagrad energi föreslås få system med skattereduktion.
Du kan läsa artikeln här: Nytt system för stöd för solceller
Du kan läsa artikeln här: Nytt system för stöd för solceller
Det är ju skitbra. Ju fler mikroproducenter det blir desto snabbare kan vi skippa olja och kol. Dessutom blir man ju mindre beroende av att elföretagen ”justerar” priserna hela tiden och man får billigare omkostnader. Bara bra grejer.
Hur mycket kol och olja använder Sverige för att producera el?
När är priset på el som högst, på vintern eller sommaren? När producerar solceller el?
Hur kan det bli vettigt att betala 93kkr för ett batteri som kan lagra el värd 1,25kr ?
(priser från kraftringen 5kWh batteri och spotpris på el)
Tänk lite själv och gå inte på all propaganda!
Enda positiva är att stödet blir mer förutsägbart och att det är en liten sänkning mot dagens regler, men det hade varit klart bättre att slopa olönsam och meningslös plakatpolitik.
När är priset på el som högst, på vintern eller sommaren? När producerar solceller el?
Hur kan det bli vettigt att betala 93kkr för ett batteri som kan lagra el värd 1,25kr ?
(priser från kraftringen 5kWh batteri och spotpris på el)
Tänk lite själv och gå inte på all propaganda!
Enda positiva är att stödet blir mer förutsägbart och att det är en liten sänkning mot dagens regler, men det hade varit klart bättre att slopa olönsam och meningslös plakatpolitik.
Hört talas om tex elbilen? osv. Mycket går nu över på el om vi kan producera eget för en billig peng, Solceller är idag på längre sikt bara en vinstinvestering. Både för oss och miljön. Ja, kanske tror jag mest på de som är positiva till solenergi. Vems propaganda läser du? Tror du inte att det är dags att byta energislag, och statssubventioner är ett sätt att styra det ditåt.
Medlem
· Blekinge
· 11 120 inlägg
Detta är inte svart och vitt. Det finns många profeter för både det ena och de andra. En elbil kanske är vettigt ur miljösynpunkt i ett land men absolut onyttigt i ett annat land. Det beror alldeles på hur elen tillverkas.
Solceller i Sverige går bara runt med hjälp av skattereduktion till ägaren för att elkraftsbolagen betalar bara lite för såld sol-el.
Att försöka försörja sig själv totalt på sol-el med hjälp av batterier är både miljömässigt och ekonomiskt komplett vansinne även om det låtar lockande.
Med dagens liten utbyggnad av sol-el i Sverige är det mycket mer ekonomiskt och miljömässigt bättre att utnyttja kraftnätet som batteri. Att Staten sponsrar batterier är mycket tråkigt.
Missförstå mig inte: jag har själv solceller på taket och är glad för den investeringen. Men att köpa batterier - glöm det.
Solceller i Sverige går bara runt med hjälp av skattereduktion till ägaren för att elkraftsbolagen betalar bara lite för såld sol-el.
Att försöka försörja sig själv totalt på sol-el med hjälp av batterier är både miljömässigt och ekonomiskt komplett vansinne även om det låtar lockande.
Med dagens liten utbyggnad av sol-el i Sverige är det mycket mer ekonomiskt och miljömässigt bättre att utnyttja kraftnätet som batteri. Att Staten sponsrar batterier är mycket tråkigt.
Missförstå mig inte: jag har själv solceller på taket och är glad för den investeringen. Men att köpa batterier - glöm det.
Elbil tror jag är bra i alla länder, under förutsättning att vi köper/producerat miljöel. Solcells bidrag på 15 % direkt (även om bidraget nu är sänkt) inte efter installation var vad jag gillade, ja nätet är just nu ”bästa lagringen”, Egna batterier (om man inte använder elbilens) är mkt tveksamt.
Skit samma, jag är iallafall för politiska beslut för att styra konsumenter/ medborgare rätt. Så klart ska det vara genomtänkt och inte PK. Men nån förändring måste ju till om det ska bli bättre
framöver.
Ha det bra.
Skit samma, jag är iallafall för politiska beslut för att styra konsumenter/ medborgare rätt. Så klart ska det vara genomtänkt och inte PK. Men nån förändring måste ju till om det ska bli bättre
framöver.
Ha det bra.
Det är just genomtänkt det inte är. Solcellerna ger inget bidrag till effekttillgängligheten vid hög last alls. Den med för med andra ord inte att man kan minska kapaciteten på andra kraftkällor alls. Så kostnaden för dem måste betalas samtidigt som solkraften subventioneras, både investeringen och skatte subventionen för såld el.
Det är inte genomtänkt.
Det är inte genomtänkt.
Och hur har du kommit fram till att solceller producerar el för en billig peng? Det är snarare väldigt dyr el som dessutom produceras vid fel tidpunkt. Att lägga resurser på att göra fel är varken bra för oss eller miljön.ErikElisabet skrev:
Hört talas om tex elbilen? osv. Mycket går nu över på el om vi kan producera eget för en billig peng, Solceller är idag på längre sikt bara en vinstinvestering. Både för oss och miljön. Ja, kanske tror jag mest på de som är positiva till solenergi. Vems propaganda läser du? Tror du inte att det är dags att byta energislag, och statssubventioner är ett sätt att styra det ditåt.
Det går att privatekonomiskt räkna hem solceller idag bara på grund av de massiva subventionerna, samhällsekonomiskt är det en ren förlust.
Det finns både för o nackdelar och experter och tyckare med olika åsikter... Utgångspunkt måste vara att den energianvändning som vi har nu inte funkar i längden. Är vi eniga om det så ser det ljust ut.
Vi får prova och utmana med något nytt och då verkar sol och vind vara extremt konkurrenskraftiga snart och ett bra alternativ.
Ha det bra - over and Out.
Vi får prova och utmana med något nytt och då verkar sol och vind vara extremt konkurrenskraftiga snart och ett bra alternativ.
Ha det bra - over and Out.
Argumentet att solceller producerar el när den inte behövs är idag helt irrelevant eftersom installerad soleffekt är så låg i relation till total effekt.
Idag avlastar solelen andra energislag under industrins och samhällets aktiva tid under mars till oktober, dvs drygt halva året. På vintern också givetvis men mkt mindre.
Den vatten- eller kärnkraft som inte behöver köras på dagen tack vare solenergi kan köras på natten istället och totalt sett minskar uttaget från dessa lika mkt som solelen tillför. Det är utmärkt.
Den dag vi har så mkt solenergi installerad att det inte "finns nånstans att göra av elen" då är det jobbigare. Då kan det bli intressant med roliga projekt som t.ex. energilagring i stora bergrum, pumpkraft etc.
Elen kommer inte alltid att vara så billig som den är nu.
Idag avlastar solelen andra energislag under industrins och samhällets aktiva tid under mars till oktober, dvs drygt halva året. På vintern också givetvis men mkt mindre.
Den vatten- eller kärnkraft som inte behöver köras på dagen tack vare solenergi kan köras på natten istället och totalt sett minskar uttaget från dessa lika mkt som solelen tillför. Det är utmärkt.
Den dag vi har så mkt solenergi installerad att det inte "finns nånstans att göra av elen" då är det jobbigare. Då kan det bli intressant med roliga projekt som t.ex. energilagring i stora bergrum, pumpkraft etc.
Elen kommer inte alltid att vara så billig som den är nu.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förslag på nytt system
Information & Feedback -
Nytt styrsystem för ställdon/shuntreglermotor EVR-M90?
Värme allmänt -
Nytt system ska ge möjlighet för fler att äga sin bostad
Artikelkommentarer -
Ytterliggare en tråd om att sänka elförbrukningen med nytt värmesystem
Värmepumpar -
Bästa metod/system för golvvärme i nytt mellanbjälklag?
Värme allmänt