Byggahus.se

Nytt skal till gammal stuga. Tak & väggar, isolera utvändigt.

1. A
    Medlem · Västra Götaland · 22 inlägg

Andersast

Medlem
    I den här tråden tänker jag beskriva hur jag räddar en gammal "tvättstuga".

Bakgrund:
    Jag har blivit med fritidshus, ute i skogen. Huvudfastigheten är från 1850 och är i bra skick, men på fastigheten står även en liten stuga som är i riktigt dåligt skick. Ålder på stugan är oklart, men den är inte ny och den skall inte förfalla under min ägo!

Inne i byggnaden finns en brunn (som inte används) och en murad skorsten. Byggnaden har antagligen använts till tvättstuga då det fanns både vatten och eld i stugan. På väggarna står det namn skrivna och årtalet 1925.

När jag övertog stugan läckte taket in och tät växtlighet har gjort att panelen börjat murkna i nederkant.

Ambition:
    Stugan som är ca 6,5x4m skall förvandlas till en snickarverkstad.
    Väggar och tak skall isoleras (utifrån), utanpå det ny panel och betongpannor på taket.
    Skorstenen får stå kvar invändigt tills vidare, men delen som stack upp ovanför taket monterade jag ned i somras (den hade rasat av sig själv om en skata flygit in i den...)

Stugans konstruktion:
    Stommen i stugan är rejäl. Syll och hammarband är 125x125. Det ser lite glest ut med väggreglar på vissa håll, men kanske hjälper den stående 30mm panelen till?
    Takstolarna består av ihopspikade trianglar utan ytterligare krusiduller. De är 120x50mm, med ett varierande avstånd på ca 800mm.
    Orginaltaket hade 30mm brädor ovanpå takstolarna (som råspont) och ovanpå det ett spåntak.
    Grunden är en ram av lättklinker som syllarna ligger på. Invändigt är det en betongplatta som är gjuten upp till ovankant syll. Hur det ser ut under vet jag inte, förutom att det är en brunn mitt i stugan.

Åtgärder hittils:
    Någon gång har någon rivit bort spånen på nordsidan och lagt på en slags plastmatta som underlagstag och så på med betongpannor. Gissningsvis 60-70-tal.
    På sydsidan var spåntaket kvar, fast under ett läckande tegeltak!
    Underramen av två takstolar var avkapade och uppflyttade.
    I somras rev jag bort hela sydsidans spåntak och underliggande brädor som bitvis var helt genommurkna.
    Jag rev bort det gamla plast-underlagstaket på nordsidan och konstaterade att där var virket schysst.
    Vissa takstolar var lite ansatta, så jag skarvade på lite nytt virke.
    Innan semestern var slut hann jag spika ny råspont på sydsidan och sedan kastade jag på en presenning.
    Sedan började jag fundera...

Tankar:
    Väggen - Panelen är bitvis så rutten i nederkant att den blir svår att rädda - så jag använder låter den sitta kvar och fungera som invändig väggbeklädnad, reglar på för isolering och ny utvändig panel. Då behåller jag charmen invändigt och få ändå väggen isolerad.
    95mm + 70mm kanske blir bra.

Taket - Jag reglar upp, isolerar och lägger nya betongpannor. Det är roligare att lägga isolering ovanifrån än underifrån, och så förlorar jag ingen takhöjd invändigt.

Ny dörr och fönster och något ytterligare fönster.

Det här blir lätt... eller?

Förutsättningar:
    Jag är händig, men ingen hantverkare.
    Grundtanken är att göra allt själv - men det är öppet för diskussion.
    Jag har tre barn - äldsta fyller snart 9.
    Stugan är 2h hemifrån (nordväst om Örebro)
    Budgeten får anses som god, men inte orimlig.
    Jag har fått betongpannor av en granne som bytte till plåt.

Taket är inte spikrakt och jag måste kolla noggrannare om det är något mer murket som måste åtgärdas. Halva huset är inbyggt med panel invändigt, så där har jag inte sett status på syll/hammarband etc.

Nu ska jag leta lite bilder, hämta kaffe, och sedan formulera några funderingar som jag gärna får synpunkter på.:D

Redigerat 2 feb 11:44
  2. A

Andersast

Medlem
  3. A

Andersast

Medlem
  4. A

Andersast

Medlem
    Ok. Så då är frågan, hur får jag bäst på ett nytt yttertak. Jag tänker: Nya reglar, 170x45, c-c 1200. Under det lägger jag några 94x45 längsgående för att sprida ut lasten på de gamla takstolarna. Det ger lagom (265mm) med isolering och med fina avstånd som passar isolerskivor. Så här:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Utkast_tak_1.png

Men. De nya takstolarna (170x45-reglarna) kommer ju tryckas isär, de borde ju hållas ihop i nederkant...
    Den infästningen kanske blir lurig.

Om jag kastar om det?
    Jag kan ju även placera först 170-reglar direkt ovanpå varje takstol, det blir 9 istället för 7 och så får jag kapa ihjäl mig när jag ska dit med isoleringen för inte ett avstånd är standard. Och så 95x45 överst för att få lite mer isolering, och så råspont... fast inte längsgående då, utan från takåsen och ned, lite läkt och pannor... tja....:thinking:

Kanske en lösning med en fet, fet, nockbalk ovanpå?

Eller förstärka befintliga takstolar invändigt? Fast när jag kastar upp så mycket virke ovanpå känns det ju overkill att även förstärka under....

Det är nu jag känner att jag borde hitta någon att fråga! Jag har just nu gott om tid till att planera, men när jag står på taket i sommar får det gärna gå undan, så jag hinner bada lite också.:cool:

5. G
    Medlem · 9 inlägg

Gue

Medlem
    Varför kan du inte lägga takpannorna på det befintliga taket det här ju varit det förut så det håller väl nu också, om du sätter nya takstolar på det gammla kommer det att se konstigt ut från sidan,

6. A

Andersast

Medlem
    Det nya taket blir större (i och med att jag tilläggsiolerar väggarna utåt och förlänger takfot & takutsprång). Det innebär fler betongpannor, större snölast, mer vikt i form av reglar & råspont.

På det gamla taket var det blandat betong och tegelpannor (som ju är lättare) och så har det eventuellt redan vikt in sig, svårt att säga om det är pga fuktskadade takstolar eller klena dimensioner. Eller om det bara var lite konkavt när det byggdes.

Jag tror inte det kommer se konstigt ut. Det blir lite större, men även väggarna ska ju byggas ut (inte inritat än) och så blir det ny panel på utsidan, så den kommer ansluta snyggt till taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.