Byggahus.se

Nytt plåttak direkt på gammalt utan läkt

1. D
    Medlem · 2 inlägg

Delandor

Medlem
    Hej,

Taket på mitt fritidshus börjar tog lite skada i vintras då snörasskyddet for lös så nu vill jag lägga nytt tak. Jag har läst en del diskussioner om att det går bra att lägga nytt plåttak ovanpå det gamla om man sätter ny läkt, men jag hade helst velat undvika detta då det innebär en hel del jobb runt skorsten, vindskivor m.m.

Så min tanke är alltså att skruva lös de gamla skruvarna några i taget och sedan lägga på nya plåtar direkt på de gamla och sedan skruva genom båda plåtarna samtidigt.

Vad kan gå fel? Kan det bli kondens/fukt mellan plåtarna eller något annat jag missat?

2. F
    Medlem · Stockholm · 284 inlägg

Frebbe

Medlem
    Ja, det blir fukt/kondens mellan plåtarna som gör att de rostar onödigt fort. På något lokalt ställe kan du säkert göra så för att täta ett läckage, men att göra det på hela takytan låter som en dålig ide. Varför inte demontera den gamla plåten om du ändå skall skruva bort alla skruvar?

3. D
    Medlem · 2 inlägg

Delandor

Medlem
    Tack för svaret. Jag har funderat på att byta helt men tänkte att dubbla lager plåt var bättre än ett enkelt lager. Men om det finns risk för rost så kanske jag gör som du föreslog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.