Byggahus.se

Nytt lån när sambon köper in sig

1. L
    Medlem · Nivå 11
    Hej

Jag o sambon har bestämt oss för att hon ska bli delägare i huset nu när bindningstiden på lånet går ut!

Jag äger idag 100% av fastigheten så det är inga konstigheter, men nu med nya amorteringskravet som kommer hur blir det då med lånen?

Jag köpte huset 2011 för 470 000kr och har inte amorterat en krona så har då 395 000kr i lån på huset.

Har tänkt att hon ska få köpa 50% för 235 000kr dvs halva det jag köpte för så hon får renoveringar gratis (gjorda innan vi blev sambos)

Men hur kommer det lösas rent praktiskt med lån och dylikt? Har planer att kanske värdera huset och låna upp till att kunna göra allt klart i en sittning. Är det då smartare att värdera nu och sen efter att hon blivit delägare så lånar vi upp för att sedan värdera igen?

Är helt nollad gällande allt det här med lån och vill ha lite kött på benen innan vi pratar med banken!

2. J
    Medlem Nivå 2
    endast nya lån tagna efter 1 aug har amorteringskrav sägs det. Jag skulle prata med bankens jurist om ditt läge helt enkelt. Omvädering vart femte år sedan så känns fel väg det du skriver men endast om ni ej hinner innan augusti.

3. L
    Medlem · Nivå 11
    Har omläggning av lån i november och då tänkte vi låta banken sköta pappren uti huset i samma veva! Tänker inte byta bank.

Så det känns som skönt att få en hyffsad värdering nu så man har till november och då när tanten blir delägare och låne läggs om så lånar vi ytterligare 200-300 000kr för sista badrummet, fasad/isolering, samt fönster.

Så att göra allt detta innan augusti är uteslutet så om vi då råkas börja amortera gör inte mig nå då jag endå hade tänkt börja med det likaså

4. B
    Medlem · Nivå 11
    Om hon köper 50% av dig kommer den halvan att omfattas av sambolagen om ni går skilda vägar. Det betyder att hon endast har rätt till 25% av husets netto-värde. I det här fallet måste ni skriva ett samboavtal!

netto-värde = Husets värde minus huslånen

Fixa ett först samboavtal, det kanske banken inte kan hjälpa till med. Låt sedan banken hjälpa till med överlåtelsen och lånen, så bör det bli rätt.

• Laddar…
  5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Använd tex bankens jurister för detta pch skriv samtidigt samboavtal och testamente om det inte redan finns, kommer kosta några tusingar men sedan kan ni sova gott och amortera sött ��

6. L
    Medlem · Nivå 11
    Tackar för alla goda råd hittills! Men vad tänkte ni att samboavtalet ska avtala?

Men hur blir det då när hon köper för 235 000kr av mig? Då antar jag att jag blir tvungen att betala in så att min skuldsättning blir 235 000kr dvs betala in 160 000kr för att jag bara ska vara skyldig min del? Dvs 50% av första köpesumman!

Så då kommer jag bli 75 000kr rikare bara för att hon köper in sig?!

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det behöver väl inte bli ett nytt lån av det hon skall låna, det borde väl gå att skriva in henne som medlåntagare i det bef. lånet.

I den mån hon behöver låna mer än sin andel av det då gemensamma lånet så kanske du kan lösa det med ett skuldbrev, så att hon lånar det av dig istället. Dvs. såvida du inte ser fram mot att få loss egna likvida medel genom upplägget.

8. L
    Medlem · Nivå 11
    Ja funkar det att göra så är det ju kanon! Och då om man gör på detta sätt så antar jag att det inte blir ett nytt lån i bankens ögon så man behåller det gamla mer fördelaktiga dvs man blir it tvungen att amortera förens vi då lånar upp för att göra det sista på huset!

Var just den biten med att jag skulle "tjäna" pengar på att hon blir delägare som störde mig lite, kändes konstigt att som "lura" fram pengar från hon.

9. C
    Medlem · Nivå 17
    Skriv gärna hur det gick!
    Själv har jag förstått att bankerna inte är så pigga på att låna ut till en andel i en redan belånad fastighet. Och särskilt inte om din sambo skall teckna lånet själv utan dig som medlåntagare, eller om lånen skall ligga i olika banker.

10. L
    Medlem · Nivå 11
    Nu är det ju ett tag kvar tills det är dags så minns jag ska jag återkoppla!

Dom ska ju som it låna ut pengar utan blir nog som hempularn sa, hon skriv in sig på lånet och det som saknas då dvs 75 000kr efterskänker jag eller så skriver vi ett skuldbrev på det beloppet.

Bör gå smidigt då vi båda har samma bank och har inga planer på att byta då jag har totalt lån på cirka 480 000kr så behöver inte jaga bästa räntan.

11. C
    Medlem · Nivå 17
    Aha, ja om hon skriver in sig på befintligt lån så är det ju inga konstigheter.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Skall kanske säga att jag har ingen personlig erfarenhet av att man kan skriva in en medlåntagare i efterhand, men det borde inte vara några problem, förutsatt att medlåntagaren inte har kreditanmärkningar eller annat strul i bagaget.

Och jag tror som sagts i andra inlägg, att det är viktigt att ni reder ut behovet av ett samboavtal, annars kan det bli en del märkliga effekter vid en ev. separation. Och det kan vara bra att samtidigt fixa med testamente.

Redigerat 25 mar 2015 22:23
  13. H
    Medlem Nivå 5
    Jag gissar att hon kommer bli tvungen att betala lagfart för sin andel. Vi hade problem med det trots att jag gav bort en del av huset, så innebar övertagandet av halva lånet att det räknades som ett köp som beläggs med stämpelavgift.

För övrigt är erat lån litet och det lilla beloppet som ni måste amortera vid amorteringskravet borde ni se till att göra som en ren princip för en sund ekonomi.