Hej forum och God Fortsättning!

Vi har lagt många timmar både för oss själva och tillsammans med en köksplanerare på IKEA (enda företaget i närheten) för att planera hur vårat nya kök ska bli. Det har blivit många olika vändor.

Vi bor idag ett hus med en klassisk 80-tals planlösning med köket i en rad på vägg mot garageuppfart, två fönster ut mot gatan och i mitten ett köksbord och mot väggen till hallen en bokhylla. Mellan vardagsrum och kök finns en vägg med kyl frys och avkastningsbänk. En dörr ut till tvättrummet finns också.

I den nya planen:

3D-skiss av ett planerat kök med vita skåp, köksö, inbyggda vitvaror, fönster och en öppen vägg till ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett planerat kök med köksö, bardisk, skåpuppsättning och integrerade hushållsapparater.
Skapa konto

Här är tankarna som följer:

* Knacka ner ena halvan av väggen mot vardagsrummet så man ser den som lagar mat, samt man får lite ljus från köksfönstren också. Där blir det en bardisk.

* Sätt 40 djupa vägg skåp mot väggen till hallen (till vänster på 3dbilden) och ev nåt sideboard el bänkskåpför mer förvaring. Förslag på vad vi kan göra här för att maximera förvaring men inte mer än 40 i djup?

* Flytta hällen till väggen mot vardagsrum och flytta även fläkt. En liten vask här också och stor beredningsyta i mitten.

* En stor köksö i mitten med 60 + 40 djupa bänkskåp och vinkyl (det vita skåpet på bilden). Det blir 60+60+40 skåp.

* På väggen där gamla köket fanns sätter vi (från höger i 3d bild) kyl, frys, högskåp med ugn + mikro + diskbänk med stor vask, källsortering och längst bort diskmaskin. Ett stort horisontellt fönster här så man får in ljus.

Vi ville först flytta hela tvättrummet och skapa en L-planlösnng med kök och vardagsrum, men det blev alldeles för dyrt då precis allt finns i tvättrum (el, värme, vent, vatten).

Vad säger ni erfarna rävar om denna köksplanlösning? Vi är 4 i familjen och är gärna i köket samtidigt och lagar mat. Vi har några saker vi är lite tveksamma till, men avvaktar med att avslöja dessa så vi inte sätter griller i huvudet på er, de kanske är icke-problem, man vet aldrig.

3d-bilden är lite tafflig och är mest tänkt som en prototyp. Det riktiga köket kommer vara vitt helblankt med granitbänk.

Tack på förhand och säg till om nån mer bild önskas.

/Fam HLH

Besluten styrs av behoven (dem verkliga och dem upplevda), praktiska och ekonomiska överväganden, modetrender och tycke och smak. Det är inte alltid lätt att hålla dessa isär.
Jag har inte lösningen men några reflektioner utifrån mina erfarenheter.
* Man borde ha arbetsyta på båda sidor spisen.
* Två vaskställen är praktiskt men onödigt.
* Jag skulle överge idén med köksö. Jag vet att det är högsta mode men överväg att ersätta den med ett konventionellt matbord för fyra vid fönstret. Där kan de små sitta och rita/prata/leka under matlagningen. Mycket mysigare!
* Ni har plats, så fundera på dubbel diskmaskin, en för smutsig och en för ren disk. Detta sparar enorm tid för plockning.
*Lycka till!

nikasp
Tycker också att man vill ha arbetsyta på båda sidor om spisen.
Onödigt med två hoar anser jag. Kör på en med två stora baljor, de små tycker jag är i princip oanvändbara. Har haft det i ett par boenden.
Tveksam till köksö men om ni ska ha det, se till att det är överhäng på en sida så man kan ha ett par barstolar där. Håller med om att ett vanligt bord blir bättre särskilt om man har barn (barstolar blir för höga för små kids).
Ni har ingen bänk direkt vid kyl/frys att ställa matkassarna på då man ska ställa in kylvarorna.
Det ser spontant ut som lång väg mellan häll och ho till diskmaskinen. Går det att få till så diskmaskin, hoar och häll är i närheten av varandra.

Vi har 2 tappställen och jag ser det en som en fördel. Det hela beror förstås om ni gillar att laga mat. Tappstället närmast spisen fungerar mest för tillagning, medan det andra hanterar grovdisk och tillredning, typ styckning etc. Jag tycker att det är skönt att hålla spishällen lite separerad från tillredningsdelen.
Gemensamt kök och vardagsrum kanske är trevligt ibland (och modernt), men mindre trevligt när det osar mycket i köket. Oavsett fläktens kapacitet kommer den aldrig hinna suga ut allt matos och det kommer lukta mat i vardagsrummet i flera dagar.
Om en TV finns i vardagsrummet kommer tv-tittandet bli lidande när köksmaskinerna går.

Bra att ni har en lista med önskemål ideer. Vissa önskemål kanske inte är praktiska eller inkräktar på möjligheten att införa andra önskemål.

Har ni utrymme för de maskiner och de redskap ni vill använda?

Belysning har utvecklats snabbt i och med LED. Det senaste är LED-paneler som tex Ikea har för montering under överskåp. Ger klart mycket trevligare ljus än bländande LED-slingor.

nikasp
Jag tror inte att man ska räkna bort ledlister/tejper. Jag klurar själv på att uppgradera till steglöst dimbar ledbelysning. Numer verkar de flesta säljare av LED rekommendera att bygga in ledstripen i en aluminiumprofil med opalglas/plast för att få ett mer diffust ljus. Finns både utanpåliggande och såna man kan fräsa in under skåpet. Vi har krönlist så inget kommer att synas men vill ändå att installationen ska vara snygg.

• Gilla
Biggie
  • Laddar…
Det klassiska tipset är att försöka ordna spis-diskho/ Diskmaskin-kyl i triangel
eller åtminstone försöka få dessa på så kort avstånd från varandra som möjligt.
- Mycket av det som skall till spisen finns i kylen, mycket av det som finns på spisen skall till disk. -Gärna på så sätt att om det droppar så droppar det på diskbänk och inte på golvet.
2 diskhoar uppfyller vilket behov ?
Mitt personliga tips är att försöka ställa diskmaskinen 40 cm upp från golvet.
I många köksinredningar man ser är ugnen i höghöjd, det är fiffigt då man tittar in och kollar läget, men giftigt för en kort person att plocka ur.
I jämförelse så använder man ugnen n? gånger per dag men antalet gånger man böjer sig i diskmaskinen är flerfaldigt högre. - Det är diskmaskinen som skall höjas, inte ugnen.
Att sen skåp för bestick och porslin skall finnas inom armlängd från diskmaskinen är självklart, om man inte väljer varianten med 2 maskiner.

Kommentaren "Det hela beror förstås om ni gillar att laga mat." är en typisk härskarteknik,
det är ett försök att förskjuta den praktiska frågan till en subjektiv åsikt.

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
I mitt tycke är det alldeles för utspritt med lite här och lite där. Ni skulle vinna mycket rent funktionellt på att försöka få ett mer sammanhängande kök. Det är lite svårt att ge tips när man inte vet hur resten av huset ser ut. Var ska ni äta t.ex.? Personligen skulle jag ha haft kyl, frys, ugn+mikro och flera högskåp på väggen där ert gamla kök varit. Sen skulle köket fortsatt med bänkyta, vask och spishäll på väggen med 2 fönster, utan överskåp. Jag skulle ta bort 40-skåpen mot hallen och även där ni har spis + extra vask. Istället skulle jag satsa på en stor köksö med eller utan sittplatser beroende av ert behov. På det sättet rycker jag att man får ett mer sammanhängande kök som blir mer lättarbetat och ni tar bättre tillvara på ljuset från fönstren. Jag skulle även ta bort väggen till vardagsrummet helt och hållet (jag antar att ni har matplats på andra sidan väggen. Om så inte är fallet kanske det inte är aktuellt.)

Mina andra synpunkter lånet befintliga design är att försöka hålla spis+fläkt så långt borta från vardagsrummet som möjligt då det minimerar matos i vardagsrummet. Skönt att även få vasken en bit bort då det kan va väldigt svårt att försöka höra vad de säger på tvn när nån spolar vatten.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Kommentaren "Det hela beror förstås om ni gillar att laga mat." är en typisk härskarteknik,
det är ett försök att förskjuta den praktiska frågan till en subjektiv åsikt.
Och folk har inte olika behov? Dummaste kommentaren jag läst på länge.

J
...det finns ju nu diskmaskiner med (tror det kallas) comfort lift, så man kan lyfta undre korgen upp för att slippa stå krökt rygg, så högt placerad maskin torde vara mindre motiverat nu... har ingen personlig erfarenhet från dem dock...

Jag tycker att det ser stökigt ut. Hade vart lättare att ge kommentarer om man även sett de kringliggande rummen. Rent spontant tycker jag att det blir för upphackat med tre "öar" i köket. Jag hade nog försökt samla ihop spis och disk på ett ställe och se till att jag haft en minst 80 bred, gärna 120, yta emellan spis och diskho. Tex att börja "nere i vänstra hörnet" och sen bygga längs den väggen med diskmaskin 60, diskbänk 80, skåp med lådor 80, alt två skåp med lådor om 60,spis 60,skåp 40, eller vad ni får plats med. Sen kyl+frys "uppe till höger". Det får bli grunduppställningen. Sen kan ni köra högskåp, tex skaff, ugn,micro,mm nere i högra hörnet. Då får ni plats med ett bord i mitten framför fönstret. Vill ni ha köksö så går väl det med men det blir för trångt mot fönstret som det är ritat nu

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Jag pratade med en på köksfirman som sade att det är mest de unga par som vill ha allt och det bästa när de köper kök till det nya hemmet. Och där tjänar dom bäst på.

• Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
J
...ett tips är att gå in till tex ballingslöv eller liknande och be dem rita ett kök till er... ...sen kan ni "rita av" det i IKEAs program... Jag ritade själv på papper, sen IKEAs verktyg, sen Ballingslöv (jätteduktigt kille där) sen nån mer köksfirma som var "kass" och inte tillförde något alls... När vi sen jämförde själva köken så var min upplevelse att pristillägget IKEA -> ballingslöv inte alls motsvarade kvalitetsskillnaden mellan dessa båda (vi kunde tänka oss ballingslöv när de ritade åt oss). Sen började vi kika på "snickeribyggda kök" och föll för Åraslöv, de var suveräna på att hjälpa oss att cadda och anpassa köket, men där anpassar de även alla stommar exakt till kökets förhållanden, mot de flesta andra som bara jobbar med färdiga moduler och det blir passbitar och glapp... Priset blir något högre än tex ballingslöv, men kvaliten och servicen slår dem med hästlängder... Och att slippa alla passbitar och att allt passar exakt är värt endel...

Men, åter till ert kök, IKEA upplever jag gör bra kök - men har ni samvete att tex låta Ballingslöv rita ett kök åt er fast ni tänker köpa IKEA, så kör på det så får ni proffshjälp att rita... :)

nikasp
Jag reagerade också på den kommentaren. Kändes som att jaha, vi gillar tydligen inte att laga mat bara för att vi inte har två ”tappställen”. Vi lagar mat och bakar så det står det härliga till och det går mycket bra med ”bara” två stora hoar och en blandare på totalt 420 + 120 cm bänk i L-form.

arneri68 arneri68 skrev:
Och folk har inte olika behov? Dummaste kommentaren jag läst på länge.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Det är intressant att läsa kommentarerna och de skiljer sig rätt mycket åt. Jag tror man behöver utgå från behoven i den egna familjen. Brukar man vara 1-2 personer som lagar en rätt så klarar man sig bra med en dubbel-ho och utan köksö. Brukar man vara 3+ personer som lagar mat - och gärna många rätter - är en köksö och vatten på flera ställen fantastiskt.

Att vi har en dubbel-ho + en skölj-ho är den bästa funktionen i vårt kök. Är ni många som lagar mat tillsammans tycker jag ni gör rätt i att behålla lösningen. För att spara plats kanske ni kan fundera på om det behöver vara en dubbel-ho på båda ställena. Nära spisen vill ni troligen kunna hälla av varmt vatten, men har mindre behov av att stå och diska + skölja.

Ni har rätt mycket skåp enligt skissen. Fundera gärna på om ni behöver högskåpet eller om bänk + överskåp + mer bänkyta är mer vad som bör prioriteras. Då får ni också någonstans att ställa av matvaror som skall in i kyl och frys.

Vill ni ha mer kylutrymme är ett alternativ att ha 2 st kyl/frysar då de går att få mycket högre och med mer total volym än separat kyl & frys.

Lycka till :)

Här kommer lite synpunkter från mig som byggt om mitt kök under 2017. Vi ändrade också om planlösningen så vi funderade mycket på den. Min utgångspunkt är hur jag skulle vilja ha det, men det kanske kan ge lite tankar och ideer hos er.

Jag hade nog valt en lite mer sammanhängande lösning liknande så som jag har ritat upp.

Jag antar att ni har försökt undvika väggen mot gatan pga element, men om ni skall öppna upp mot vardagsrum så kanske detta element fyller mindre funktion och kan ersättas med ett konvektorelement som man kan sätta under skåpen.
https://www.delivent.se/product/spacesaver-ss80-for-lag-kokssockel
Fläkten i den låter lite grann så är man ljudkänslig kanske man inte vill ha den gående hela tiden, men den är lätt att slå av/på

Upphöjd diskmaskin är hur underbart som helst. Ikea säger visserligen att man inte skall ha det, men vi tog ett överskåp och la en bänkskiva över som vi ställt diskmaskinen på och sen byggt runt. Enda risken som jag ser är OM
vi skulle ha ett läckage från DM och skåpet under blir skadat så får vi inget nytt på garantin.
Jag fick en lite dum placering av DM i min ritning men det kanske går att byta plats med Ugn/micro-skåpet för att hamna närmre skåp för tallrikar och glas. Du behöver inte vara så bekymrad för att besticken måste vara nära
eftersom man lätt tar bestickkorgen och går iväg. Tänk på att man inte behöver förvara tallrikar och glas i överskåp. Ofta är det bekvämare att ha dem i en översta lådan i ett underskåp.

Om jag förstår din beskrivning rätt så finns inget vatten/avlopp framdraget till väggen mot vardagsrummet och kanske blir svårt att få dit. Vet inte om det är lättare där jag har placerat ena hon. Ta dit en rörmokare som se hur
ni skulle kunna lösa det på bästa sätt eller om det är bättre att bara ha en ho. Det är smidigt att ha vatten på två ställen om man är flera i köket samtidigt, men jag tror att kostnaderna kan dra iväg.

Det är skönt att ha högskåp för både Ugn/micro såväl som skafferi, men jag har svårt att se var ni skulle få plats med ett fjärde högskåp.

Fundera även en del på hur elen är dragen. Spis och ugnar drar en hel del, så prata med en elektriker om vad som behöver göras i elväg.

Försök maxa bänkyta utan att göra det trångt. Man kan ALDRIG få för mycket.

Skall ni bygga om själva eller kommer någon att göra det åt er? Tänk på att skåpen är skrymmande och att de skall försvaras under ombyggnationen. Med ett IKEA-kök kan du köpa efter hand och måste inte ha förvaring för alla
skåpen fram till att det är klart.

Lycka till med ert nya kök.

• Ritning av ett köksombyggnadsprojekt med markerade platser för kyl, frys, högskåp och upphöjd diskmaskin.
    Skapa konto
  • Gilla
Heineken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.