När torpet började användas som sommarstuga och den tidigare dagliga eldningen upphörde i köksspisen och den öppna spisen i rummet, ja då började fukten troligen angripa köksgolvet.
Huset står på berg och i köket ligger reglarna direkt på berget och mellan reglarna är det fyllt upp med sandblandad jord. Golvet har en yta av 7,3 m². Hur det är i rummet vet jag inte. Eftersom jag inte är snickare har jag tagit in offert på läggning av nytt massivt plank furugolv med korrekt underarbete för att inte fukt skall slå igenom. Priset hamnade på 15.061 kr/m². Ca fyra månadslöner efter skatt för mig.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Så nu blir det till att göra det själv. Därför undrar jag hur jag går tillväga?
Utgår ifrån att jag skall ta bort allt mellan reglarna så att dessa blottläggs. Helt rent ner till berget. Varierar mellan 20 - 30 cm. Ev. kanske också byta ut reglarna om de har antydan till murknat. Men sen från rent berg upp till färdigt golv är frågan. Hur fuktspärras mot golvet? Skall det finnas distans mellan berg och reglar, eller skall jag lägga Lecakulor först mot berget och sedan gjuta med EPS-betong upp till strax under reglarnas ovansida. Lämna en luft spalt och på reglarna lägga tunnare oljad plywood och sedan slutligen massiv furuplanken.
Eller vad vill du föreslå?
Hälsningar
Rolf -Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Tummen en bit från mitt i handen