För två år sedan beställde vi vår nya köksinredning i vårt nya hus, i Portugal.
Är fortfarande så undrande till alla dessa fula och opraktiska "hörnsnurror" som fortfarande existerar.
Här är "push to open and close " standard. Och hörnskåpen har en helt annan standard. (Pratar inte om Ikea, vet inte hur de gör.)
Det är oerhört stabilt, smidigt och tar upp hela ytan i hörnskåpet.
Bild 1. Första bilden visar köksluckan öppen.
Bild 2. Ena delen av inredningen utdragen.
Bild 3. Hyllan/inredningen dragen till vänster.
Bild 4. Nästa hylla/inredning utdragen.
Mycket praktiskt, stabilt och inga tomma ytor i skåpet. Har två likadana hörnskåp, oerhört nöjd.
Är fortfarande så undrande till alla dessa fula och opraktiska "hörnsnurror" som fortfarande existerar.
Här är "push to open and close " standard. Och hörnskåpen har en helt annan standard. (Pratar inte om Ikea, vet inte hur de gör.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket praktiskt, stabilt och inga tomma ytor i skåpet. Har två likadana hörnskåp, oerhört nöjd.
Redigerat:
Kanonbra, aldrig sett tidigare. Ser ut att vara ca 30 cm breda hyllor, Inskjuten ser man lite av högerhyllan så insticket blir ca 25 cm? i ett 60 skåp dvs ca 35 cm outnyttjat utrymme. Trots denna kommentaren så tycker jag det ser mycket bättre ut än våra förhatliga snurrhyllor. Någon som sett ett svenskt kök (sålt i Sverige) med en liknande lösning?
Nu har jag mätt skåpet.
Själva stålkorgarna är 60 cm. Utrymmet inne i skåpet är 80 cm så det är 20 cm dött/outnyttjad utrymme vilket jag inte hade tänkt på förrän någon här undrade.
I det andra hörnskåpet (har ett inte jättestort u-kök) har vi kastruller, tunga gjutjärnsgrytor och stekpannor. Hyllorna/konstruktionen klarar det utmärkt.
Birgit, jo längst in nere till höger är det förstås lite svårare att komma åt. Har inte tänkt på det eftersom där står varor jag sällan använder.
Anledningen till att jag la upp bilderna är att jag hos vänner enbart sett de tidigare rackliga hörnkarusellerna. Tyckte dessa var suveräna när jag såg dem hos kökstillverkaren här. Lite roligt att visa nåt nytt.
Själva stålkorgarna är 60 cm. Utrymmet inne i skåpet är 80 cm så det är 20 cm dött/outnyttjad utrymme vilket jag inte hade tänkt på förrän någon här undrade.
I det andra hörnskåpet (har ett inte jättestort u-kök) har vi kastruller, tunga gjutjärnsgrytor och stekpannor. Hyllorna/konstruktionen klarar det utmärkt.
Birgit, jo längst in nere till höger är det förstås lite svårare att komma åt. Har inte tänkt på det eftersom där står varor jag sällan använder.
Anledningen till att jag la upp bilderna är att jag hos vänner enbart sett de tidigare rackliga hörnkarusellerna. Tyckte dessa var suveräna när jag såg dem hos kökstillverkaren här. Lite roligt att visa nåt nytt.
Det är en klart bättre lösning än de flesta kökstillverkarna i Sverige erbjuder. Synd att det inte är lättare att kombinera "standardkök" med valfri inredning från de företag som kökstillverkarna ändå har som underleverantörer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 891 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 891 inlägg
Tack!Hemmakatten skrev:Nu har jag mätt skåpet.
Vår hörnkarusell är inte racklig utan den är stadig och man kan ställa den tunga hushållsmaskinen var som helst utan att det blir svajigt eller känns osäkert på något annat sätt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 736 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 736 inlägg
För säkert 20 år sedan såg jag dessa i Polen.Hemmakatten skrev:För två år sedan beställde vi vår nya köksinredning i vårt nya hus, i Portugal.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Även skåp som var rundade i sidorna, sidan var också ett smalt skåp dvs som öppnades framifrån, samma sida som de övriga skåpen. Det fanns så mycket smarta lösningar och skåpen var inte det vanliga stela fyrkantiga och retanhulära. Ballingslöv och Vedum har numera en del smarta skåpsinredningar i olika bredder.
Finns säkert fler köksföretag men det är dessa 2 som jag tittat på.