Vi har fått våra köksritningar från marbodal, kom med åsikter och tyck till! Det finns säkert saker vi missar.

1. Vad tycker ni om vitrindelen i högskåpet?
2. Kan handtagen på överskåpen placeras på annorlunda sett? Stör mig på något där.
3. Köksdesignern har på diskho-sidan placerad lådhutsar från ytterkant i storlek 40, 60, 80, 80. Blir det bättre om man har 60, 60, 80, 60? Mer enhetligt? Men då kanske det rör till för placeringen av diskhon?
4. Är det snyggast att fönstret anpassas mot lådhutsarna så att de går i linje (fönstret är 140 cm brett dvs bänkskåp 60+80 vilket skulle göra att det går att placera fönstret i linje med två bänkskåp eller är det bättre att anpassa diskhon så att den blir mer centrerad i förhållande till fönstret (se ritning) och ha lådhutsarna som det är nu men då blir inte fönstret i linje med bänkskåpen utan fönstret hamnar lite hur som helst mellan lådhutsarna. Vi kan inte flytta fönstret nu och vi kan inte heller flytta diskhon allt för mycket då ritningar för vatten och avlopp ej går att ändra.
5. Andra åsikter/synpunkter är gärna välkomna. Inga idéer är dåliga idéer!

• 3D-ritning av ett kök med vita skåp, diskbänk, ö-skåp och inbyggda vitvaror, infälld spishäll och ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett Marbodal-kökshögskåp med vitrindel och handtag.
    Skapa konto
  • 3D-rendering av ett kök med vitrinskåp, överskåp och köksö med lådor och arbetsyta.
    Skapa konto
  • Köksskiss med dimensioner och layout för skåp, lådor och vitrindel i högskåp.
    Skapa konto
  • Teknisk ritning av köksinredning med måttangivelser, inklusive skåp och lådinredning.
    Skapa konto
  • Svartvit teknisk ritning av ett köksinredningsschema med mått och placering för skåp, lådor, och ett fönster.
    Skapa konto
Redigerat:
1. Fundera på vad ni kommer förvara i högskåpet. Kommer ni ha sådan ordning att det blir snyggt med vitrin? Annars ta bort den.
2. Eventuellt kan det fungera att vända på luckan till fläktskåpet. Blir snyggare, men lite mindre praktiskt.
3. Kanske snyggare, men jag hade inte minskat på avståndet mellan ho och hörn, snarare ökat det om det går. Det är en viktig arbetsyta.
4. Personligen tycker jag att det här är sånt man tänker på på ritningen, men sen inte märker i verkligheten. Vårt diskbänk eller lådor är inte anpassade efter fönstret och jag tänker aldrig på det.
5. Har ni funderat på var ni ska ha tallrikar och glas? Man vill ha dem nära diskmaskinen så man slipper gå och bära så mycket när man tömmer den.
Är det sittplatser i köksön mot kyl och frys? Jag tror att täcksidorna kommer göra det trångt att komma in och ut och skulle låta dem sluta där skåpen slutar istället.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
1. Fundera på vad ni kommer förvara i högskåpet. Kommer ni ha sådan ordning att det blir snyggt med vitrin? Annars ta bort den.
2. Eventuellt kan det fungera att vända på luckan till fläktskåpet. Blir snyggare, men lite mindre praktiskt.
3. Kanske snyggare, men jag hade inte minskat på avståndet mellan ho och hörn, snarare ökat det om det går. Det är en viktig arbetsyta.
4. Personligen tycker jag att det här är sånt man tänker på på ritningen, men sen inte märker i verkligheten. Vårt diskbänk eller lådor är inte anpassade efter fönstret och jag tänker aldrig på det.
5. Har ni funderat på var ni ska ha tallrikar och glas? Man vill ha dem nära diskmaskinen så man slipper gå och bära så mycket när man tömmer den.
Är det sittplatser i köksön mot kyl och frys? Jag tror att täcksidorna kommer göra det trångt att komma in och ut och skulle låta dem sluta där skåpen slutar istället.
Tack för bra åsikter. Vad tror du annars på punkt två om man flyttar handtaget på skåp nr 2 från vänster och har handtagen mot varandra så som de sista två skåpen? Eller kanske bättre att flytta så som du sa? :)

Och du har nog rätt att man inte tänker på det i verkligheten. Allt syns så mycket mer på en ritning :)

Tycker precis som du påpekar ett flertal tveksamheter i förslaget. Det som jag reagerar mest på är att kylskåpet är väldigt långt från diskhon. Det blir ett väldigt opraktiskt och tungarbetat kök. Jag skulle gå till en annan, eller flera andra, köksförsäljare och få ytterligare förslag.
Vad jag verkligen kan rekommendera är ett onlinemöte med köksplanering på IKEA. Du beställer en tid och får ett onlinemöte på 90 min där du får hjälp med planeringen och diskuterar lösningar och deltar i planeringen )på didator) Sen får du en 3D ritning (i datorn) som du kan vrida och vända på och flytta skåp själv och får då en bättre uppfattning om hur det kommer se ut. Gjorde så och beställde ytterligare ett möte där vi slutjusterade köket. Blev så nöjd så jag valde ett IKEA kök. Men det behöver du inte göra. Rådgivningen är helt gratis.

• Gilla
Corann och 1 till
  • Laddar…
Det är inte specifikt det du undrar, men några andra funderingar:
Kyl och frys är placerade långt från både diskho och spishäll, och det finns heller ingen avställningsyta i direkt anslutning, en får sträcka sig över till köksön eller gå några steg till bänken bredvid hällen eller diskhon. Inte så praktiskt.

Mikron är placerad ovanför ugnen (?), det är lätt att bränna sig om ett barn (eller en vuxen som är kortare än 185 cm) ska sträcka sig upp och lyfta ut en mugg eller skål med hett innehåll, det skvalpar gärna ut.

I övrigt, tänk över arbetsflödena i köket, och hur ni i hushållet brukar göra. Lagar ni mycket mat, bakar? Är det smidigt att få råvaror från kyl/frys och skafferiskåp till arbetsbänk och tillagning, och sedan vidare till matplatsen? Är det lätt att plocka ur diskmaskinen, så det är nära mellan maskinen och förvaring av glas/porslin/bestick? Använder ni många hushållsmaskiner, och vill ni ha dessa framme eller undanställda?

• Gilla
BergmanOlsson och 1 till
  • Laddar…
Gjorde om köket i vintras och har en liknade planlösning som du. Vi har kyl/frys på andra sidan diskho. Inga problem alls med detta då man ställer av det man skall ha ut på köksön där man sedan arbetar. I förra huset låg kyl/frys närmare diskho men man ställde ända ut allt på köksön.

Några (personliga) kommentarar...
Måste kyl/frys vara integrerad? Jag tycker det är snyggt med något som bryter av och dagen vitvaror är så snygga att jag tycker det passar bättre att inte ha integrerat. Blir så mycket skåp/luckor överallt att det blir lite sterilt och tråkigt.
Personligen hade jag inte satt ugn/micro ovanpå varandra som planritningen visar. Jag hade satt ungen under hällen. Micron kan vara kvar på samma plats (i höjd med överskåpen). Då får du bort täcksidan och det bli lite mer öppet när man kommer in. Man ser köket direkt och inte en täcksida.
Jag skulle nog inte valt ett vitrinskåp. Okej om man har flera men det ser lite malplacerat ut att ha ett bredvid ett vanligt skåp.

Såhär gjorde vi:

Modernt kök med grå skåp, vit kakelvägg, central köksö och belysning ovanför.
Skapa konto
Modern kökdesign med fristående kyl/frys mot en tegelvägg och mörkgrå skåp.
Skapa konto

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
L Lovisa Widen skrev:
Tack för bra åsikter. Vad tror du annars på punkt två om man flyttar handtaget på skåp nr 2 från vänster och har handtagen mot varandra så som de sista två skåpen? Eller kanske bättre att flytta så som du sa? :)
Jag tror det kan kännas trångt att komma åt i skåp 2 om man vänder den luckan. Beror på vad ni ska ha där. Vill ni komma åt innehållet från spisen eller diskbänken?

Hemmakatten
Tycker det verkar vara ett väldigt litet avstånd mellan bänkskiva och överskåp. Det blir mörkt, trångt och svårarbetat. I våra två senaste kök har vi 65 cm mellanrum.

Skulle också fundera på att sänka ugnen, och mikron, iaf 10 cm för lättare åtkomst. I många kök har man en kombiugn/mikro istället för en vanlig mikro. Numera kostar en inbyggnadsmikro så mycket att det inte blir så stor skillnad i pris. Och i hela köksbudgeten blir det en mycket liten skillnad. Mycket praktiskt att kunna använda två ugnar samtidigt vid behov.

En 80 cm bred diskho tycker jag mig se på ritningen. 80 cm är väldigt bred. Det tar lång tid om man vill fylla på lite vatten för att diska några få saker. 60 cm är bra, då har man ändå plats att både ställa nån kastrull i hon och ändå kunna spola vatten. Tänk också på att ni måste ha en utdragbar vattenkran för att kunna spola ren en så stor ho.

Redigerat:
Håller med vad flera skrivit att ugnarna är för högt placerade. Att lyfta ut saker ur en het ugn så högt upp kan bara en outbildad/oerfaren designer göra. Hur många gånger kommer man att bränna armbågarna? Har man en ung med sidohängd lucka funkar det men sådana är inte vanliga.
Tycker detta är ett klassiskt exempel där någon vill följa den sk A-linjen.
Sänk stora ugnen ner till nedre lådan och flytta ner mikrofon också.
Är ni korta i rocken och har begärt att ha låga överskåp? Samma tanke fel här annars. Designern vill ha en rak överkant men missar att en normallång inte ens ser yttre spisplattorna när skåpen sitter låg. Höj upp till ca 60 cm och hitta andra högskåp. Är ni korta i rocken så är arbetsbänken alldeles för hög vilket skulle vara ett till generalfel.
I övrigt såg allt bra ut med arbetstrianglar och köksön.
Lycka till!

Jag skulle nog ha flyttat diskbänken ett snäpp åt vänster om det går, och samma med diskmaskinen. Allt hackande, skärande osv brukar ske mellan diskbänk och spis så där är det bra att ha gott om bänkyta. Man kanske tror att man kommer stå vid köksön och skära, men det blir nog mest att man "mellanlandar" saker från kylen där, kanske brer mackor.. Lägger posten ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det ser kanske lite konstigt ut med en fläkt som är bredare än spisen, och fläktskåpet har inte heller samma mått.

Som nån redan har skrivit, fundera även på att höja överskåpen.

Snyggt kök. Avstånden mellan kyl och köksö hade inte jag haft problem med. Än blir en avställnings yta tänker jag.
Rent spontant hade jag haft ett hörnskåp med snurra i hörnet. Och diskhon framför fönstret centrerat (måtten mellan spis och ho blir bättre) funkar det med diskmaskin på höger sida, om den inte krockar med tillgängligheten vid spisen när den är öppen?! Jag själv vill gärna ha diskmaskin på höger sida när man är högerhänt.
Men definitivt utgå från att centrera diskhon framför fönstret.

N Nr7 skrev:
Jag själv vill gärna ha diskmaskin på höger sida när man är högerhän.
Det tror jag inte blir nån höjdare i det här köket. Då blir det nästan omöjligt att vara två personer som jobbar, för då spärrar diskmaskinen av arbetsytan mellan diskbänk o spis.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
N Nr7 skrev:
Snyggt kök. Avstånden mellan kyl och köksö hade inte jag haft problem med. Än blir en avställnings yta tänker jag.
Rent spontant hade jag haft ett hörnskåp med snurra i hörnet. Och diskhon framför fönstret centrerat (måtten mellan spis och ho blir bättre) funkar det med diskmaskin på höger sida, om den inte krockar med tillgängligheten vid spisen när den är öppen?! Jag själv vill gärna ha diskmaskin på höger sida när man är högerhänt.
Men definitivt utgå från att centrera diskhon framför fönstret.
Tack för åsikterna. Vi tar del av allas kommentarer och synpunkter och ska sammanställa allt och utifrån det se vad vi vill ändra. Vad tycks om vitrinskåpet i högskåpet? Ser det dumt ut eller är tror ni det blir snyggt? Förvaring kommer vi ha ändå så gör oss inget att det försvinner ett högskåp från köket.

M MariaT75 skrev:
Det tror jag inte blir nån höjdare i det här köket. Då blir det nästan omöjligt att vara två personer som jobbar, för då spärrar diskmaskinen av arbetsytan mellan diskbänk o spis.
Tack för åsikterna. Vi tar del av allas kommentarer och synpunkter och ska sammanställa allt och utifrån det se vad vi vill ändra. Vad tycks om vitrinskåpet i högskåpet? Ser det dumt ut eller är tror ni det blir snyggt? Förvaring kommer vi ha ändå så gör oss inget att det försvinner ett högskåp från köket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.