personstarthumb-up

Nytt kök tips

736 läst  17 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Jag undrar vad ni tycker om avståndet mellan diskhon samt hällen? Det är 40cm mellan ho samt häll. Jag bifogar en ritning på köket här.

IMG_1102.JPG

2. B
    Medlem · Nivå 12
    Fruktansvärt litet.
    Rekommenderat avstånd för den viktiga arbetsbänken mellan diskho och häll är 80 - 120 cm för att man ska få plats med det man behöver för matlagningen utan att behöva bära omkring matvaror och behöva gå omkring och hämta matvaror hela tiden. Är man bara en person i köket så räcker det med 80-100, men är man två som ska samarbeta kring matlagningen behövs lite mer. Däremot ska man inte ha just något mer än 120 cm för då blir det svårt att nå från ena änden till den andra på ett bra sätt.

Det är också praktiskt att inte ha alltför långt från kyl och frys till diskhon och den viktiga arbetsbänken, detta för att minimera avståndet man behöver bära allt som ska sköljas, skalas, skäras etc.
    Det är lättare att passa ugnen om den inte är långt från hällen eftersom man ofta har något på gång där också.

3. B
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar!

Får fundera på om det finns någon bättre lösning än detta men fläkten vill jag inte flytta på.

En variant kan ju vara att flytta diskhon till den högra sidan men då får diskmaskinen stå till vänster om hällen, frågan är om det blir bättre eller sämre?

Redigerat 8 jan 00:40
  4. B
    Medlem · Nivå 12
    Om det går bra att lägga ett avloppsrör på högersidan så är det absolut en möjlighet, särskilt om du kan ha ugn/mikro i andra änden, dvs. nära hällen, och därmed få lite längre bänkyta där. Det är ju ovanligt att ha långt mellan diskmaskin och diskho men det är ju framför allt för att bara få ett avloppsrör. Varför vill du ha diskmaskinen i vänstra halvan?

5. J
    Medlem · Nivå 6
    Flytta hon till andra sidan vinkeln, och diskmaskinen till höger om denna (alltså bredvid skåpen med ugnen. Flytta hällen åt vänster så du får 120 cm till hörnet.

6. B
    Medlem Nivå 3
    Jag har bara två 60 skåp som jag kan flytta från den andra halvan, diskbänkskåpet är 80 samt disk 60 så det saknas lite. Synd att jag upptäckte detta nu när man redan har köpt alla skåp m.m men har möjlighet att flytta runt lite skåp nu innan det är dax att montera up dessa. Han som ritade köket gjorde någon form av "tjänstefel" när han satte 40 mellan häll/disk.

7. B
    Medlem · Nivå 12
    Oj, så skåpen finns redan då blir det ju lite mer begränsat vad du kan göra förstås. Vad är det för mått på samtliga skåp och hur långa är de två väggarna?
    Utifrån bilden tror jag att det från hörnet bort till kylen är 4 stycken 60 cm skåp (hörnskåp, 2 skåp, högskåp med ugn). Diskbänksskåpet plus ett smalt skåp med lådor bredvid ser ut att kunna vara 120 cm tillsammans och i så fall borde de kunna byta plats med de 2 skåpen på andra sidan. Sedan skulle du kunna byta plats på diskmaskinen och högskåpet med ugnen.
    I så fall skulle du från vänster få:
    Högskåp med ugn
    2 st 60 cm breda skåp
    Häll
    40 (?) cm skåp
    Hörnet
    60 cm hörnskåp
    40 cm skåp
    Diskbänksskåp
    Diskmaskin
    Kyl och frys

Dock har jag inte kollat vad det medför när det gäller överskåpen. Finns det någon möjlighet att byta ut ett par överskåp om du går tillbaka till köksritaren och klagar?

8. J
    Medlem · Nivå 6
    Det är ju så in i h*vete fel att jag hade krävt att fått detta omritat och skåpen utbytta.

9. B
    Medlem Nivå 3

Jag bifogar ritningar med mått här :) Hoppas att detta går att lösa utan att klaga hos köksbutiken :)IMG_8239.JPG

IMG_9922.JPG

10. B
    Medlem · Nivå 12
    Att byta plats på diskbänksskåp + 40 cm skåp och två 60 cm skåp ska ju gå bra. Däremot är det ju svårt att byta plats på diskmaskin och ugnsskåp när överskåpen är antingen 40 eller 80 cm breda. Det blir en bättre lösning om det bytet också kan göras, eftersom att ett hörn med bara 50 resp. 60 cm sidor mellan hällen och hon bara kan utnyttjas av en person, till skillnad om man får ett hörn med 50 + 100 cm. Men även utan det bytet är det fortfarande bättre än ritarens förslag tycker jag.

Men du behöver fundera på det för det har några nackdelar också, t.ex. så blir det bara 40 cm yta mellan diskhon och ugnen vilket är trångt för en plåt, för matkassar som ska packas upp och fryslådor som ska lyftas ut. Att i stället ha 60 cm ovanpå diskmaskinen gör skillnad (för att inte tala om den långa bänkskiva som finns på ritningen).

11. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 6
    Ritade lite:
    Det går att flytta om och använda alla skåp om man gör såhär. Det skulle t.o.m bli riktigt bra.
    Det blir 20 cm hål över i överskåpen till vänster om kylen (det streckade området). Men där går det ju att snickra ihop en smal hylla för kokböcker eller liknande.

(Överskåpsmått på "utsidan" av väggen, under- och högskåp innanför.)

12. Isakare
    Medlem Nivå 10
    Precis denna lösning satt jag o funderade på av följande anledning:
    Bänk bredvid kylskåpet.
    Diskmaskin till höger, funkar klart bäst om man är högerhänt. Om TS med familj är vänsterhänta kanske maskinen ska stå till vänster.

13. B
    Medlem · Nivå 12
    Men det kräver att TS flyttar på fläkten väl?
    Vilket TS inte ville.

14. J
    Medlem · Nivå 6
    Japp, ~60 cm, men ibland kan det vara värt att lösa problemen för att få det så bra som möjligt. :)

Går ju att flytta häll och ho ett steg till höger också. Men då blir det ett 40 cm överskåp över:

Blackfear gillar
  15. B
    Medlem Nivå 3

Oj man tackar för denna stora insats :) Värt att fundera över denna lösning, skriver ut denna direkt så får jag se vad familjen säger :) tusen tack för hjälpen! Har du ritat in hörnbänkskåpet? kan inte se den på ritningen för den vill jag ha med :)

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: