Byggahus.se
BirgitS BirgitS skrev:
Bättre så, men jag föreslår att du vänder den rostfria diskbänken för att slippa en skarv som gör att man inte kan lägga skärbrädan bredvid diskhon och slippa att det står disk/förpackningar på tork just där man vill stå och skära grönsaker mm. Sen borde ju egentligen diskmaskinen vara på andra sidan diskhon så att det blir nära till skåpen där porslin och glas förvaras men å andra sidan så blir då avståndet mellan ho och häll väl kort så du behöver fundera över vilken nackdel du tycker är allvarligast.

Ja, då bör ju antingen bänkskivan vara 90 cm djup eller att man bygger upp en 20 cm hög "vägg" som fungerar som stänkskydd.
Som det är idag så är spisen precis bredvid diskmaskinen, och det är ingen höjdare som sagt.
Jag tror de där 40cm gör stor skillnad och kommer kännas rätt ok.
Gjorde om lite igen då jag gärna vill ha ett 80-skåp till diskhon (Bra utrymme för källsortering m.m.)

Flyttade även om K/F samt Micro/ugn, känns som det blir mer centralt och bänken längst in mot fönstret kan man använda till diverse köksmaskiner. (Brödrost/kaffebryggare/riskokare osv.)

Kom på att jag gillade tanken med högskåp, blir mycket förvaring i dom också.

Tankar/idéer på nuvarande layout?

kök3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kök4.png
Skapa konto

kök5.png
Skapa konto

BirgitS
Du gillar inte att få en oavbruten bänk mellan hon och hällen i stället för att en bit är blockerad av den rostfria räfflade ytan?

P piko skrev:
Jag tror de där 40cm gör stor skillnad och kommer kännas rätt ok.
Absolut

P piko skrev:
Flyttade även om K/F samt Micro/ugn, känns som det blir mer centralt
Tror också det blir bättre så.

BirgitS BirgitS skrev:
Du gillar inte att få en oavbruten bänk mellan hon och hällen i stället för att en bit är blockerad av den rostfria räfflade ytan?
Jag har fått för mig att det är behändigt när man ställer av urdiskade konservburkar och liknande, men man kanske lika gärna klarar sig utan :)
Idag har vi en hel rostfri bänk fram till spisen, och det är ju behändigt, men den är å andra sidan helt slät.

BirgitS
Jag menar att du vänder den rostfria hon med bänkbiten så att du får bänkbiten till vänster där konservburkarna inte är i vägen när man lagar mat. Förlåt att jag var otydlig.

• Gilla
piko
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menar att du vänder den rostfria hon med bänkbiten så att du får bänkbiten till vänster där konservburkarna inte är i vägen när man lagar mat. Förlåt att jag var otydlig.
Ah, nu förstår jag, ingen fara :)
Jag provade att vända den, men det ser ut som att den kommer utanför det lilla 20-skåpet.
Får mäta lite skarpare, kanske går att få plats med ett 30-skåp istället!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det beror väl också exakt var i 80 cm diskbänksskåpet som du placerar hon.

• Gilla
piko
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror väl också exakt var i 80 cm diskbänksskåpet som du placerar hon.
Ett 30-skåp får inte plats.
Men precis som du säger, det går ju att flytta hon lite åt höger i skåpet så funkar det ju! :D

Nu är köket beställt, blev ytterligare ändringar och vi tog till oss av @Maximarcus tips om hällen mot vardagsrummet.
Blir förlängd bänkskiva med vitrinskåp in mot vardagsrummet och en köksö med förvaring.
Såg nu på bilderna att det är ett mellanrum mellan skåpen på köksön men de ska ju stå mot varandra med
överhäng på bänkskivan.

Blev inte IKEA utan vi valde Epoq, vi gillade deras lösningar bättre.

kök01.png
Skapa konto
kök02.jpg
Skapa konto
kök03.jpg
Skapa konto
kök04.jpg
Skapa konto
kök05.jpg
Skapa konto

Det var intressant att följa denna tråd. Imponerad hur ni mixrar och trixar och fick ett lyckat slut.
Mitt köksprojekt är i samma storlek men går inte att flyta runt diskbänken och spisen utan det gäller att hitta smarta lösningar. Jag hoppas ni hittar min tråd. Fråga: hur skapar man dessa databilder?

U i CAR U i CAR skrev:
Det var intressant att följa denna tråd. Imponerad hur ni mixrar och trixar och fick ett lyckat slut.
Mitt köksprojekt är i samma storlek men går inte att flyta runt diskbänken och spisen utan det gäller att hitta smarta lösningar. Jag hoppas ni hittar min tråd. Fråga: hur skapar man dessa databilder?
De senaste renderingarna kommer från Elgiganten/Epoq som ritat upp köket, annars har IKEA ett smidigt verktyg där du kan planera ditt egna kök: https://kitchenplanner.ikea.com/SE

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.