Nytt källargolv - Isolering, tätning mot radon och läggning av radonslang.

583 läst  15 svar

  1. Choom
    Medlem Nivå 2
    Hej!

    Jag håller på att förbereda för att gjuta nytt golv i en del av källaren. Jag funderar på hur jag ska lägga plastfolie för att täta mot markradon, och hur jag ska lägga en dräneringsslang för att suga ut markradon.

    Jag har grävt ur till underkant av sulan väggarna står på, och lägger ett lager 10 cm Isodrän-skivor som dränerande/kapillärbrytande lager. Sedan lägger jag två lager med 10 cm Cellplast S100.
    Över detta blir det en armerad 8-10 cm betongplatta med vattenburen golvvärme. I lagret med Isodrän lägger jag även en dräneringsslang för att suga ut radon.

    [​IMG]

    * Jag har fått rådet att lägga 2 st lager med åldersbeständig plast/ångspärr mot markradon.
    * Jag har även fått råd att lägga en 50 mm dräneringsslang i en slinga för radonet med 1,5-2 meter mellan slangarna (för ett jämnt sug), 1,5-2 meter till yttervägg (för att inte dra in kall luft från utsidan). Detta är tänkt att anslutas till en radonsug (RS100 - https://www.corroventa.se/produkter/radonsugar/https://www.corroventa.se/produkter/radonsugar/ )

    [​IMG]

    Förrådet längst till väner är under garage, och är inte uppvärmt.
    Jag funderar lite på fuktvandring, kondens osv. Även dimension på slang för radonsug.

    1. Ska man lägga plastduken mellan cellplastskivorna, eller kanske mellan Isodrän-skivan och första cellplastskivan?
    2. Ska försöka täta plastduken mot sulan, hur i så fall?
    3. Vad kan man fylla upp med över kanten på sulan så isoleringen får stöd pga. höjdskillnaden (ojämn yta på sulan)?
    4. Helst skulle jag vilja undvika att sätta en sug för 20000:- som dessuton drar 300w konstant, utan hellre sätta en sug/fläkt för en betydligt billigare peng, och som dessutom drar mindre el. Nackdelen är då, som jag förstår, att man behöver betydligt grövre dräneringsslang att suga ur för att få upp luftflödet, ca 100 mm, som deras andra klenare sug RS400 har i anslutning. Anledningen till att de rekommenderade RS100 som är betydligt kraftigare var längden på dräneringsröret (när jag grävt ur resten av källaren).
    5. Ska man slänga i ytterligare ett dräneringsrör, 80- eller 100 mm och bara vika av in till de andra rummen med t-kopplingar, och sedan hoppas det fungerar bra med klenare fläkt och man slipper använda den smalare slangen?
    6. Borde man lägga någon isolering på sidan av betongplattan som skydd mot köldbrygga mot yttervägg? <--- Ny fråga!
    7. På några ställen är det inte makadam under Isodrän-skivan, utan sand. Av den anledningen tänkte jag lägga en Fiberduk modell N2, för att hindra sant att blandas in in Isodrän-skivan, finns det någon nackdel med detta? Den är ju liksom gjord för att ligga fuktigt och släppa genom vatten?

    Va tycker och tror ni? Någon där ute med kunskap?

    Mvh - Sjukt sugen på att äntligen kunna gjuta igen golvet snart.
     
    Redigerat 10 feb 20:55
  2. Casaloco
    Medlem · Nivå 4
    Jag skulle kört med 90mm drän slang tex https://www.byggmax.se/dräneringsrör-på-rulle-p31315

    Plastfolien hade jag lagt mellan cellplastlagren, kom ihåg att täta alla genomföringar med stos eller T flex tejp. Mot bef grundsula hade jag nog kört med butyl för att täta folien.

    Har du höga markradonvärden? ett alternativ till plastfolie är att gjuta lite tjockare platta ca 15 cm, helst med armering i både ök och uk
     
  3. C
    Medlem · Nivå 5
    Det är väldigt ovanligt med så höga värden så att man behöver alla de åtgärderna. Vet du att det är så illa eller vill du ha både hängslen och livrem?
    Plasten lägger du i varje fall mellan cellplastlagren och tejpar ordenligt o.s.v.
    Du behöver ingenting mellan cellplast och befintlig sula, det är så lite.
     
  4. Choom
    Medlem Nivå 2
    Jag hade 500-600 i källaren innan jag gav mig på plattan med bilmaskinen.

    Tanken är väl att när jag redan grävt upp och allt, vill jag vara säker på att det blir bra, och jag kan nu göra en installation av radonsug osynlig. Att ha både plastfolie och slang att suga ur blir inte någon större prisskillnad att bråka om, förutom själva radonsugen.


    I och med att mitt dräneringsrör som är 50 mm i innerdiameter ligger i en slinga, blir det som 2 st rör jag ansluter till. Fungerar det att sätta en Y-koppling från 100mm till 2X50mm och få samma effekt som suga ur ett 100mm-rör, och kan därmed ha en klenare fläkt/sug?
     
  5. Markgrossen
    Medlem · Nivå 4
    1. Ingen betydelse. Dock så är det ifrågasatt om ÅB Folie fyller någon som helst funktion för Radon. Jag tror det många tror inte det :) Men istället för att kosta på fläkt så kan det vara bättre att sätta riktigt radonduk.
    2. Vik upp ÅB folien/radonduk. och gjut mot den så att du inte gjuter fast golvet i väggarna. Viktigt för betong krymper!
    3. OM jag förstår dig rätt så kan du alltid putsa med upp sulan. Är det inge större svackor så formar sig cellplasten själv när du gjuter. 10cm betong är om inte annat ganska självbärande på den lilla ytan :)
    4. Sätt en radonduk och slipp kanske fläkten. Lägg vanlig slang och mät upp radon efter jobbar är gjort. Inte säkert att du kommer behöva en fläkt. Om du får höga värden av Radon ändå och behöver fläkt sätt en billig först. Mät igen, om det inte funkar sätt en riktigt fläkt :)
    5. Villagrunder lägger man alltid i slinga. Tror det är ingen fara att dela av men du har ju ingen kontroll om luft sugs från alla delarna. I en slinga så går flödet igenom hela. Men detta får de som kan luftflöden tala sig om.
    6. Ingen dum idé. Du kan lägga cellplast i 45-grader mot sulan så slipper du cellplast i dagen.
    7. Precis det en fiberduk är till för :)
     
  6. Choom
    Medlem Nivå 2
    1/2. Jag tror det kommer bli svårt att täta bra med radonduk/plastfolie. Det kommer i princip inte gå täta mot väggen, utan det måste ske mot sidan av sulan. Jag tror det blir bäst att lägga plasten mellan de övre cellplastskivorna. Jag måste så vika ned radonduken/plasten ned till sidan av sulan, och täta där med något. Det jobbiga blir inne i badrummer där det ser ut såhär:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Jag har tänkt att låta betongen rinna ned när jag gjuter plattan, och bilda en bättre sula under den befintliga "sulan" under dessa två icke bärande väggar. För att lyckas med detta har jag grävt ut lite under väggen, så den kan stå på betong när jag tar bort gruset från andra hållet, när jag nu får för mig att gräva ut där också.
    Här vet jag inte hur jag ska lyckas med att täta med radonduk/plast. Tar gärna emot tips!

    Nu efter ditt inlägg har jag googlat loss på radonduk vs. plastfolie, och känner att jag behöver köpa radonduk. Det tråkiga är att det inte kommer att hjälpa med enbart en radonduk även om jag tätar till 100%, förrän jag grävt ur resten av källaren och gjort samma sak där, om det ens är möjligt att täta så bra. Synd bara att radonduk är så dyrt. Det har redan stuckit iväg alldeles för mycket egentligen. Sedan verkar det inte gå köpa i mindre mängder heller. Suck och pust. Alltid tillkommer det mer saker i både pengar och arbete. Jag som trodde detta skulle varit gjort i ett nafs. =P

    Är det någon som har lite koll på frågan angående att suga i en slang som är 100mm mot två slangar som är 50mm, hojta gärna till!
     
  7. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag föreslår att du inte komplicerar radonsaneringen. Även om plastfolie inte är tillräckligt tätt för att hålla gasen på plats så är det GARANTERAT tillräckligt tätt för att du med mycket enkla medel ska kunna skapa ett undertryck under plasten.

    Jag använder en enkel kanalfläkt monterad utomhus som suger i ett vanligt dräneringsrör (rakt). Röret är 11-12m långt och ligger i första lagret isodrän. Trots att jag bara gjort om halva källaren gick radonvärdet från +350 till 30ish.

    Slutsats - använd grövre rör om det är hindret för att använda en billig kanalfläkt. Skippa alla produkter som heter något med "radonsug" - dessa är prissatta på ett sätt som inte svarar mot behovet för det jobb du ska göra.

    Här kan du läsa hur jag gjort, tror det täcker in de flesta av dina frågor:

    https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/
     
    • Laddar…
  8. Choom
    Medlem Nivå 2
    Ja, man kanske inte ska bry sig om att täta mot radon, utan bara att täta för att skapa undertryck. Då skulle man kanske i badrummet bara kunna vika ned plasten längs isoleringen ned mot backen under nya "sulan".

    Det träliga är att med en grövre slang gå över sulan in till badrummet och fram till tvättstugan bredvid, för att inte tala om att gå upp över sulan och sedan genom ett snedborrat hål ut i förrådet till fläkten.
    Hur löste du den genomföringen, vad hade du för förutsättning där?
     
  9. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag hade en helt öppen yta, bara sulor längs ytterväggarna kan man säga.

    Om du kan dra runt en 50mm slang, varför inte bara ta en större hålsåg och borra för ett 100mm rör?

    Eller, varför inte lägga ett rakt rör i mitten av ditt utrymme och sedan göra avstick med t-kors i varje rum? du kan ju göra det åt båda hållen så får du symetri och lika sug överallt....
     
    • Laddar…
  10. Choom
    Medlem Nivå 2
    Jag hade från början tänkt att lägga ett grövre rör i mitten av rummet och bara vika av in till rummen.Sedan pratade jag ett par personer i branchen, och fick ganska klart för mig att T-förgreningar var ett stort no-no, detta för att man inte kan vara söker att det verkligen suger från avsticken, och att sådana vinklar försämrar suger avsevärt. I mitt tycke låter det lite överdrivet, men det var tydligen bättre att lägga röret i en slinga, så det sugen åt båda håll. Eftersom sedan slingan blir så lång (när nu resten av läkkaren är utgrävd såklart) behövs en lite kraftigare sug, och då är det 50-rör som gäller. Dessa personer var den ena från Corroventa som säljer radonsugar (såklart fick man ett sådant svar då), och den andra från Corvara som sysslar med radonsaneringar och andra saneringar.
     
  11. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag vill inte säga att någon har fel, men jag har tänkt att det viktiga är att skapa ett svagt svagt undertryck. Det behövs inte mycket för att göra det. Det behövs inte något stort flöde i rören. Jag har bara provat en gång och det är här hemma, kanske hade jag bara tur men jag tror inte det.

    Skulle det vara så att jag inte får någon effekt av att koppla på andra halvan av källaren när den är gjort (radon problemet är ju egentligen löst redan) så kan man ju alltid ta en dubbelt så stark fläkt eller bara köra den jag har på fullfart....
     
  12. Choom
    Medlem Nivå 2
    Ja, du har rätt. Det har ju bevisligen fungerat. Däremot verkar det ju vara så att man bör ha grövre rör om man har klenare fläkt.
    [​IMG]
    Typ såhär skulle det bli för mig med ett 100-rör (i ytterdiameter dessutom. Närmaste det man kommer är nog 80 mm i innediameter. Det blir lite knepigt att få till böjarna upp dit och ut, dessutom med avloppsrör eller något som inte har en massa hål i sig. Nu hade jag tänkt att göra den genomföringen med 50-avlopp. om jag drar ut 2 st eller 1 st och gör förgreningen i gilvet har jag inte bestämt.
    Annars får jag väl helt enkelt safea och dra min 50-slang PLUS en som är 80 i innediameter. 110-rör får inte plats utan att gräva ett spår för röret i backen, och utan att det stjäl plats för betongplattan över sulan. Det börjar kännas lite överambitiöst... Fast det är väl inget nytt med mig. =P

    Hur gjorde du genomföringen ut genom ytterväggen?

    Btw, kul att få snacka med någon som varit i samma sits, och är lite uppfinningsrik. Ditt bygge ser fint ut!
     
  13. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Yttervägg: Om jag minns rätt, det finns väl bildet på det i tråden tror jag, har jag ett 110mm rör upp genom plattan och från det går jag mellan murad ytterkällarvägg och en plåtreglad vägg med ett 75mm rör och sedan rakt ut genom väggen till fläkten.
     
  14. K
    Medlem · Nivå 12
    Det förefaller på bilderna som att du har blåbetong i väggarna.
    Har du fullgod ventilation i dessa utrymmen? Gammal självdragskåk med värmepump? Isåfall tror jag ditt problem sitter i väggarna och inte i marken.
     
    Redigerat 11 feb 22:00
  15. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Jag körde med ÅB-plast mellan två lager cellplast och har i övrigt gjort typ exakt som beskrivet med uppviket. Lade 110-slang i två 10 meters utlöpare för man vet ju aldrig... Radonvärdet gick från typ 200 Bq till 50. Kopplade aldrig ens på någon fläkt därefter. Tänkte göra en ny mätning om kanske 5 år, slangen ligger ju kvar.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: