Nytt innertak, hur sätta skivor?

5k läst  7 svar

1. K
    Medlem Nivå 8
    Hej, har även slängt in detta inlägg i Tak&Vind men där verkade det inte vara mycket liv och det rör sig ju lite om byggnadstekning också så...

Vi ska sätta nytt innertak i form av gipsskivor (kortplank) med fasade kanter. Skivorna är 600x1200 i storlek. Rummet är 4x9 meter

Min fundering är egentligen HUR man ska sätta skivorna för att det ska se snyggast ut, misstänker att det inte blir helt bra att bara sätta upp EN hel skiva i ett hörn och utgå från den. Tänkte ha dem med förskjutna skarvar så att en skarv ligger mitt i den skivan som är brevid.

Finns det några tips och trix?

2. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    ja det finns några fina trick.... Först och främst, tänk på hur du vill se rummet, ett rum ser alltid längre ut om man har skivorna längs med, eller kortare om man har dom på tvären.
    Jag hade mätt ut mitten på taket.... Mät diagonalt från två hörn där strecken (Snöret ) möter varandra så har du mitten... Mät sen ut mitten på skivan och placera den där ...
    Glöm inte att glesa på rätt sätt först.... Föreslår att du sätter ett en glespanel i mitten och utgår från den..... sen sätter du dom övriga på C/C 30...

och ja, förskjutna skarvar med halva skivlängden är att rekommendera .

3. K
    Medlem Nivå 8
    Att mäta ut mitten på taket på det sättet blir tyvärr lite problem då vi har en murstock ivägen för att dra ett snöre mellan hörn och hörn :)

Dessutom, måste man köra cc30 på reglerna för dessa skivor? Räcker inte 60 på längen och den bara "kortla" vid kortändan på gipsen och dra fast?

4. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    C/C 30 eller c/c 40 är rekommenderat... C/C 60 sätter man bara vid typ garage eller andra "grövre" byggnader... Ska du kortla på c/c 60 så bör du spika fast kortlingarna i bjälkarna.... Då räcker det inte med att lösskruva dom ...

Ja om du har hinder i vägen... Ja då får du mäta på det gamla hederliga sättet... Längs med på bägge sidor,,, och längs med på bägge sidor åt andra hållet..... Du bör få ett gipsplank i mitten för bästa resultat, annars mäter man in sig...

5. K
    Medlem Nivå 8
    Okej, räcker det om jag reglar med 22x45? Eller MÅSTE jag gå upp till 45x45 ?

Hur som helst så bör jag alltså eftersträva att få dit en skiva precis mitt i taket och utgå från den?

6. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    28X70 eller 34x70 räcker gott o väl.... Ett tips är att du köper Cutters.... Ja alltså skruvar med torx T20... om du kör med 28X70 reglar räcker det med 57mm skruv... Går snabbt som fan att skruva detta med en batteridragare...
    Räcker med en skruv i gles på varje takstol....

7. K
    Medlem Nivå 8
    Jag måste nog förtydliga lite. Jag kommer alltså sätta nytt innertak ovanpå ett redan befintligt spontat tak. Inte direkt på takstolar eller liknande. Detta är på en undervåning.
    För att minska ner totalvikten på innertaket så undrar jag om det räcker med 22x45 reglar. 70 dimension känns lite onödigt tilltaget :)

8. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Måste redigera mitt inlägg ser jag.. inte 57mm skruv utan 75...

Tja, visst kan du ha 22X45, men svårare att sätta skruvarna då.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: