Hej!
Jag är inne i en bytakök process och har haft kontakt med olika köksleverantörer och har fått olika ritningar och förslag på lösning. Jag har kommit längst med Ikea där jag egentligen bara har ett problem, att jag inte hittar någon lucka eller färg jag gillar. Jag undrar om någon har en rekommendation på en firma som kan leverera luckan och där det har fungerat bra med slutprodukten trots olika leverantörer av själva köket? Tacksam för alla tips!!

Det finns många t.ex. Härjedalskök eller några lokala snickerier. Det ska inte vara något problem så länge du har koll på att du beställer rätt

• Gilla
Mukarram och 1 till
  • Laddar…
Kolla superfront eller pickyliving

• Gilla
Mamsi
  • Laddar…
Sedan finns det många lokala som gör måttbeställda luckor till vilket kök som helst.

Protte

• Gilla
Mamsi
  • Laddar…
Vi köpte från Superfront, är nöjda.

• Gilla
Mamsi
  • Laddar…
Superfront är fina och har bra finish och kvalitet, men fruktansvärt dyrt. Vi har "pimpat" en ikea-bestå-möbel med deras produkter.

Nya köksluckor måttanpassade beställde vi dock från Pitekök. De har olika modeller och går att få i vilket NCS-kulör du vill. Kostade ungefär 600.- per detalj om vi delar priset på antalet detaljer rakt av (typ lådfront, skåpslucka, täcksida, högskåpslucka etc..)
Finns säkert 100-tals snickerier som gör motsvarande.

• Gilla
Mamsi
  • Laddar…
Det beror väl lite på vilken stil du är ute efter. Vi ska precis till att beställa luckor från Järfällakök. Vi ska ha luckor i retrostuk men de har även i shaker-stuk och alla kan fås i valfri kulör. Kostar ju lite mer än ikeas egna luckor såklart.
ett annat alternativ är ju att köpa luckor från ikea om ni hittar nåt där i rätt stil och sedan lämna in dem för omlackering till den färg ni vill ha

• Gilla
Mamsi och 1 till
  • Laddar…
Mamsi Mamsi skrev:
Jag har kommit längst med Ikea
Tänk på att IKEA har förändrat måtten på stommarna, så det passar med djup och bredd, vi köpte stommarna och tog allt annat i ljus slät björk från Helsingborg ( en trader ) och tillverkade i Sverige, kanon blev det

• Gilla
Mamsi
  • Laddar…
Hej, var i Sverige bor du? Ett jättebra företag fixade mitt kök men finns är i södra Sverige.
Öresund kök - oresundkok.se

• Gilla
Mamsi
  • Laddar…
Vårt kök består både av gamla stommar från 70-talet samt nyare IKEA-stommar från 2007 och ett högskåp av okänd ålder och tillverkare. Luckorna samt lådor på skena till både de gamla stommarna och till högskåpet måttbeställdes från Norddesign och det blev riktigt bra.
Har dock ärvt huset och det var den förra ägaren som beställde så kan inte uttala mig om hur de var att ha att göra med, men jag hörde inget negativt om det medan personen levde så jag skulle tro att det gick riktigt smidigt. Priset har jag för mig att jag tyckte kändes rimligt när jag hittade fakturan för något år sedan

• Gilla
Mamsi
  • Laddar…
Mamsi Mamsi skrev:
Hej!
Jag är inne i en bytakök process och har haft kontakt med olika köksleverantörer och har fått olika ritningar och förslag på lösning. Jag har kommit längst med Ikea där jag egentligen bara har ett problem, att jag inte hittar någon lucka eller färg jag gillar. Jag undrar om någon har en rekommendation på en firma som kan leverera luckan och där det har fungerat bra med slutprodukten trots olika leverantörer av själva köket? Tacksam för alla tips!!
Mamsi Mamsi skrev:
Hej!
Kolla med elgiganten. De har en uppsjö av luckor & färger.

• Gilla
Mamsi
  • Laddar…
Tack för tipset!!

Vad vill du ha för typ av luckor?

• Gilla
Mamsi
  • Laddar…
M magnu skrev:
Vad vill du ha för typ av luckor?
En typ enklare lucka med eller utan spegel som kan passa i ett funkishus utan att gå all in retro.

Mamsi Mamsi skrev:
En typ enklare lucka med eller utan spegel
Det med retro, då ska det vara antingen med spröjsningar som fanns en gång i tiden, dom var lite grovhuggna. En nackdel med spröjs är det med att torka av, det blir skitigt i kanterna, Släta luckor i något träslag som samverkar med övrig inredning är inte fel, samt någon form av äldre stuk på handtagen, sen hur skåpens mått och infästning av gångjärn kan bara mätas på plats och ev. fabrikat för att ge en tillverkare.Troligtvis blir det mycket mäta och anteckna varje skåp för sig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.