Hallå, till sommaren flyttar jag och sambon till hus. Jag sitter och planerar lite trådgård, altan osv.
Vi planerar först att bygga altan, och eventuellt lägga marksten. Ska även få till ett växthus. Kommer förmodligen att så mer gräs och minska den enorma uppfarten. Kvällssolen är mot entren, så en fördel är väl om man får till en altan där.
-
-
26 mar 22:40 #2
Härlig tomt, den ska nog inte vara så svår att planera.
Något som slår mig direkt är att det vore trevligt med dörr ut till altanen, gärna från köket beroende på hur planlösningen ser ut och hur väderstrecken går.
Spontant hade jag velat ha altan som ett L från framsidan och sidan med trappa på baksidan, men det blir kanske dumt med groventren till källaren. En pergola hade nog också varit snyggt och en häck mot vägen.
Det finns lite youtube videos på hur man kan planera en tomt som är ganska bra att börja med. -
27 mar 07:25 #3
Vänta ett år med altanen och uppfarten. Ni har redan en stor grusyta att ställa trädgårdsmöblerna på men framför allt att kunna köra in material (och ev hantverkare) för renoveringar och fix. Utöver det har ni redan en uteplats lagom långt från huset så att grilloset inte når in i huset.
Om ni sen fortfarande vill förstöra huset och tomten med en stor altan så kommer lastbilen med virke och annat fortfarande kunna köra ända fram utan att förstöra en ny infart. Även om ni gör en mer lämplig uteplats t ex betongplattor och en stödmur så är det skönt att någon lyfter av stenen med kran.
Man bör också vänta med att plantera tills år två men en syren eller lite lägre blandhäck (bärbuskar?) ut mot gatan är nästan läge att sätta redan nu.
Ja jag ogillar fortfarande altaner som byggs oavsett typ av hus, trädgård eller anpassning i storlek.- Laddar…
-
Renoveringsnovis · Bästerort · 343 inlägg 30 mar 15:4830 mar 15:48 #4
Personligen tänker jag att jag personligen vill "bo in mig" och lära känna tomten, huset, miljön etc. ordentligt innan man gör några större jobb utomhus. Det är en sak att vilja renovera invändigt, det kan självklart vara smidigt att rent praktiskt göra det första man gör. Men utvändigt ......
Näää, skynda långsamt och lär känna kåken och tomten ordentligt i minst ett år innan ni gör massa större grejer
Men alltså spontant så måste förra ägarna ha älskat grusJag hade lagt grus på sidan av garaget ungefär till sidan av den gamla sandlådan. Känns naturligt att ha flera ev. p-platser alt. en upptsällningsplats för prylar brevid befintligt garage. Och sen minska den stora grusplan med minst 2/3. Och kanske smalat av upp/infarten så det hade blivit gräs på sidan av kåken istället för grus.
Härlig tomt förövrigt!- Laddar…
-
30 mar 20:17 #5
Bra idé med gruset på sidan av garaget och smala av uppfarten. Ja vi ska ta bort väldigt mycket grus och så mer gräs. Men som du säger är de nog bra att bo in sig först
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.