Byggahus.se

Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?

1. jbr
    Besserwisser · 907 inlägg

jbr

Besserwisser
    Jaha, du resonerade alltså mer kring hur benägna folk i olika länder är att köpa tjänster vs. greja själva, inte huruvida det är tillåtet eller inte.
    Det beror väl ofta på allt från vana och vilja att betala för tjänster och samt även på disponibel inkomst i förhållande till priser på hantverkartjänster.

Jag fick uppfattningen att du menade att få länder i EU tillåter folk att pilla i samma omfattnings om i Sverige, något som inte alls är korrekt.

Hur olika länder arbetar för att beivra skattesmitning har kanske inte så mycket med det hela att göra.

2. Magnus Filip
    Medlem · 623 inlägg
    Sverige "tillåter" nästan allt pillande eftersom knappt någon bryr sig här och ingen kollar heller och många har dålig koll på vad som gäller. Det var dit jag ville komma. Bra eller dåligt? Alla tycker nog olika.
    Tur att man har chansen att besiktiga innan köp iaf. Tack och hej!

3. M
    Medlem · 166 inlägg
    Och det skiljer sig oerhört mycket inom Sverige också. Om du kommer norrut så anlitar du helt enkelt inte en hantverkare om du inte är lite äldre. Finns ju inte på världskartan att en snubbe med hus som är 40 år i Tornedalen skulle anlita en elektriker eller snickare. Målare möjligtvis. Skulle vara kul att se utgifter för hantverkare i Tornedalen kontra Bromma för husägare under 67. Jag tror bokstavligt att medianutgiften är noll i Tornedalen över en tioårsperiod.

Det mesta gör man själv och när man tar hjälp kan man de det som en pyramid. Närmaste vänner och släkt i basen, som man kanske tar hjälp med tidigt eller enklare saker, sedan utökad släkt och vänner, om något är riktigt komplicerat, typ du ska bygga in ackumulatortank eller in i elskåpet och hålla på med högspänning.

Redigerat 25 mar 13:07
  4. Magnus Filip
    Medlem · 623 inlägg
    Vilka clichéer! Är inte detta ett forum där man respekterar andra människor och inte förnedrar folk från Norrland? Tror inte för ett ögonblick att de skulle vara sämre på detta än andra i Sverige. Att skriva att Tornedalen skulle vara sämst är som att ge de människorna där ett slag i ansiktet

• Laddar…
  5. jbr

jbr

Besserwisser
    ...och hur lyckas du göra den tolkningen..??

• Laddar…
  6. Magnus Filip
    Medlem · 623 inlägg
    Antar att det har med ens uppfostran att göra.

7. jbr

jbr

Besserwisser
    ...eller kanske ens läsförståelse?

• Laddar…
  8. G
    Medlem · 370 inlägg

Granström2

Medlem
    Är vi inne på vad man gör i andra länder och mitt livs historia angående värme nu?
    Tillräckligt svårt ändå att följ en tråd i den här idiotiska forumprogramvaran som rätt vad det är byter till en annan tråd.
    Vad har hänt? Har det framkommit vilken modell av Palazetti pelletskamin TS har? Finns det ett luftgaller på översidan så är det modellen som värmer både luft och vatten. I så fall går det nog att stänga den elslukande golvvärmen helt. På bilden ser det ut som om kaminen är försedd med tegel på utsidan för att hålla värmen längre.

9. Z
    Medlem · 50 inlägg

Zsam

Medlem
    Är inte det här ett ” gör det själv” forum ? Jag tolkar det som att folk från Tornedalen är bättre, bättre gör det självare helt enkelt :cool:

10. mikethebik
    Medlem · Dalarna · 722 inlägg

mikethebik

Medlem
    Det verkar som att du fattar nada, inlägget från Messier1994 ser jag som en hyllning till alla norrlänningar som tar tag i saker själva och lär sig något på vägen istället för att så fort det händer något utanför naveln måste tillkalla hjälp.
    Heja alla norrlänningar samt andra som försöker själv också!

Och till TS, själv är jag impad av en 22-åring som både köper sitt första hus samt också vågar både fråga och samtidigt utan prut visar sina begränsningar i hur systemen funkar.
    Tror det är få nördar på det här forumet som vågar visa sina begränsningar...
    Dina kunskaper ligger antagligen på annat område, men under resans gång kommer du att lära dig också om hur ett hus funkar.

• Laddar…
  11. Snigla
    Maskot · Skåne · 9 069 inlägg

Snigla

Maskot
    (y) Alla startar vi från noll på nya områden! Vissa (jag..) har dessutom kört omstart ett par ggr längs vägen också.. :cool:

• Laddar…
  12. K
    Medlem · 5 inlägg

Kobra54

Medlem
    Du har ingen stor frysbox som går hela tiden?
    Ålder panna kalk i beredaren

13. Boioberga
    Medlem · 6 inlägg

Boioberga

Medlem
    Är nog ganska normalt, för det hus du beskriver.

• Laddar…
  14. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 3 055 inlägg

MultiMan

Realist
    En kompressor i en gammal frysbox är på max runt 150W och även det är tveksamt, så det motsvarar 3,6kWh per dygn vid kontinuerlig drift (108kWh per månad). Knappast något i det stora hela. Nyare boxare har vad jag sett klenare kompressorer och drar således mindre, plus är ofta bättre isolerade (vilket är det som gör störst skillnad för hur ofta den behöver gå om termostaten är hel, men nu förutsatte vi väl att boxen går hela tiden).

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Blekinge · 9 342 inlägg

andersmc

Medlem
    Vad menar du? Han har skrivit att tornedalingarna är bättre än andra. Det är möjligen sörlänningar som kan känna sig kränkta. Dessutom är det säkert helt sant också.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.