Byggahus.se
Hej!

Behöver verkligen alla råd och hjälp jag kan få med detta ärende!

Vi har en elkostnad på ca 6000Kr/månaden i vårt några få månader gamla hus. :(
Det är ca 3500 kWh/ månad (hus & vattenuppvärming ca 3000 kWh och övrig "hem-el" 500 kwh)
Fjärrvärme + NIBE Fighter 360 P
Vattenburen golvvärme.
Inomhus temp ganska exakt 20 grader.
Huset är beräknat att ha en energiförbrukning på 13 000 kWh/år.
132 kvm. Enplas.

Vi har även en NIBE Contura braskamin. Då vi eldade första gången i huset så blev det svart-sotigt i taket på vissa ställen samt på väggen upp i taket. Sotaren var här direkt efter detta och konstaterade att det var pga undertryck och köldbryggor som detta orsakades. Det blev kondens där värmen mötte kalluften ( I vägghörnorna uppmättes det endast 11-12 grader varmt). Observera att vi endast eldade i ett par timmar. Det började också lukta grillkol i hela huset. Vi prövade elda en andra gång och samma resultat då.. så vi fick lägga ner det. Det rök ej in från kaminen utan röken kom enl sotaren utifrån. Kaminen är besiktigad och helt tät.

Någon som har erfarenhet av liknande? Vad kan vara fel? Är inte huset issolerat som det ska vara eller har det med värmesystemet att göra? Vad har vi får rättigheter? Vad ska vi kräva av hustillverkaren och vad är vårt jobba att kontrollera?

Supertacksam för all hjälp jag kan få!

Hej.

Det där låter ganska galet på många sätt.

Ger ni verkligen 1.70:-/kWh för elen?
Nu kan jag inte villaprodukter egentligen, men det är väl en ren frånluftsvärmepump antar jag.
Det låter som att ni har alldeles för mkt undertryck om det blir på det där sättet, sitter det tilluftsventiler monterade? Är de öppna isf?
Isoleringen låter ju bristfällig, men det är ju mer eller mindre omöjligt att uttala sig om utan att se huset i verkligheten.
Har ni kollat så att ventkanalerna är täta med tanke på att det luktar bränt i hela huset.
Finns det ngn möjlighet att röken från braskaminen sugs in i huset genom otätheter vid taket kanske?
Utan att se verkligheten är detta rena spekulationer..

Ni måste ju iaf ta kontakt med er byggare så han får komma och titta på det.

MVH

Fick senaste elräkningen idag med 3455 kWh (1 månad ) och då är det iofs med nätavgiften. Men den hamnade på 6000:- Vi sammanställer nu dagligen dygnsförbrukningen och ser ingen förbättring snarare tvärt om.
Tilluftsventilerna är öppna för fullt.
Tippar själv på att det inte är tätt kring taket samt att undertrycket då gör att det drar in. Sotaren rek. oss vid sitt första besök att öppna en dörr på glänt ut när vi tänder i brasan för att minska undertrycket. Men när brasan har kommit igång bra så blir det rök inne oavsett om dörran är stängd eller ej.. Har kontaktat byggledaren som kommer hit denna vecka, ska bli intressant. Men jag misstänker att det krävs att man gör en "energiundersökning" med värmekamera och allt för att få svar.

Avluftstemperaturen ligger på ca 4.5 gradera och kompressor får jobba ganska hårt. Det har gjorts en grundinställning på denna och vi skulle få hjälp med finjustering ngn gång under de närmsta veckorna. Tycker att den drar för lite från fjärrvärme och kör på för mycket med elpatronen...

Då har du altså en 360P+ en FJVM 120 eller FJVM200?!
för det första så ska elpatronen inte alls vara inkopplad i frånluftsvärmepumpen,eftersom när den kallar på tillskott så ska fjärrvärmen g in o stötta ist.
NU vet jag inte hur nytt det här huset är men efter installationen av värmepumpen så ska någon komma dit och injustera frånluftsflödena i alla rum där du har don, så att du får rätt balans i huset..

hej, jag upplever samma problem med missfärgningar i tak (framför allt vid balkarna, runt vindstrappan etc.) samt väggar på vissa ställen. Huset är från 30-talet (uppskattningsvis) och vi har för ca. ett år sedan installerat ytterligare en kamin på samma kanal som den ursprungliga (helt okej med sotare och övriga inblandade). Ventilation = självdrag!?

Vart vänder man sig för att få hjälp med detta problem – har varit i kontakt med ventilationsfirmor utan framgång!?