Byggahus.se

Nytt hus i lättbetong väldigt lyhört

2k läst  6 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
    Vi flyttade nyligen in i ett enplans hus på ca 140 kvm.
    Det är ett "stenhus" helt byggt i Ytong men teglad fasad.

Huset är väldigt tätt (ur klimatsynpunkt) och är väldigt tyst mot ljud utifrån.

Men ljudbilden inomhus är riktigt jobbig.
    Som sagt är vi nyinflyttade och har inte mycket saker på väggarna eller tex. gardiner. Dock är alla möbler och mattor på plats.
    Dels upplever vi ett eko som säkert beror på tomma väggar men också väldigt lyhört mellan rummen.
    Det är precis om ljudet transporteras mellan rummen mycket lättare än i vårt gamla trähus (även med stängda dörrar)
    Försäljaren sålde ett "tyst hus" till oss men just nu känner vi oss lurade.
    Eller är det så enkelt att det är för att vi har för tomt på väggarna?

Om någon duschar i badummet på ena sidan av huset hörs i princip vattenstänket i den motsatta delen av huset.
    En annan fundering är om det kan bero på ventilationen. Vi har två badrum, ett i var sida av huset.
    Men man kan nästintill prata med varandra via frånluftsventilerna. Kan det vara dessa som måste ljuddämpas?

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Kanalerna bör vara ljuddämpade helt klart. Sen är ju stenhus sämre på det avseendet att putsade stenväggarna är hårda ytor som reflekterar ljudet bättre än gips därav ekot.

3. X
    Medlem Nivå 8
    Är det öppen planlösning?
    Högt i tak?

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Man måste vara ganska noggrann med problembeskrivningen när det gäller olika typer av ljudproblem. Det är bra att skilja på luftljud, man hör vad som händer i ett angränsande rum, stegljud, man hör när någon går på våningen ovanför, och rumsakustik, ekon och liknande fenomen i samma rum. problemen har olika orsak och framför allt helt olika lösningar.

Generellt sett är lättbetonghus problematiska när det gäller ljud. Stommens element har för låg volymvikt för att vara effektiva och saknar trähusets möjligheter till mer flexibla lösningar.

5. M
    Medlem · Nivå 8
    Vem har du byggt med och vad har du byggt?

6. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Vi har lättbetong, dock från 1977, och jag har byggt på alla väggar mot badrum med glasull och gipsskivor för att minska ljudet.
    Precis som du beskriver så lät det som man själv låg i duschen (eller var med på toa) vägg i vägg.
    Det har blivit betydligt mycket bättre med isolering men jag ångrar att jag inte valde något material avsett för ljudisolering.

7. A
    Medlem Nivå 2
    Nästan grannar med er (såg jag på dina bilder) :)

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka