Jag har nyligen flyttat till ett nybyggt hus. Allt är nytt, inklusive vitvaror.

Jag upptäckte efter några veckor att tvättmaskinen (typ platsbyggd) inte fungerade, den vibrerade och lät extremt mycket. Jag kontrollerade (m.h.a. en inspektionskamera) att transportbultarna var bortplockade, jag kontaktade även säljaren/byggaren som skickade kvitto på samtliga vitvaror, i övrigt var han tyvärr inte speciellt behjälplig utan hänvisade till mäklaren.
Jag antog att tvättmaskinen var trasig och upprättade ett garantiärende, jag fick besök av en servicetekniker som kunde konstatera att ett transportskydd på tvättmaskinens undersida inte monterats bort ordentligt. Transportskyddet monterades bort, tvättmaskinen lyftes tillbaka och allt fungerade felfritt. För detta fakturerades jag 1600kr.
Jag kontaktade återigen säljaren/byggaren med frågan om vart jag kunde skicka fakturan, jag tipsade även om orsaken till felet så att han kan undvika liknande incidenter i framtiden. Det har gått snart 3 dygn och jag har ännu inte fått något svar.

Som köpare av ett nytt hus måste jag väl kunna förvänta mig att samtliga vitvaror monterats på ett korrekt sätt, och det torde ju inte var jag som står för denna kostnad, eller? 🙄
 
  • Gilla
redep och 9 till
  • Laddar…
Tråkigt läge, men OM du misstänkte något med transportsäkringarna så verkar det som att du också relativt enkelt hade kunnat kontrollera detta med dokumentationen som finns till tvättmaskinen.

Den som monterade den har ju gjort fel. Men att försöka driva detta för 1600 kommer antagligen bara ge dig några extra gråa hår och ev kosta dig tid och pengar (mer än vad du redan fått av detta). Det kan vara en ärlig miss från vederbörande men också slarv när det skall gå fort.

Det är tyvärr den tråkiga verkligheten.

Dock nyfiken på vilken maskin som har en säkring på undersidan? Har bara varit med om bultarna på baksidan.
 
  • Gilla
  • Arg
redep och 10 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Tråkigt läge, men OM du misstänkte något med transportsäkringarna så verkar det som att du också relativt enkelt hade kunnat kontrollera detta med dokumentationen som finns till tvättmaskinen.

Den som monterade den har ju gjort fel. Men att försöka driva detta för 1600 kommer antagligen bara ge dig några extra gråa hår och ev kosta dig tid och pengar (mer än vad du redan fått av detta). Det kan vara en ärlig miss från vederbörande men också slarv när det skall gå fort.

Det är tyvärr den tråkiga verkligheten.

Dock nyfiken på vilken maskin som har en säkring på undersidan? Har bara varit med om bultarna på baksidan.
Jag är varken rörmokare eller vitvaruinstallatör, jag förmådde inte rubba tvättmaskinen vilket var anledningen till att jag använde en inspektionskamera för att kontrollera transportbultarna på maskinens baksida. Maskinen behövde både flyttas och vältas för att man skulle komma åt transportskyddet, jag är dessutom relativt nyopererad och får inte lyfta tungt på ett halvår, det finns inte en chans att jag hade klarat det själv... 😕

Maskinen är av märket Cylinda, den officiella supporten nämnde inte någon dold transportsäkring utan förutsatte (liksom jag själv) att maskinen installerats korrekt.

Jag hoppas såklart att säljaren/byggaren ska återkomma och göra rätt för sig, i annat fall kommer jag ta detta vidare. Det är enligt min mening ett solklart dolt fel.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
redep och 14 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Jag är varken rörmokare eller vitvaruinstallatör, jag förmådde inte rubba tvättmaskinen vilket var anledningen till att jag använde en inspektionskamera för att kontrollera transportbultarna på maskinens baksida. Maskinen behövde både flyttas och vältas för att man skulle komma åt transportskyddet, jag är dessutom relativt nyopererad och får inte lyfta tungt på ett halvår, det finns inte en chans att jag hade klarat det själv... 😕

Maskinen är av märket Cylinda, den officiella supporten nämnde inte någon dold transportsäkring utan förutsatte (liksom jag själv) att maskinen installerats korrekt.

Jag hoppas såklart att säljaren/byggaren ska återkomma och göra rätt för sig, i annat fall kommer jag ta detta vidare. Det är enligt min mening ett solklart dolt fel.
Absolut en valid poäng där. Jag utgår ifrån mig själv och det är ju inte rätt. Alla är vi olika.

Du har säkert rätt i sak men att driva något för 1600 kommer bara göra dig mer frustrerad om han nu inte VILL göra rätt för sig.

Men står det inget i instruktionerna att den säkringen finns? Isf har ju den du köpte huset av inte heller kunnat veta om det?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
M MjölnarBengt skrev:
Jag har nyligen flyttat till ett nybyggt hus. Allt är nytt, inklusive vitvaror.

Jag upptäckte efter några veckor att tvättmaskinen (typ platsbyggd) inte fungerade, den vibrerade och lät extremt mycket. Jag kontrollerade (m.h.a. en inspektionskamera) att transportbultarna var bortplockade, jag kontaktade även säljaren/byggaren som skickade kvitto på samtliga vitvaror, i övrigt var han tyvärr inte speciellt behjälplig utan hänvisade till mäklaren.
Jag antog att tvättmaskinen var trasig och upprättade ett garantiärende, jag fick besök av en servicetekniker som kunde konstatera att ett transportskydd på tvättmaskinens undersida inte monterats bort ordentligt. Transportskyddet monterades bort, tvättmaskinen lyftes tillbaka och allt fungerade felfritt. För detta fakturerades jag 1600kr.
Jag kontaktade återigen säljaren/byggaren med frågan om vart jag kunde skicka fakturan, jag tipsade även om orsaken till felet så att han kan undvika liknande incidenter i framtiden. Det har gått snart 3 dygn och jag har ännu inte fått något svar.

Som köpare av ett nytt hus måste jag väl kunna förvänta mig att samtliga vitvaror monterats på ett korrekt sätt, och det torde ju inte var jag som står för denna kostnad, eller? 🙄
Fakturan kommer du nog att få stå för själv av den enkla anledningen att installatören/leverantören av vitvaran är den som skulle fått chansen att åtgärda först, vilket inte hänt efter vad jag förstår. Du som köpare av huset har inget avtal med den leverantören så det är inte ens säkert att du har någon gällande garanti på några vitvaror förutom reklamationsrätt eftersom köpekontraktet på vitvarorna är upprättade mellan byggherren och den som sålt vitvaran. Om det är en firma som köpt vitvarorna så blir det än mer krångel då konsumentköplagen rundas och ersätts av köplagen. Då är det firman som sålt huset som står för eventuella garantier och dessa garantier bör i så fall finnas med i ditt köpekontrak.
Så vad du skulle ha gjort är att du skulle reklamerat till säljaren av huset och om det är tillämpligt hänvisat till konsumentköplagen. Om sedan säljaren i sin tur inte tar sitt ansvar så kan du gå vidare. Att du får kvitton på maskinerna är inte ett säljaransvar.
 
  • Gilla
  • Arg
Peter_Ker och 12 till
  • Laddar…
Oavsett vem som borde betala så hade i alla fall inte jag bråkat om en så liten summa. Även om jag kanske hade varit irriterad så hade jag knutit handen i fickan denna gång.
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
Märke på Cylinda maskin?

Har installerat många Cylinda tvättmaskiner. Hittills alla på baksidan.
 
Jag tolkar att du har köpt ett nybyggt hus, men du hr inte själv varit byggherre?

I så fall gäller i princip samma regler som om du hade köpt ett 200 år gammalt hus. Dvs. det enda lagrum som kan ge dig rätt till ersättning från säljaren är då reglerna om "dolda fel". Begreppet är ett populärnamn. Just dolda fel står det inget om i lagtexten. Nu förutsätter jag att du har köpt en fastighet, inte en bostadsrätt? Dett regleras i så fall i jordabalken.

Men i princip så har du rätt till ersättning för "egenskaper" som du med fog inte skall behöva förvänta dig på fastigheten. Så långt ger lagen dig rätt tillersättning. Detta borde du inte behöva förvänta dig.

Men sedan kommer ytterligare klausuler. Du har inte rätt till ersättning för fel som du borde upptäckt vid en noggrann underskning av fastigheten före köp. Eller som du efter en sådan undersökning borde inse att de kan finnas. man behöver alltås inte upptäcka just det fel som är problemet, men om man vid en noggrann undersökning hittar en massa fuskjobb, så bör man som köpare inse att det kan finnas mer.

Det är troligen så att man inte skall behöva montera ut en tvättmaskin och vända på den för att fullgöra sin undersökningsplikt, möjligen prova maskinen. Men även det är troligen mer än vad som kan förväntas.

Men sedan kommer det knepiga. Ersättningen för ett fel i fastigheten skall handla om skillnad i marknadsvärde mellan om felet hade varit känt vid köpet, eller som nu var dolt/okänt. Hur mycket mindre hade du eller någon annan varit villiga att betala för fastigheten om det vore känt att transportsäkringarna behövde tas bort. Troligen skulle det inte påverkat priset för fastigheten, och det är så rätten kommer att bedöma det om du skulle stämma säljaren för att få ersättning.

Det kan vara skillnad mellan ett köp av helt nybyggt och ett 200 år gammalt hus. Det kan finnas garantier från byggaren eller vitvaruleverantörer osv. Dessa är oftast inte giltiga mot en köpare av fastigheten, utan gäller mellan byggaren/leverantören och beställaren/byggherren. Men även om de är ogiltiga, ger många motsvarande goodwill garanti frivilligt mot en köpare av fastigheten.
 
  • Gilla
Harald Boye och 7 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Jag har nyligen flyttat till ett nybyggt hus. Allt är nytt, inklusive vitvaror.

Jag upptäckte efter några veckor att tvättmaskinen (typ platsbyggd) inte fungerade, den vibrerade och lät extremt mycket. Jag kontrollerade (m.h.a. en inspektionskamera) att transportbultarna var bortplockade, jag kontaktade även säljaren/byggaren som skickade kvitto på samtliga vitvaror, i övrigt var han tyvärr inte speciellt behjälplig utan hänvisade till mäklaren.
Jag antog att tvättmaskinen var trasig och upprättade ett garantiärende, jag fick besök av en servicetekniker som kunde konstatera att ett transportskydd på tvättmaskinens undersida inte monterats bort ordentligt. Transportskyddet monterades bort, tvättmaskinen lyftes tillbaka och allt fungerade felfritt. För detta fakturerades jag 1600kr.
Jag kontaktade återigen säljaren/byggaren med frågan om vart jag kunde skicka fakturan, jag tipsade även om orsaken till felet så att han kan undvika liknande incidenter i framtiden. Det har gått snart 3 dygn och jag har ännu inte fått något svar.

Som köpare av ett nytt hus måste jag väl kunna förvänta mig att samtliga vitvaror monterats på ett korrekt sätt, och det torde ju inte var jag som står för denna kostnad, eller? 🙄
Rent genrellt tycker jag du har rätt. Ett helt nytt hus med fast monterade vitvaror bör man ju förvänta sig skall funka.
Skicka fakturan på 1600 till entrepenören.

Problemet kommer om dom inte vill betala: att driva ett fall för 1600 kommer troligen ge dig bra mycket fler gåra hår, och det är ganska mycket upp till entrepenören om du får pengarna, så du får fråga dig om det är värt det.
Men om dom inte betalar så får du gå till kronofogden och ta den den vägen.

Är det en privatperson du köpt huset av (du skrev "säljaren") så är det via "dolt fel" och då är det en helt annan snurr, där 1600 kr trolige inte räknas som "väsentligt nedsatt köpeskilling om det varit känt" - så då är det nog helt upp till säljarens goodwill...
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Fakturan kommer du nog att få stå för själv av den enkla anledningen att installatören/leverantören av vitvaran är den som skulle fått chansen att åtgärda först, vilket inte hänt efter vad jag förstår. Du som köpare av huset har inget avtal med den leverantören så det är inte ens säkert att du har någon gällande garanti på några vitvaror förutom reklamationsrätt eftersom köpekontraktet på vitvarorna är upprättade mellan byggherren och den som sålt vitvaran. Om det är en firma som köpt vitvarorna så blir det än mer krångel då konsumentköplagen rundas och ersätts av köplagen. Då är det firman som sålt huset som står för eventuella garantier och dessa garantier bör i så fall finnas med i ditt köpekontrak.
Så vad du skulle ha gjort är att du skulle reklamerat till säljaren av huset och om det är tillämpligt hänvisat till konsumentköplagen. Om sedan säljaren i sin tur inte tar sitt ansvar så kan du gå vidare. Att du får kvitton på maskinerna är inte ett säljaransvar.
Jag kontaktade som sagt säljaren, men fick ingen hjälp. Detta är enligt min mening ett solklart dolt fel och ingenting jag kunnat upptäcka vid en noggrann kontroll, maskinen var felaktigt installerad.
 
  • Gilla
F100 och 2 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Oavsett vem som borde betala så hade i alla fall inte jag bråkat om en så liten summa. Även om jag kanske hade varit irriterad så hade jag knutit handen i fickan denna gång.
Så kan man tycka, men jag hr skuldsatt mig för resten av livet och förväntar mig att vitvarorna är korrekt installerade.
 
  • Gilla
Vreta Kloss och 2 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Märke på Cylinda maskin?

Har installerat många Cylinda tvättmaskiner. Hittills alla på baksidan.
ft 5574x
 
M MjölnarBengt skrev:
Jag kontaktade som sagt säljaren, men fick ingen hjälp. Detta är enligt min mening ett solklart dolt fel och ingenting jag kunnat upptäcka vid en noggrann kontroll, maskinen var felaktigt installerad.
Det är väl inget solklart dolt fel. Hade man t.ex. testat maskinen hade man fått felkod.
 
  • Gilla
  • Arg
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Rent genrellt tycker jag du har rätt. Ett helt nytt hus med fast monterade vitvaror bör man ju förvänta sig skall funka.
Skicka fakturan på 1600 till entrepenören.

Problemet kommer om dom inte vill betala: att driva ett fall för 1600 kommer troligen ge dig bra mycket fler gåra hår, och det är ganska mycket upp till entrepenören om du får pengarna, så du får fråga dig om det är värt det.
Men om dom inte betalar så får du gå till kronofogden och ta den den vägen.

Är det en privatperson du köpt huset av (du skrev "säljaren") så är det via "dolt fel" och då är det en helt annan snurr, där 1600 kr trolige inte räknas som "väsentligt nedsatt köpeskilling om det varit känt" - så då är det nog helt upp till säljarens goodwill...
Det är ett enmansföretag som byggt och sålt huset. Huset är jättefint och han är uppenbarligen duktig, men just detta har han missat. Jag har en ganska stark rättspatos så jag kommer nog driva detta vidare, om det krävs.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Mikael Karlsson4999 och 10 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är väl inget solklart dolt fel. Hade man t.ex. testat maskinen hade man fått felkod.
Det fick man inte. Det märktes dessutom enbart vid centrifugering med kläder i maskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.