Byggahus.se

Nytt golvbjälklag, hur/var börjar man???

1. M
    Medlem · 269 inlägg

Mr_T

Medlem
    Det är svårt att sluta riva när man börjat...
    Igår tog jag motorsågen och gjorde kaffeved av de gamla golvbjälkarna, så nu finns ingen botten alls i köket. Eftersom alla i familjen inte höll med om att köksgolv var överskattat, köksbordet kändes förljuget och att det var befriande att sitta på en sten i grunden och äta så får det väl bli ett nytt bjälklag.

Spännvidden är 4,95, bredden ungefär densamma.
    Tänker mig 45*195 (svårt att få in högre), cc60 med tre stöd under varje bjälke, korskottlat på mitten. Det blir huvudsakligen massivt trägolv över sedan.

Mina frågor:

Var sätter man första bjälken? vid ytterväggen? Hur långt från väggen, eller bör man dra fast en regel direkt i väggen och utgå därifrån?

Hur sätter man fast bjälkarna i ändarna? Balkskor känns lite "altan" men det kanske funkar? De gamla bjälkarna var bara fästa med ett par spik i väggen, all last togs av stöden under. Syllarna det ska fästas i är väl inte 100% i ytveden, men kärnveden verkar stabil.

Det blir ju lite meck vid en del av golvet som är uppmurat för vedspis vid murstocken, med det är väl i princip bara att lägga upp en "tvärregel" och köra på?

Stort tack på förhand,
    T

2. M
    Medlem · 269 inlägg

Mr_T

Medlem

Re: Nytt golvbjälklag, hur/var börjar man???

Ok, svarar väl själv då nu när det är gjort ;)

Första bjälken sattes 15 cm in från ytterväggen, då blir det stadigt samtidigt som det går bra att isolera. Balkskor med rejäla franskskruv (100mm), mesta tyngden tas ju av stöden ändå.

Allt OK, nu är det färdigisolerat och uppreglat för golvvärmen, känns bra. Det hela gick lättare än förväntat och blev rakare än förväntat, endast enstaka mm skiljer i höjd, mot flera cm med de gamla bjälkarna.

/T

3. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.