K
Hej,
Har öppen planlösning där nuvarande golv är uppdelat i två delar, ena delen är parkett och andra delen består av klinker med golvvärme under. Jag skulle föredra ett enhetligt parkettgolv i hela rummet men vill också hålla nere kostnaderna så gott det går.

1. Kan jag lägga ett nytt golv över det befintliga för att slippa bryta upp klinkers & eventuellt förstöra golvvärmen?
2. Hur kommer jag runt den lilla nivåskillnaden som idag finns mellan klinker & parkett?

• Ett modernt vardagsrum och trappa, matsal i bakgrunden, syn på trädgården genom fönstret, hemtrevlig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kjohansson skrev:
Hej,
Har öppen planlösning där nuvarande golv är uppdelat i två delar, ena delen är parkett och andra delen består av klinker med golvvärme under. Jag skulle föredra ett enhetligt parkettgolv i hela rummet men vill också hålla nere kostnaderna så gott det går.

1. Kan jag lägga ett nytt golv över det befintliga för att slippa bryta upp klinkers & eventuellt förstöra golvvärmen?
2. Hur kommer jag runt den lilla nivåskillnaden som idag finns mellan klinker & parkett?
Hur stor är nivåskillnaden? Det bästa är att flytspackla på klinkern upp till samma nivå som trägolvet. Vad finns under klinkern? Om det finns risk för fuktvandring behövs fuktspärr på klinkern, t.ex betonplatta på mark.
Sedan lägger du en foam av något slag. Kärhs Tuplex har plast och stegdämning i ett.

K
Tack för svar! Det är tvärtom, klinkern är högre än trägolvet så behöver bygga upp trägolvet ca 0.8 cm, funkar flytspackling då också? Vet inte så mycket om vad som finns under men allt gjordes om 2010 via totalentreprenad så utgår från att de följde alla nödvändiga standarder osv.

K Kjohansson skrev:
Tack för svar! Det är tvärtom, klinkern är högre än trägolvet så behöver bygga upp trägolvet ca 0.8 cm, funkar flytspackling då också? Vet inte så mycket om vad som finns under men allt gjordes om 2010 via totalentreprenad så utgår från att de följde alla nödvändiga standarder osv.
Oh inte lika lätt att svara på. Är parketten limmad så går det bra. Är det ett flytande klickgolv så är jag tveksam till det, då det kan röra sig. Hur jämn är klinkersen, uppfyller den de tillåtna feltoleranserna på golvet du ska lägga in? Annars måste du spackla den ytan ändå.
Om parketten är lagd flytande, d.v.s. inte limmad. Då är det ganska snabbt gjort att bryta bort denna först. Sedan kan du flytspackla den ytan och över klinkersen om den är ojämn.

K
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.