503 läst · 8 svar
503 läst
8 svar
Nytt golv ovanpå gammalt - dämpar ljud? Eller behövs isoleringsmatta?
Hej!
Har ett rum i en lägenhet från 30-talet som bara har ett undergolv i trä. Alltså ett enklare golv som bär, men inte är i kvalitet att slita direkt på. Från början låg någon form av skivor och en linoiummatta ovanpå, men som förre ägare tagit bort.
Grannen under tycker att steg ibland hörs ner. Jag undrar om det skulle göra ljudmässig skillnad om vi lägger just spånskivor och linolium ovanpå undergolvet? Alltså i princip ingen speciell ljudisolering, utan att det helt enkelt bara blir fler lager i golvet. Gör det skillnad?
Eller behövs det någon form av ljuddämpande matta innan man lägger spånskivorna och linoliummattan?
Byggaren säger att de kan lägga in en "akustikmatta", men det blir väldigt myclet dyrare enligt offerten vi fått. Å andra sidan är det ju meningslöst att lägga nytt golv med bara spånskiva och linolium om det inte blir märkbar skillnad ljudmässigt.
Eller kan man lägga typ lumppapp under spånskivorna, hjälper det ljudmässigt?
Har ett rum i en lägenhet från 30-talet som bara har ett undergolv i trä. Alltså ett enklare golv som bär, men inte är i kvalitet att slita direkt på. Från början låg någon form av skivor och en linoiummatta ovanpå, men som förre ägare tagit bort.
Grannen under tycker att steg ibland hörs ner. Jag undrar om det skulle göra ljudmässig skillnad om vi lägger just spånskivor och linolium ovanpå undergolvet? Alltså i princip ingen speciell ljudisolering, utan att det helt enkelt bara blir fler lager i golvet. Gör det skillnad?
Eller behövs det någon form av ljuddämpande matta innan man lägger spånskivorna och linoliummattan?
Byggaren säger att de kan lägga in en "akustikmatta", men det blir väldigt myclet dyrare enligt offerten vi fått. Å andra sidan är det ju meningslöst att lägga nytt golv med bara spånskiva och linolium om det inte blir märkbar skillnad ljudmässigt.
Eller kan man lägga typ lumppapp under spånskivorna, hjälper det ljudmässigt?
Redigerat:
Jag förstår ju att någon extra form av ljudisolering förbättrar mer. Men vad tror ni: Blir det änå något bättre ljudisolering jämfört med nu genom att bara lägga spånskivor och linoliumgolv ovanpå det existerande undergolvet?
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 520 inlägg
Det finns golv där tillverkaren skriver hur mycket det dämpar. Man kan kolla på det om man vill.
Annars kan man lägga tunna markisoleringsskivor och sen golvspån flytande ovanpå. Det blir riktigt bra. Sen valfritt övergolv.
Heltäckningsmatta blir tystast 😉
Annars kan man lägga tunna markisoleringsskivor och sen golvspån flytande ovanpå. Det blir riktigt bra. Sen valfritt övergolv.
Heltäckningsmatta blir tystast 😉
Vet du hur bjälklaget är uppbyggt? Är det lätta träbjälklag så hjälper tyvärr stegljudsmattor eller golv med inbyggd stegljudsdämpning väldigt lite.
Är det sand inuti bjälklaget? Då kan det hjälpa lite.
Dock blir det aldrig sämre, men kan vara pengar i sjön.
Är det sand inuti bjälklaget? Då kan det hjälpa lite.
Dock blir det aldrig sämre, men kan vara pengar i sjön.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur länge måste man vänta mellan flera lager puts inomhus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur gömmer jag kvistarna när jag redan målat flera lager?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla över flera tapetlager?
Färg, Måla & Tapetsera -
Maskeringstejp vid flera lager
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur fästa flera lager cellplast?
Isolering