Byggahus.se

Nytt golv i källaren (vad ska jag ha under)

1. N
    Medlem · 80 inlägg

NiB

Medlem
    Hejsan

Inför helgens arbete...

I källaren har vi laminatgolv direkt på platsmattan på de flesta golv. Det var så när vi köpte huset. Nu har jag börjat riva i detta och har rivit ett rum så att betongen är ren på golvet. Nu är frågan.... jag ska lägga nytt trägolv (Ek-parkett) på detta golv, och undrar vad man bör/skall ha under på ett källargolv.

1) "Filt" (vet ej vad den heter) och sedan golvet.

2) "Filt", paltonmatta och sedan trägolvet

3) Någon annan variant?

Extra fråga:
    I de rummen där jag inte rivit upp den understa plastmattan - skall/kan den ligga kvar när jag går vidare med golvläggningen till dessa rum, eller bör jag rensa även där. Ska nämna att mattan i det rum jag nu jobbar i var ganaka flammig och fuktig undertill. men det kanske är lika bra att den är kvar "Väck ej den björn..." ;D

I hallen kommer jag att lägga klinkers närmast källardörren. Vill ju inte ha gigantiska nivåskillnader.

/NiB *på väg till affären*

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 232 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Nytt golv i källaren (vad ska jag ha under)

Jag tycker definitivt du skall rensa bort allt ända ner till betongen.

Är det mycket fuktigt kanske det är på plats med en platonmatta (eller motsvarande) - det är väl nästan en standardlösning för fuktiga källare som vill ha nytt golv.

3. N
    Medlem · 80 inlägg

NiB

Medlem

Var och hörde mig för om Platon (och liknande). Bygg Max har en fuktmatta som kostar bråkdelen av priset mot Platon. Någon som har erfarenhet...

/NiB

4. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

ska du riva en plastmatta för att lägga en annan plastmatta? Frågan är vad vinner du på det?
    gaia

5. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Det man vinner är att få bort limmet.... Det som möglar är lim och det vid ca 90% RF vilket inte är helt ovanligt vid en taskigt isolerad källar platta.

Men om man nu river plastmattan för att lägga dit Platon eller annan åldersbeständigplast gäller regeln. ALLT organiskt skall bort. Jag gör en kvalificerad gissning på att här slarvas det både hos proffs som amatör. Det är i princip omöjligt att få bort organiskt material från en gammal betongplatta. Dels limrester som är det värsat då limmet krypit ner en bit i betongen och om det inte redan gett microbfest kommer att göra det. Platon är kanske arr rekommendera då man får vewntilation men det kräver ventilerade socklar och en viss dimensionering av befintlig ventilation= extra frånluft.

Platon matta utan ventilation är totalt meningslöst. Vill man kan man kolla up nivell system eller liknande men dessa konstruktioner kräver ventilation de också. Jag föredrar döda material i källargolv så slipper man oroa sig för att en ny civilisation skall växa fritt i golvet....

6. N
    Medlem · 80 inlägg

NiB

Medlem

"ska du riva en plastmatta för att lägga en annan plastmatta? Frågan är vad vinner du på det?"

Nja - det är viss skillnad på en tät golvmatta i plast och en platon som har "kuddar" som ger ventilations slingor i undergolvet...

Jo, i detta fallet låg en tät platsmatta tejpad på betongen. När jag lyfte denna så var det typ ganska blommigt och luktade rätt illa. Därför bestämde jag mig att låta golvet andas med en platon så att fukten hittar ut vid socklarna. Vill ju inte stänga in fukten igen.

Kan nämna att plattan torkade på en halv dag då jag tog bort den täta platsmattan. Så även om det inte är mycket fukt som sipprar in så kan det bli ganska äckligt ändå...

/NiB

7. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Yttorr möjligvis... Det är ju en viss skillnad men skit samma. Platon funkar... Man kan göra ett enkelt test lägg ut en kvadratmeter plast på ditt källargolv och tejpa kanterna. Det tar inte många timmar förrän du har kondens under den.... Och det största bekymmret är otillräcklig isolering under plattan. Med 200 isolering under plattan uppstår inte detta problem. Isolering under en platta är den bästa fuktspärren man kan ha. Sedan kan man alltid ha golvvärme osv bara man sköter den rätt.... Har man ingen isolering ja då skiter man i täta skikt eller ventilerar dem punkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.