Byggahus.se

Nytt golv i källaren med golvvärme

1. Jckssn
    Medlem Nivå 9
    Håller på att göra om i källaren här hemma och har kommit till den punkt då det ska isoleras och förbereda för gjutning.
    Källaren är ungefär 30kvm och ska bli tvättstuga med bad och dusch, pannrum och förvaring.

Nytt avlopp är draget och marken är avjämnad. (Bara sand under huset)
    Det blir 100mm's isodrän och därpå 100mm cellplast och sen ca 100mm armerad betong med ingjuten 16mm's vattenburen golvvärme.

Har kollat runt en hel del här på forumet och det verkar som om det görs på lite olika sätt.
    Vissa väljer att lägga geo/mark-duk under isodränlagret direkt mot backen och vissa gör det inte. Sen har jag också sett vissa lägga plast mellan isolering och betong.

Behöver jag geo-duk / plast eller klarar jag mig utan det?

2. B
    Allvetare · Nivå 14
    Markduken är ju till för att separera olika lager så att du inte får fina partiklar in i det kapillärbrytande skiktet. Normalt sett lägger man väl markduken underst, för att sedan lägga ett avjämningsskikt med kapillärbrytande makadam, och sen cellplast på det.
    Nu har ju du istället isodrän som kapillärbrytande skikt. Jag har ingen aning om hur sannolikt det är med höga grundvattennivåer i din källare, något som SKULLE kunna få den underliggande sanden att tränga upp i isodränen och försämra dess kapillärbrytande egenskaper. Men som jag ser det är det väl dumt att chansa, så jag hade lagt dit en markduk.

Plasten är väl till för att hindra radongasen att tränga upp genom golvet. Återigen är det platsspecifikt - bor du på en plats med hög markradonhalt, så lägg dit plast.

3. Jckssn
    Medlem Nivå 9
    Har inga problem med varken radon eller vatten, dessutom blir det ny dränering med isodrän på utsidan nu till våren.

Jag såg att ifall man kör dubbla lager isodrän så ska man ha markduk på isodränet så inte betongen går ner i porerna. Nu eftersom jag kommer använda cellplast överst så har jag inte det problemet.

Det känns ju som att det ska stå en hel del vatten för att det ska kunna lyfta sanden och sätta igen isodränet underifrån.

4. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Jag hade ungefär samma förutsättningar som dig och körde enligt följande:

Markduk
    100mm Pordrän
    30mm Cellplast (hade inte plats för mer pga takhöjd)
    80mm självkompakterande betong med ingjuden 16mm golvvärme.

Jag resonerade som så att markduken var en minimal merkostnad och som b8q skrev, dumt att chansa.