Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Nytt gardinproblem

1. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem
    Eftersom jag hade sånt bry med att få tyget jag redan köpt rakt förkastade jag den idén och köpte nytt tyg.

Jag ska sy 8 st "vepor" som ska hänga i IKEAS hållare för gardiner som kan flyttas i sidled i gardinstången. (60 cm breda)

10mx150cm mörkläggningstyg har inhandlats och 10mx150cm av ett tyg som funkar som dekoration. Jag tänkte sätta mörkläggningsväven på baksidan och fästa dekorationstyget på framsidan så att bara dekorationstyget syns men mörläggningstyget då funkar just så att det mörklägger. Dekorationstyget släpper alltså igenom ljus.

Hur ska jag få ihop dessa tyger med varandra?
    Min enda idé är att vika över dekorationstyget nån cm på mörkläggningstyget och sy längs kanten, men det ser ju kanske inte så snyggt ut från utsidan. Kommer jag att störa ihjäl mig på den kanten när jag sitter på trädäcket och tittar in genom vardagsrumsfönstren tro?

Har ni någon annan idé för hur man ska få ihop de båda tygerna?

2. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem

Re: Nytt gardinproblem

vändsy kanske?

Räta mot räta, sy och vränga.

/Elin

3. Harrieth
    Medlem · Västernorrland · 285 inlägg

Harrieth

Medlem

Re: Nytt gardinproblem

När man syr gardiner kan du
    1.klippa bort stadkanterna (tyget bör då vara ca 67 cm efter klippning)
    2. pressa ca 3,5 cm mot avigsidan längs långsidorna. Vik sedan en gång till så att själva sidfållen blir ca 1,75 cm bred.
    3. Klipp mörkläggningtyget lika brett som gardiner är efter pressning (60 cm)
    4. Lägg mörkläggningstyget avigsida mot vigsida med själva gardinen och se till att mörkläggningstyget ligger under sidfållskanterna. Nåla och sy.

Själv brukar jag fålla mörkläggningstyget innan och brukar också göra det ca 15 cm kortare. Det blir lättare att fålla själva gardinen då. Dessutom syns inte det eftersom det hamnar vid golvet.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.