Jag var förbi Rinkaby Rör i Jönköping härrom dagen och köpte delar inför vår köksflytt som bl a innefattar ett nytt fördelarskåp. Men när jag gjorde en provisorisk montering fann jag att en del inte verkar passa, trots att den ingår i samma system och valdes av Rinkaby. Jag skulle uppskatta lite guidning om detta och vilken del/lösning jag skulle haft. Som tur är så är jag ute i god tid och står inte med skägget i brevlådan just nu...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delen som inte passar är vinkelnippeln (RSK 185 01 03) i övre vänstra hörnet. Den passar mot fördelaren (RSK 187 09 00) men inte mot kulventilen (RSK 187 01 50)... Den ser ut att ha finare stigning i ena änden och det är den som inte passar. Samma ända som passar på fördelaren passar även på kulventilen, så deras gänga matchar. Dessa delar är tydligen valda för att lira tillsammans men ser inte ut att göra det vilket även Rinkaby verkar gått bet på...
Fördelaren
20R inv/utv med lekande mutter och planpackning.
Vinkelnippel
utv. gänga R20 x M28
Kulventil
M. planpackning G20
Alla delar är från Uponor´s sida för Tappvatten och radiatorsystem PEX på sida 94 i senaste Rinkaby Rör.
Jag tror felet är R20 gängan på vinkelnippeln, men varför benämns fördelaren 20R? Men vad skulle jag haft istället?
Jag tror att anledningen till att jag fick den jag fick (som var fel) var att jag ville använda samma leverantör i största möjliga mån, och då blev det bl a denna ventilen (som förövrigt var fruktansvärt dyr).
Du råkar inte veta om vinkel med samma dimensioner finns med lekande mutter? Behöver den vid nästa fördelarskåp där utgående kv/vv behöver den dimensionen.