Nytt fönster i vägg av hålbetångblock

484 läst  7 svar

1. K
    Medlem Nivå 7
    Hej hej!
    Jag är osäker på vad betångblocken kallas men de är uppbygga som i flera lager med luft mellan lagren, skulle gissa på att det är åtminstone 5-6 väggar i varje block. Mitt garage är uppbyggda av dessa block och nu är det så att jag vill ta upp ett hål och sätta in ett fönster i detta hål. Då jag vet att blocken är ihåliga så kommer det vara i princip omöjligt att skruva fast fönstren i dessa block. Vad råder ni mig att göra för att lyckas med detta så bra som möjligt? Göra större hål och lägga in lättbetongblock runt om? Tips tack.

2. D
    Medlem Nivå 8
    Jag har kört vanliga karmskruv med en tillräckligt stor plugg för att pass i hålrummet. När fönstret sitter hyfsat har jag skummat fast det.

Alternativet är väl att fylla alla hål runt om med bruk eller liknande, sedan kan man ju borra och plugga var man vill

3. K
    Medlem Nivå 7
    Jo de sista du sa där är ju inte speciellt svårt eller tidskrävande.

4. T
    Husägare · Nivå 8
    Fungerar det inte att bara fogskumma fast det? Det har jag gjort i mitt källarfönster med källarvägg som är av betonghålsten. Använde först karmhylsor för att fixera fast fönsterkarmen mot hålet. Sen skummade jag runtomkring.

5. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
  6. K
    Medlem Nivå 7
    Jo men endast om man borrar ifrån rätt håll. Delar man blocket och försöker borra in ifrån sidan kanske det inte finns något att borra i huvud taget i.

7. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
    Sant, men om man fyller och putsar upp hålen först då? Då borde det ju funka.

8. K
    Medlem Nivå 7
    Jo det var det Dsl sa tidigare :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: