Byggahus.se

Nytt behörighetssystem (för femtielfte gången)

1. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Vill du sammanfatta denna sakliga diskussion, snälla Katt?

Som folk som det kommer påverka i dagliga livet tydligen försöker sätta käppar i hjulet för.

Varsågod.

2. Papperskatt
    Byggnadsvårdare · Näsåker · 74 inlägg

Papperskatt

Byggnadsvårdare
    Ok, det kan jag väl göra. Jag orkar dock inte göra det via telefonen så det får isåfall vänta tills jag kommer hem.

3. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Ok, att du och alla andra av dina kompisar här i tråden är humor befriade har vi förstått.

Men låt oss säga att man inför auktorisation H och ni får lägga ett praktiskt prov under en förmiddag. Vad säger då det provet?

1. Har ni lärt er alla moment som en utbildad elektriker lärt sig på 2 år genom praktisk kunskap?

2. Har ni lärt er elsäkerhet?

3. Vad säger det omvärlden att i Sverige räcker det att avlägga ett prov på en dag så får du koppla el?

4. Skulle det bli så som ni vill kommer många elcentraler i hemmen vara värre än ormbon där det bara tar en vecka att lokalisera vart inkommande elkabel finns.

Jag hoppas att ni aldrig kommer få er auktorisation för el är ämnat åt proffs och det blir man inte på en förmiddag.

4. Papperskatt

Papperskatt

Byggnadsvårdare
    Ja, för det är ju verkligen det som efterfrågas här… :rolleyes: Att få behörighet direkt efter endast ett prov alltså. Det är EXAKT så som vi vill ha det, absolut. Vi vill verkligen inte att man ska behöva gå en kurs med både praktiska och teoretiska inslag innan slutprovet.

Eller hur var det nu? :thinking:

5. jbr
    Besserwisser · 852 inlägg

jbr

Besserwisser
    Du glömde nämna att de nyauktoriserade också endast vill använda materiel från Biltema. ;)

• Laddar…
  6. 13th Marine
    Are we there yet? · Trelleborg · 8 470 inlägg

13th Marine

Are we there yet?
    Ha ha.. jättekul...

1. Examinationen får ju omfatta alla relevanta moment, hinns det med på en förmiddag var det uppenbarligen inte så mycket elektrikern lärde sig på två år med praktik.
    Hur mycket av dessa två år av praktik är repetetion av samma sak?
    Är där någon examination på slutet för att avgöra att man faktiskt lärt sig nått?
    Är där någon examination för att visa på att man tillgodogjort sig alla olika områden och detaljer?

2. Det får ju givetvis examinationen avgöra.

3. En ärlig motfråga, i hur många länder krävs det ens auktorisation för att koppla el? :thinking:

4. Ah, du menar som min elcentral som endast är hanterad av elektriker? Eller den jag fick installerad av elektriker i förra lägenheten?
    (Eller var detta också ett skämt?)

7. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Varför 10 olika auktorisationer?
    Framgår inte heller hur TS har tänkt sig hur lång utbildning eller praktik som behövs

8. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Jag visste ju att du hade hängt upp dig på Biltema

9. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 243 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Men samtidigt verkar ju du vara ett levande bevis på att det faller genom folk utan större kunskap i dagens system med lärlingstid? ;)
    För du har väl ändå ingen egen licens(kalla det vad ni vill) hoppas jag?

10. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    1. Ok, så du menar att examinationen ska pågå 1 vecka typ då? Inget slutprov på elutbildningen men däremot praktik, och praktiken leder många gånger till det första jobbet. Ser elfirman att du är duktig har du chans på jobb. Repetition av samma sak är bra för då lär man sig. Låt oss säga att du som säkerligen är 50+ behöver repetera saker dubbelt så mycket som en 20 åring. Lägg därtill att du i din egen anläggning samt grannarnas och bygdens kanske repeterar samma moment en gång om året.

2. Då ska examinationen innehålla en vecka praktisk elkunskap samt prov i elsäkerhet under en förmiddag.

3. Ingen aning, men Sverige är ju ett föregångsland på alla andra områden.

4. Många elcentraler som är hempulade är verkligen ormbon där det saknas partmärkning.

11. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Du får väll kolla på ELSV

12. 13th Marine
    Are we there yet? · Trelleborg · 8 470 inlägg

13th Marine

Are we there yet?
    1a. Vad jag är ute efter är att examinationen ska bestå av någon form av verifierbart prov, teoretisk och praktiskt om det behövs, delat i flera delar om det behövs.
    1b. Okej, så där finns ingen garanti att man egentligen lärt sig nått under de två åren, låter som ett säkert system.
    1c. Du gissar hejvilt igen när du gör antagande om min ålder.

2. Är det som behövs så är det det som behövs, det är fortfarande mer överkomligt för mig jämfört med 2års praktik.

3. Då kanske vi inte ska dra på för stora växlar på detta om vi inte vet hur det ser ut i världen.

4. Och hur vet du att det är en hemmapulare och inte en slarvig elektriker? INGA av de centraler jag ägt på har haft partmärkning! Hur vet du att de prydliga installationerna är utförda av en elektriker och inte en hempulare.

13. Papperskatt

Papperskatt

Byggnadsvårdare
    Och du tror inte att det blir bättre om hempularen får lära sig hur man ska göra?

• Laddar…
  14. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Fasiken vad du delar upp frågorna:surprised:

1a. Hur ska det provet se ut?

1b. Beror väll på som i allt annat i livet. Vissa lär sig och andra inte. Men alla som går en utbildning inom el kanske av någon anledning väljer att arbeta med något annat (och blir laglös hempulare).

1c. Gissar måste man när man inte vet. Men ju äldre man blir desto mer funderar man.

2. Idag krävs utbildning för att byta blöja på dagis eller i hemtjänsten och det är ett betydligt säkrare arbete än att pula med el. Så låt oss säga att du minst bör praktisera i 6 månader. Det är väll överkommligt?

3. Vet du det?

4. Det syns i en central om det är en dålig elektriker, hempulare eller proffs. Min elcentral hemma är (när jag flyttade hit) utförd av ett proffs. Sedan har jag anlitat elektriker som gjort ett halvtaskigt jobb utseendemässigt men proffsigt kopplat.

En nyfiken fråga, vad jobbar du som idag?

15. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Självklart, men då krävs det några år i skolbänken på komvux

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.