Byggahus.se

Nytt behörighetssystem (för femtielfte gången)

1. S
    Medlem · Dalarna · 2 860 inlägg

SueCia

Medlem
    Lyckligtvis kommer det inte ske inom överskådlig framtid. Jag kan omöjligt se hur folk (inte byggahus eliten) skulle kunna göra säkra elinstallationer.

senast förra veckan fick jag stoppa en kompis från att använda lampsladd till vägguttag och vägguttag med jordbleck utan jordtråd.

i ena dosan fanns det gul jord (enligt han) och i andra dosan var det gul tändtråd.

tyckte det kändes jäkligt olustigt att han höll på då han dessutom har barn, men han ansåg sig kunna och gjorde det.

förvisso bytte han ut iden med lampsladd mot en EKK, men ändå.

2. P
    Medlem · 796 inlägg

pmd

Medlem
    Med tillräckligt höga examenskrav på behörighet så går det nog att få även amatörer att göra rätt. Ja, de som nu tycker att behörighet är viktigt förstås. Övriga kommer förstås att fortsätta med lampsladd till vägguttag och kreativ färgkodning.

Jag tycker dock att det är viktigare att yrkesverksamma elektriker ska ha elbehörighet.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Det kan de ta ifall de vill men intresset är ofta lågt. Många har jag hört säga att de inte vill ha ansvaret det medför, vilket naturligtvis är felaktigt.

• Laddar…
  4. P
    Medlem · 796 inlägg

pmd

Medlem
    Utan ansvar ska man inte ha befogenhet, och med befogenhet kommer ansvar.

Om man inte vill ha ansvaret så ska man förstås anlita en kompetent elektriker. Jag vet inte om jag har tolkat dig rätt, men menar du att det finns folk som vill pula med fulel utan att ta ansvar för vad de gör?

Redigerat 19 jan 01:34
  5. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Tror du tänker på Spiderman.

With great power comes great responsibility.

Och du har rätt, faktiskt. Elektrikern är vår tids superhjälte som faktiskt kan tygla en av Universums starkaste krafter.

Borde komma lite fler filmer om detta faktiskt.

Du skriver att folk vill pula med fulel utan att ta ansvar för vad det gör.

Detta är en utsökt bra och viktig fråga.

Om du är polis och ser ett brott begås, ingriper du icke då?

Om du är läkare och mannen framför dig trillar ner, död av en hjärtattack, bringar du då inte honom till liv med mun-mot-mun?

Likadant är det för Elektrikern.

Denne verkar i det tysta.

Farligheterna ordnas upp och väl medveten om att anläggningsinnehavaren omöjligen kan förstå vilken livsfara denne, med familj, befunnit sig i så tas detta inte ens upp, tyvärr leder detta ofta till klagomål på detta forum varför det kostade så mycket och tog så lång tid.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · Dalarna · 2 860 inlägg

SueCia

Medlem
    Jag tror han menar att det finns montörer på elfirmor som inte vill ha behörighet för att de tror att chefen blir ytterst ansvarig för allt då.
    Så är givetvis inte fallet, men jag har stött på dessa montörer jag med :)

( jag är medveten om att det heter auktorisation nu och att det inte måste vara chefen som har den... )

7. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    ja, alla hempulare som gör fulel vill få det lagligt genom att kunna beställa ett behörighetsbevis på wish och vips kan de koppla inte bara åt sig själva utan även åt alla andra.

8. P
    Medlem · 796 inlägg

pmd

Medlem
    Det kommer förstås inte att hända, men det är förstås viktigt att se till att det krävs reell kompetens för att skaffa sig ett behörighetsbevis.

Those people who think they know everything are a great annoyance to those of us who do. –Isaac Asimov

9. Papperskatt
    Byggnadsvårdare · Näsåker · 74 inlägg

Papperskatt

Byggnadsvårdare
    Hur är det med läsförmågan hos dig egentligen?

10. 13th Marine
    Are we there yet? · Trelleborg · 8 468 inlägg

13th Marine

Are we there yet?
    Kan du visa något inlägg där någon på detta forum propagerat för fri elkoppling utan någon bevisad kompetens?

11. 13th Marine

13th Marine

Are we there yet?
    Nu har du allt fått nått om bakfoten, det är den som påstår nått som ska bevisa att det är sant, och det var inte jag som påstod att hempularna ville köpa sin behörighet på wish.
    (Dessutom så undrar jag hur du tänkte dig att jag ska visa på att ingen skrivit det...)

• Laddar…
  12. 13th Marine

13th Marine

Are we there yet?
    :crysmile:
    Hur tänkte du att jag ska bevisa att det inte finns ett inlägg där det står?
    Genom att leta upp alla inlägg så att du kan titta i dem och verifiera att det inte står i dem?
    Låt oss säga att jag gjort det, hur tänkte du jag skulle presentera informationen?

Och det var fortfarande Grizzlyn som påstod "alla hempulare som gör fulel vill få det lagligt genom att kunna beställa ett behörighetsbevis på wish".

EDIT: Dessutom bad jag honom visa, för att styrka sitt påstående. Jag skrev inte "det finns inte".

• Laddar…
  13. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 3 969 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Varför måste alla försök , att diskutera behörighetsystemet, sluta med pajkastning i sandlådenivå? Varför inte prova att köra med rena sakargument, som omväxling? Analyser om vad, som är bra eller dåligt med dagens system och motsvarande med ett " hempular"- licens, är väl vad som behövs för att verkligen se om en förändring är bra eller dåligt. Att ifrågasätta varför hempularen vill göra installationer " lagligt" är ju bara trams liksom att påstå att "det borde släppas helt fritt".
    Ta en saklig diskussion, så kanske det går att komma vidare och till slutsatser om vilket system, som är bäst för säkerheten ( el och brand), arbetsmarknaden, samhället i stort, psykisk hälsa ( "vet att jag bryter mot lagen - aj aj aj"), skillnader i boendeformer ( hyres , BRF, villa ) m.m.

• Laddar…
  14. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 266 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jag kan nog ha sagt det, och i praktiken är det ju vad vi har. Möjligheten att kontrollera hempulande är nära noll, så vill man göra något kan man ju redan det.

Att det kan vara lämpligt att yrkesmän kan uppvisa någon form av licens är delvis en annan sak, de har inte samma skin-in-the-game som ägaren har.

Och bara för att vara övertydlig: oavsett vilket har man förstås ett juridiskt ansvar för att det man gör inte skadar någon, kroppsligen eller ekonomiskt.

15. Papperskatt
    Byggnadsvårdare · Näsåker · 74 inlägg

Papperskatt

Byggnadsvårdare
    Nej. Så fort som en saklig diskussion försöker hållas i detta ämne så kommer motståndarna och börjar med sin pajkastning. Det är så tragiskt genomskinligt, det tyder bara på en brist på argument.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.