Håller på att fundera över att göra om gästbadrummet på nedervåningen.

Idag är det en toalett och handfat ifrån 1969, storlek på rummet 1,50 * 1,45.

Min tanke var att ta bort/flytta en vägg så att utrymmet blir ca 1,50 * 2.00.

Min första tanke var att flytta på toaletten och handfatet och sätta in en dusch. Men då behöver jag flytta om alla avlopp. Det är gjutjärn som uppskattningsvis går rakt ner ca 40 cm till avloppstammen.

I rummet bredvid som är ett förrådsutrymmet finns en inspektionslucka ca 60 ifrån väggen. Jag har aldrig tagit bort inspektionsluckan till avloppsröret. Den sitter som berget men tror att jag bör kunna få bort det.

Så till mina frågor. En tanke som jag har är att jag går på avloppsstammen vid inspektionsluckan, då behöver jag inte hugga/bila ut så mycket av golvet. Vilka problem och faror finns att gå på där?

Annars är alternativet att gå på avloppsröret för toaletten.

Alla väggar är lättbetong och en tanke som jag hade var att skära loss väggen i två tre block och flytta den och sätta dit den igen fast 60 cm längre bak, görbart? Alternativet är att bygga en vägg av trästomme och våtrumsgips.

Andra förslag?

Tips på bra våtrummssystem, bra och billigt, var köper man det billigast?

Sedan vattenrör min tanke var gå in med vattnet till duschen genom väggen. Samt att gömma rören i lättbetongen för handfatet och toaletten. Andra förslag?

• P1030612.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030611.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, nu har jag kommit en bit på vägen. Väggen är riven. Ny vägg är byggd av lättklinker och putsad. Och jag har kommit fram till att jag drar vatten rören i innertaket samt att jag använder inspektionsluckan för att ansluten golvbrunnen till.

Det var en nivåskillnad på ca 7-8 cm mellan golvet i tvättstugan och det gamla golvet gästtoan. Det behöver sättas igen ca 45 * 119 cm är ytan som behöver fylklas.

Inga jätteytor men jag har blivit varse om att jag bör vänta i tre månader om jag fyller det med vanlig betong. Vilket inte är så kul.

En ide´ som jag hade var att slå sönder lättbetong block i mindre delar och sedan använda detta som fyllning tillsammans med något snabbhärdande betong typ Finjas Bemix P3. Är det ett ok alternativ?

Eller lecakulor som utfyllnad?

Annars är EPS ett annat alternativ, eller enbart något snabbhärdande utan utfyllnad.

Har inte räknat på det, men gissar att utfyllnad och snabbhärdande bruk blir betydligt billigare.

Några tips

det räcker väl med 1 säck EPS
det är 50liter och räcker således till 5cm på en yta av 1kvm
du har lite mindre än 0,6kvm så det bör bli bra
en säck kostar runt 200:-

Japp det är inte mycket att bråka om.

Nästa fråga, armeringsnät på denna yta 1,97 * 0,45 när det är EPS under, är det bara att köra eller är det onödigt?

vad är det andra för golv? är det betong så behöver du det inte, är det spån så ska du ha det

Betong, då skippar vi armering

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.