10 047 läst · 45 svar
10k läst
45 svar
Nytt badrum i källare
Innan vattenskadan var det ett stort badrum med dusch, badkar, toa och tvätt. Det innebar att badrummet ofta blev blockerat. Det var för många funktioner i samma rum. I takt med att barnen blir större (nu 8 och 10)tror vi att de snart kommer vilja vara själva.Ö Örjan Johansson skrev:
Med önskemål om att ha kvar badkaret men ändå ha separata rum så tror jag detta är bland det bästa som går att göra.
Det lilla badrummet blir väldigt litet men jag tror ändå det kommer fungera. Vi har inte bestämt exakt var väggen ska stå eller hur tjock den blir så det kanske blir lite bredare
Idag blir den stora kapdagen, avloppet ska äntligen bytas. Kommer ta innre änden först och se hur den fungerar. Passar det med en vanlig muff vore det allra enklast. Tack för tipset
Funderar på hur många avgreningar jag ska ha. Det är i dagsäget två. En till golvbrunnar och en till toa/handfat. Det blir nog minst en extra för att koppla på avloppet från köket som går i badrumstaket.
Kanske även ytterligare en till för att separera toa och handfat. Nu låg det rör i två lager vilket känns lite onödigt. Det skulle också göra det enkelt att sätta in en extra golvbrunn för att koppla till en spygatt från pannrummet. Eller så går det att dra hela vägen till den andra golvbrunnen.
Ordentligt framgrävt i inner änden. Där kommer jag ner med stora vinkelkapen. Under ytterväggen är det lite stenar kvar att ta bort, sen kan jag kapa röret från insidan
Tunnel in till rummet bredvid så att avloppsbytet kan fortsätta där nån gång i framtiden
Köksavloppet i taket går nu korisontellt ca 6 meter till stammen. Det kan istället komma direkt ner i avloppet.
Funderar på hur många avgreningar jag ska ha. Det är i dagsäget två. En till golvbrunnar och en till toa/handfat. Det blir nog minst en extra för att koppla på avloppet från köket som går i badrumstaket.
Kanske även ytterligare en till för att separera toa och handfat. Nu låg det rör i två lager vilket känns lite onödigt. Det skulle också göra det enkelt att sätta in en extra golvbrunn för att koppla till en spygatt från pannrummet. Eller så går det att dra hela vägen till den andra golvbrunnen.
Ordentligt framgrävt i inner änden. Där kommer jag ner med stora vinkelkapen. Under ytterväggen är det lite stenar kvar att ta bort, sen kan jag kapa röret från insidan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tunnel in till rummet bredvid så att avloppsbytet kan fortsätta där nån gång i framtiden
Logga in
Skapa konto
Köksavloppet i taket går nu korisontellt ca 6 meter till stammen. Det kan istället komma direkt ner i avloppet.
Logga in
Skapa konto
Det funkade bra att kapa gjutjärnsröret. Skar ett H med 230mm vinjelslipen och slog av flärparna som bildades. Därefter fick det att få ner kapen till botten av röret.
Det såg rätt friskt ut för att ha suttit i 87år. Men skönt att ha bytt. Hålet på toppen var en avgrening till golvbrunn som bara låt mot och var kringgjuten med betong
Det blev en krympmuff och skjutmuff i skaven. Mest för att jag hade en och ville testa. Den sitter rikrigt bra men var seg att värma med 2000w värmepistol. Det var svårt att komma åt men gick ok att krympa ena sidan och sen vrida.
Idag blir det att tackla den andra änden. Trångt som fasen inne under grunden. Ska knacka sönder ett par stenar och gräva runt röret sen blir det en fernco koppling. Jag litar inte heller på krympkopplingen när det rinner från plast in i gjutjärn. Tror det blir en kant där det fastnar skit.
Behövs stödhylsa när fernco koppling sätts på markrör?
Provade att kapa från insidan med lidl rakslipen på en del av ygrenen och det funkar bra med lite tålamod. Känns som att den kan bli överhettad om jag kör för hårt.
Den befintliga skarven verkar också ha varit en krympmuff men där någon tätat med betong istället för att krympa... huset upphör aldrig att förvåna.
Det såg rätt friskt ut för att ha suttit i 87år. Men skönt att ha bytt. Hålet på toppen var en avgrening till golvbrunn som bara låt mot och var kringgjuten med betong
Logga in
Skapa konto
Det blev en krympmuff och skjutmuff i skaven. Mest för att jag hade en och ville testa. Den sitter rikrigt bra men var seg att värma med 2000w värmepistol. Det var svårt att komma åt men gick ok att krympa ena sidan och sen vrida.
Logga in
Skapa konto
Idag blir det att tackla den andra änden. Trångt som fasen inne under grunden. Ska knacka sönder ett par stenar och gräva runt röret sen blir det en fernco koppling. Jag litar inte heller på krympkopplingen när det rinner från plast in i gjutjärn. Tror det blir en kant där det fastnar skit.
Behövs stödhylsa när fernco koppling sätts på markrör?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Provade att kapa från insidan med lidl rakslipen på en del av ygrenen och det funkar bra med lite tålamod. Känns som att den kan bli överhettad om jag kör för hårt.
Den befintliga skarven verkar också ha varit en krympmuff men där någon tätat med betong istället för att krympa... huset upphör aldrig att förvåna.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Vet inte om någon påpekat detta redan. För info så gjuter man aldrig in 50 mm avlopp. Minst 75.T toolman77 skrev:Så här ser planen ut för avloppet.
[bild]
Avluftningen på stammen sitter mitt i huset och jag funderar på om det är för långt från bortersta toaletten för att det ska fungera bra. En tanke är då att sätta en vacuumventil på det orangea röret som är avlopp till tvättmaskinen. Det skulle då också kunna kopplas ihop med det gröna röret och då även bli avluftning till den andra toaletten även om den är så nära stammen att det kanske är onödigt.
Det gröna röret går till utrymmet där min varmvattenberedare står. Där finns det i dagsläget ingen golvbrunn utan spillet från säkerhetsventilerna går genom väggen och ansluter direkt till avloppsstammen. Det finns alltså inget sätt att ta hand om spill på golvet om något börjar läcka. Det dök upp en ränna i golvet när jag tog bort en vägg som blir perfekt att dra både avlopp och golvvärme i.
Mitt problem är att det är väldigt ont om plats bredvid varmvattenberedaren och jag har svårt att gå ner en golvbrunn. Skulle det fungera att sätta en spygatt istället och isåfall ansluta den till en ny golvbrunn i badrummet som har sidoanslutning?
Borde jag sätta dubbla golvbrunnar i badrummen ändå ? En i duschen och en utanför?
Hade vita 40mm till tvättmaskinen ingjutna i golvetF fangalid skrev:
Det kommer absolut bli grövre rör men antagligen bara 50mm till golvbrunnen i pannrummet. Det får tyvärr inte plats med mer utan att kapa golvvärmen
Nu är det kapat och ihopsatt igen
Den raka vinjelslipen fungerade! Han precis två kap innan den brann . Ska dissekera i helgen och se hur den mår. Annars blir det retur.
Gjutjärnet var väl lättkapat i botten på röret (nedåt i bild) Kommer kännas bra att byta resten från utsidan i vår.
Röränden avkapad och framgrävd
Rör och avstick på plats. Det blev en uponor krympmuff i ena änden och en fernco variant från bauhaus i andra änden. Den ryker i vår när backventil monteras.
Den raka vinjelslipen fungerade! Han precis två kap innan den brann . Ska dissekera i helgen och se hur den mår. Annars blir det retur.
Logga in
Skapa konto
Gjutjärnet var väl lättkapat i botten på röret (nedåt i bild) Kommer kännas bra att byta resten från utsidan i vår.
Logga in
Skapa konto
Röränden avkapad och framgrävd
Logga in
Skapa konto
Rör och avstick på plats. Det blev en uponor krympmuff i ena änden och en fernco variant från bauhaus i andra änden. Den ryker i vår när backventil monteras.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Nu när avloppet är klart så kommer hantverkarna och drar rör, lägger golvvärme och gjuter vilket år som helst. Därefter ska jag se till att få regelstommen på plats. Det ska bli plåtreglar på cc45.
Min undring är hur jag ska göra vid fönstren och vid avloppsrören från köket.
Det vertikala avloppsröret kommer få gå mellan mellan reglarna så det är inget problem. Frågan är hur jag ska göra med den horisontella delen. För att göra väggen så smal som möjligt skulle jag kunna fälla in röret i 45reglarna men det känns som att de försvagas rätt mycket av det det skulle kunna avhjälpas genom att reglarna få ett extra stöd mor väggen. Tänker jag rätt eller är det lika bra offra 4cm och bara dra rören bakom reglarna?
Nästa puck är hur jag ska göra anslutningen mellan vägg och glasbetongfönster. Den befintliga väggen som bestod av enkelgips var skruvad rätt i lättbetongen, "limmad" med fogskum och fuktspärr målad ut 1mm på glaset. Det känns som en tvivelaktig lösning. Men att bredda fösntergluggen för att få in reglar runt fönstret känns inte heller som en en bra lösning. Det blir väldigt lite vägg kvar som ska hålla fönstret. På ett vanligt fönster så låter man ju fuktspärren gå ut på karmen, här finns ingen karm. Hur gör man då?
Har någon ett tips på hur jag borde gå till väga?
Min undring är hur jag ska göra vid fönstren och vid avloppsrören från köket.
Det vertikala avloppsröret kommer få gå mellan mellan reglarna så det är inget problem. Frågan är hur jag ska göra med den horisontella delen. För att göra väggen så smal som möjligt skulle jag kunna fälla in röret i 45reglarna men det känns som att de försvagas rätt mycket av det det skulle kunna avhjälpas genom att reglarna få ett extra stöd mor väggen. Tänker jag rätt eller är det lika bra offra 4cm och bara dra rören bakom reglarna?
Logga in
Skapa konto
Nästa puck är hur jag ska göra anslutningen mellan vägg och glasbetongfönster. Den befintliga väggen som bestod av enkelgips var skruvad rätt i lättbetongen, "limmad" med fogskum och fuktspärr målad ut 1mm på glaset. Det känns som en tvivelaktig lösning. Men att bredda fösntergluggen för att få in reglar runt fönstret känns inte heller som en en bra lösning. Det blir väldigt lite vägg kvar som ska hålla fönstret. På ett vanligt fönster så låter man ju fuktspärren gå ut på karmen, här finns ingen karm. Hur gör man då?
Logga in
Skapa konto
Har någon ett tips på hur jag borde gå till väga?
Tanken är att det ska reglas upp väggar för att få något slätt och stabilt att sätta kakel på. Någonstanns måste övergången mellan relgevägg och fönster ske. Tänker du att fuktspärren ska sättas direkt på putsen eller med gips bakom?D djanlov skrev:
Logga in
Skapa konto
Men någonstans måste den uppreglade väggen möta ytterväggen. Det stället känns som att det lätt kommer spricka om jag låter övergången vara mitt på väggen, bättre då att ha det i övergången mot fönstret
Förstår inte helt varför man måste på död och liv regla upp väggar i en källare, Våtrum hadde jag konstruerat med våtrumsskivor (tetti, litex, ja det finnes många) baserad på xps direkt på källarväggen och klinkat på det. Totalt oorganiskt och fuktsäkert. Enkel konstruktion är det också med god isolationsförmåga...
Mvh
Sakke
Mvh
Sakke
Håller med men nu är det skruttig puts på väggarna och försäkringsbolaget vill inte bekosta att först riva ner puts och sen putsa utan vill regla upp väggen som det var innan fuktskadanD drsakke skrev:Förstår inte helt varför man måste på död och liv regla upp väggar i en källare, Våtrum hadde jag konstruerat med våtrumsskivor (tetti, litex, ja det finnes många) baserad på xps direkt på källarväggen och klinkat på det. Totalt oorganiskt och fuktsäkert. Enkel konstruktion är det också med god isolationsförmåga...
Mvh
Sakke