Byggahus.se
Jag flyttade nyss in i ett gammalt 40-tals hus! Här är gjutna bjälklag och murade tegelväggar. dubbelteglade ytterväggar med luftspalt!

TLDR mina frågor finns i slutet av inlägget!

Varmvattnet slutade funka i badrummet på ovanvåningen och jag konstaterade att de 80-åriga rören var totalt igensatta med kalk/rost! Gjutjärnsröret är säkert i hyfsat skick då de mestadels är vertikala, men jag byter detta ändå när jag ändå är igång tänker jag eftersom det ändå går över till plaströr i källaren!

Gjutjärnsröret och en del av vattenrören går upp från källaren in i kanalen/luftspalten i ytterväggen.

Jag har börjat med att rensa och riva, nu är det snart dags att börja installera nytt!

Väggen där rören går upp är idag redan nyare uppreglad gipsvägg så jag behåller reglarna, de såg fräscha ut!

Tanken är att använda Vatette V6 och prylgalen som jag är köper jag säkert eget V6 verktyg om ingen vill låna/hyra ut ett! :)

Min plan:
Dra upp blå+röd 15mm pex och sätta fördelare ovanför toaletten som jag sen bygger en hylla med konsol över för att dölja kopplingarna men ändå ha kopplingarna lättåtkomliga.
Jag har tänkt dra k+v över till andra sidan rummet genom att sänka taket då det ändå är i dåligt skick!
Jag tänkte sänka genom att bara lägga 45x70 reglar för att montera takskivor och då dra rören mellan reglarna här.
Avloppen kommer jag fräsa upp i betonggolvet och montera Jafo-brunnar (tyckte de såg finare ut än Purus!)

Badrummet kommer ha: dusch, toalett, tvättmaskin, torktumlare och handfat.

På andra sidan rummet behöver jag fräsa in rören i väggen och då använda någon bockfixtur som jag ej bestämt vilken än. Det är enkeltegel, innervägg, så antar att det bara är en ca 11cm tjock vägg.

Jag har införskaffat pex-rör, Vatette V6 brickor, fördelare, bockfixturer och fixturplåtar 60cc och 150cc
Jag tog hem en Uponor väggdosa men förstår INTE hur den funkar och vill nog inte montera den!
Den var liten, byggde 45, men verkar väldigt mekig att installera?

15mm vs 16mm pex vet jag att vissa pratar om, men med snålspolande munstycken överallt känner jag att det 30% extra flöde man får av 16mm inte är lönt att ta som faktor för min del. Det sparar ju bara lite mer vatten/energi! :)

Så mina frågor:

1. För att fräsa in röret i väggen och få ut det igen behöver jag en bockfixtur. Vilken brukar folk använda till tegelvägg? 70-75mm känns mycket att fräsa in på en tegelsten.. Jag hittar inte riktigt info om det, men som jag förstår det så bygger Vatettes vanliga bockfixtur bara 50mm om man läser måtten här: https://www.rskdatabasen.se/kategor...ixturer/vatette-vaggbockfixtur-25mm-1879200-1

2. Tätning vid rör-genomföring vid våtrumstapet? Hur funkar det idag? Jag läste att det var någon gummiring man skulle använda idag, fixas det efter våtrumstapeten är monterad då? Firman som monterar våtrumsmattan fixar förmodligen det i så fall?

3. Får man lov att sätta en pax-fläkt som blåser ut fukten i kanalerna på vinden? Jag tänker att de är långa och har lite böjar/vinklar så det kanske inte är tillåtet? Det är stora fyrkantiga eternitrör som går på vinden och är utdragna till hål genom ytterväggen. Kommer självklart kontrollera först så de inte är ihopkopplade med de andra rummen, men tror de går var för sig.

4. Vatette V6 verkar vara lätta att montera! Men hur kommer jag från V6 systemet till utanpåliggande kopparrör? Jag hittar ingen info om hur de ska kopplas utåt.. Jag behöver sätta en T-koppling på kall och en böj på varm på de rören som kommer sättas fast med Vatette V6 enkelbrickorna.
Kan jag köpa en vanlig 15/15/15 T-koppling och böj från Vatette?

5. Fördelaren har en öppning i änden!? Vet någon om det är en helt vanlig plugg jag kan sätta där eller vad vill dom att man ska göra med den? https://www.rinkabyror.se/artikel/va-vaggfordelare-v6-dim-g15xinv-g3-8/ (har en 3-rör och en 4-rör). Jag kommer inte behöva vatten från dom utanpå då jag kommer dra allt i väggarna istället.

Fler frågor kommer troligen efterhand! Spännande att renovera badrum igen! Bilder kommer komma här i tråden!

Jag provborrade väggen som är på andra sidan badrummet och den var ju minst 250mm så det blir att bara fräsa upp för vatettes bockfixturer där med och en liten metallplåt för 60cc mått! :)

Så den frågan besvarad! :rofl:(y)

BirgitS
J Juulis skrev:
2. Tätning vid rör-genomföring vid våtrumstapet?
Det bör framgå av branschreglerna från GVK och/eller Säker vatten.
J Juulis skrev:
Dra upp blå+röd 15mm pex och sätta fördelare ovanför toaletten som jag sen bygger en hylla med konsol över för att dölja kopplingarna men ändå ha kopplingarna lättåtkomliga.
Normalt sätter man fördelaren lågt för att den ska synas mindre. En godkänd inspektionslucka är väl typ 40x40 cm så det är väl inget som är så lätt att dölja med en hylla. Men jag kanske missförstår vad du menar.

Det ska också finnas ett skvallerrör i botten av fördelaren och det eventuella vatten som kommer ut där ska vara lätt att upptäcka, dvs. inte hamna bakom toaletten, i duschen etc.

BirgitS BirgitS skrev:
Det bör framgå av branschreglerna från GVK och/eller Säker vatten.

Normalt sätter man fördelaren lågt för att den ska synas mindre. En godkänd inspektionslucka är väl typ 40x40 cm så det är väl inget som är så lätt att dölja med en hylla. Men jag kanske missförstår vad du menar.

Det ska också finnas ett skvallerrör i botten av fördelaren och det eventuella vatten som kommer ut där ska vara lätt att upptäcka, dvs. inte hamna bakom toaletten, i duschen etc.
Ja, det nya var som sagt att använda en sorts ring, frågan är mer om vem som gör det men jag antar att mattläggaren gör det.

Fördelarskåp tänker du på. Jag ska bara sätta fördelarrör utanpå tätskiktet. Sen bygger jag in det under/bakom en snygg hylla så ser man aldrig det. :)

BirgitS
Det säkraste är väl att höra hur just den mattläggare som du anlitar vill ha det med "ringarna".

Okej, det vanligaste är i sådana fall nog att sätta fördelarna bakom kommoden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.