Nytt badrum, är jag en jobbig kund?

22k läst  60 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Jag har placerat tråden helt fel, kan moderator flytta den till "Badrum"?

Hej,

Vi har anlitat en firma för att renovera vårat badrum, alla ytskick är nu på plats och egentligen fattas bara inredning.

Jag och min sambo är dock inte riktigt nöjda med vissa smådetaljer och undrar således om detta är något man kan förvänta sig eller om hantverkarna bara har slarvat.

Nedan kommer en bildserie.

Överblicksbild
    20170406_211050.jpg

En hylla som är byggd för att få en avlastningsyta (det ska stå ett badkar längst med denna hylla)
    20170406_205041.jpg

Klinkers "sticker ut" nån centimeter från kanten, något att anmärka på eller är detta fullt normalt?
    20170406_205344.jpg

Mattläggaren skar inte kanten på mattan så rakt, vilket resulterade i väldigt mycket silikon, vilket ser lite slarvigt ut
    20170406_205116.jpg

Dom har satt upp taklister, men inte bemödat sig med att göra själva hörnet så snyggt, är detta svårt att få till eller är det återigen slarv?
    20170406_211108.jpg

Varför vi egentligen vill få ett second opinion är för att klinkerskanten som "hänger ut" är ganska vass, vi är småbarnsföräldrar och barnen kommer förhoppningsvis bada och man vill ju inte att dom ska skära sig på klinkersen.

Då tänker ni kanske "hantverkaren kanske inte är klar än och ska sätta en list på klinkersen imorgon?" - Det trodde vi också först tills vi såg att kanten på klinkersen är målad, vilket borde innebära att han inte ska sätta någon list?

Går det ens att sätta en list på ett snyggt sätta på detta?

Min tumme sitter EXTREMT mycket mitt i handen, det är just därför vi har lejt bort detta. Jag har tidigare inte heller gjort en helrenovering av ett badrum och vet således inte vad man ska förvänta sig.

Redigerat 6 apr 21:42
  2. H
    Medlem · Nivå 6
    gällande plattan som sticker ut så är de inte okej.
    Man ska använda en platta som har en avslutningskant fint inte plattan i fråga som avslutningsplatta så ska man använda en avslutningslist

3. NetNut
    Medlem · Nivå 10
    Listan i hörnet kunde man sågat till så den följde profilen av den andra och samtidigt justerat så den slöt emot bättre mot väggen. Tar lite längre tid och krävs lite noggranhet.

J-stedt och flygrc gillar
  4. S
    Medlem · Nivå 9
    Listen är nog vad man kan förvänta sig av en snickare som är lite smått trött på sitt jobb och bara vill få till det så det duger. Det är ingen katastrof men med lite känsla hade det kunnat bli mkt snyggare.

Däremot kakelkanten är under all kritik. Där ska du ha ordentliga avslut, antingen kakel med rundad kant för avslut eller en kvartslist eller vad det nu heter när man kaklar :)

5. M
    Medlem Nivå 3
    Om han skurit våtrumstapeten vid hyllan tror jag tyvärr inte att den uppfyller tätskiktet där. Sen ser ju hyllan helt jävla katastrof ut, om dom tänkt lämna det sådär har dom ingen yrkesheder överhuvudtaget.
    Jag skulle tagit in en besiktningsman.

J-stedt och flygrc gillar
  6. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 22
    Lite beroende på vad hyllan är byggd av så kan det vara lösningsbart. Hyllan kan ju vara byggd av icke organiskt material.

Men såhär ser vår hylla ut i alla fall. Ditt avslut hade jag inte velat ha..
    image.jpg

image.jpg

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är ju lite skumt med den skurna mattan. Vad finns det för tätskikt under klinkerplattorna på hyllan? Där bör troligen finnas en tätskiktsfolie, och det skall finnas tätskikt en bit upp på väggen, och ner på framsidan av hyllan. Plastmattan skall överlöappa tätskiktet.

Just i övergången klinker- matta nedåt vet jag inte hur man skall göra för att få en godkänd skarv. Om det bara är tätat med en silikonskarv, så är det troligen inte ett godkänt tätskikt.

Problemet är att under plattorna sitter det troligen (förhoppningsvis) en tätskiktsfolie, anslutningen av den mot väggen nedåt borde vara ett utanpåliggande överlapp (och uppåt överlapp med mattan utanpå). Inte så snyggt. Därför kan man tänka sig en altenativ lösning med plastmatta som tätskikt under plattorna. Men då skall det inte vara en skarv på mattan i hörnet. Och det förutsätter att tillverkaren av plastmattan anger att den är lämplig som tätskikt under keramiska plattor, och tillverkaren av klinkerfix, måste ha den plastmattan i sin lista över godkända underlag. Det finns risk att klinkerfix bryter ned plastmattan.

8. K
    Medlem Nivå 1
    Det är en firma jag blev rekommenderad av en kollega, det är ingen fulfirma utan en svensk firma (vad det nu skulle spela för roll) med svenska hantverkare (...). Skulle detta bli en än större historia så kanske jag outar firman

Jag talade med hantverkaren i morse, Han skruvade på sig när jag påpekade det vi upptäckt på kvällen. Jag fick mer eller mindre ett erkännande att "ja det ser ju inte så bra ut", i samma antetag så sa han att mattläggaren hade slarvat.

Lösningen skulle i vilket fall bli att dom kaklar in hela hyllan ner till golvmattan, något vi inte ska betala för.

Man blir ju lätt fundersam vad det mer är mattläggaren slarvat med. Firman lämnar ju garantier, men går dom i konkurs om 8 år så spelar det ju ingen roll.

Är det läge att ta dit en besiktningsman?

J-stedt och raggartejpen gillar
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur är tätskiktet gjort under plattorna på hyllan?

Tänker de sätta kakel på den bef. plastmattan? Kolla att den är godkänd för plattsättning.

Hur är hyllan byggd, är väggen styv nog för plattsättning?

10. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 22
    Det är väldigt stor sannolikhet att en utländsk person kommer från ett annat land!

11. T
    Medlem · Nivå 11
    Sluta snacka om nationalitet. Vi vet i vilken ringhörna ni står.

Jobbet dom gjort är avgjort dåligt och inte acceptabelt. Tätskikt är en sak som vi inte kan bedöma utifrån men utförande på hyllan är grovt undermåligt och bör reklameras. Man behöver inte ens en besiktningsman i första taget utan bara visa bilder på rätt utförande i andra badrum.
    Takliste tyder på extrem oerfarna hantverkare, för det är inte så jädrans svårt att få det snyggare ens för mig.

J-stedt, fusion, Kromo och 3 till gillar
  12. R
    Medlem Nivå 6
    En vanlig skugglist går inte att gera ihop när det är snedtak. Då blir det mycket snyggare att använda snedtakslist på stödbensväggen och ansluta skugglisten mot den.

KnockOnWood, kulle och J-stedt gillar
  13. KnockOnWood
    Allvetare Nivå 25
    Den där horisontella listen är en vanlig skugglist, som kan passa bra i en 90° vinkel mellan vägg och tak.
    MEN INTE HÄR!

Den kommer ju att samla en massa damm, helt synligt.
    Ett vanligt foder, hyvlat i vinkel på översidan, hade varit mycket snyggare.

(Har snickaren aldrig stött på snedtak tidigare?)

RoBo, J-stedt och Elkludde gillar
  14. KnockOnWood
    Allvetare Nivå 25
    Se där ja, det finns alltså speciella snedtakslister, det visste jag inte.
    (Har ju inga snedtak heller, och är inte snickare, så jag är kanske ursäktad :surprised: )

RoBo, tank77, Joak och 1 till gillar
  15. T
    Medlem · Nivå 11
    Om man har en dubbelgerad kapsåg så vågar jag påstå att det går att lösa. Annars med täljkniv som snickare gjorde förr.

Micc gillar

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.