Byggahus.se

Nytt avlopp lagt, dränering slutat funka = entreprenörsansvar?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej, har hamnat i bryderier.

För en vecka sedan fick vi avlopp + vatten mellan hus och gata utbytt av en firma pga att gamla avloppsröret i princip rasat ihop. Allt fungerade och så långt allt gott & väl.

Igår morse lyfte jag av en händelse på golvrensluckan till avloppet i källaren och såg förskräckt en vattennivå ca 15 cm från källargolvet. Där har alltid varit snustorrt förut. Öste 15 hinkar men absolut inget hände med nivån. Ringde snabbt firman som gjort V/A-jobbet och sedan iväg till Clas Ohlson för inköp av dränkbar pump. Pumpade sedan på en halvtimma upp 7-8000 liter (!) och fick ned nivån med ca 25 cm.

Firman dök upp och var ganska säkra på att grundvattnets "naturliga flöde" runt avloppsröret stoppats upp pga den ifyllda schaktmassan och istället samlades upp till en "pool" runt huset till dräneringsrörnivån i höjd med husets grundsula. De erbjöd sig att komma på måndag och fixa detta med någon dräneringslösning mot tillkommande kostnad, dvs gräva upp ner till avlopprör igen och lägga grus, rör mm.

Nu den stora frågan - jag menade att det nog borde ingå i deras ursprungliga jobb, eller? Firman tyckte att detta var separerat från deras V/A-jobb och ett nytt problem som tillstött pga grundvattenflödet (som man såg i hålet för en vecka sedan, de fick pumpa för att kunna ansluta avloppsrören). Jag såg någonstans att man rekommenderade fiberduk + grus i botten och över avloppsrör innan man fyller på schaktmassa. Borde grävaren förstått eller tänkt på detta?

Vad säger ni i forumet om problemet och framförallt ansvarsfrågan?

Hoppas ni kan svara snabbt, jag behöver lämna besked till firman innan måndag...

Mvh, / Pekka P

2. P
    Medlem Nivå 1
    Ingen som har några tankar? Skulle bli mycket tacksam för tips och synpunkter - tack på förhand..!

3. v-g
    Medlem Nivå 13
    Tror inte du kan få det "gratis" men försök iaf få ner priset med hälften eller mer då de "borde veta" vad de sysslar med. Du som husägare har ju bara beställt nytt avloppsrör.

Massorna(+frakt) får du nog stå med men grävjobbet tycker jag de kan stå för.

4. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar v-g, det låter som en möjlig väg.

Jag tänker att de borde, när de såg hur grundvattnet rann till, kollat med mig, eller tom rekommenderat att man gjorde något åt dräneringen istf att fylla igen med samma massor som nu verkar ha stoppat flödet.

Har någon råkat ut för något liknande? Hur stor risk är det för vatten/fuktskador nu när vattennivån ligger och trycker mot grundmuren och till och från mot grundsulan på huset? Jag pumpar på, har precis pumpat 2-3000 liter till ur rensluckehålet. Är det "normalt" med dessa grundvattenmängder? Huset står inte på någon gammal sjöbotten och mig veterligen har det inte funnits sådana här problem tidigare med huset (bott här halvår).

Tacksam för alla svar som ni kommer med :)

5. K
    Medlem Nivå 2
    Är det helt säkert klarlagt att det är grunvatten det handlar om?
    Jag är ingen expert på dränering, men nog förefaller volymerna väldigt stora.
    Kan det möjligen handla om en läcka på konsumtionsvattenledningen?
    Finns det en avstängning på den bortre ändan av den nya vattenledningen?
    I så fall kanske det vore ide' att prova stänga den och se om pumpmängderna minskar.

KOB.

6. P
    Medlem Nivå 1
    Vi kontaktade en expert på gräv och dränering idag som kom och tittade, och hans reaktion var samma som din, KOB, att volymerna var väldigt stora. Han misstänkte också att det ev. kan vara en läcka på på vattenledningen.

Jag har kollat på SGU:s hemsida också för grundvattenivåer för november, och de ligger m y c k e t under de normala för årstiden, iofs med senaste veckans regn undantaget. Det gör oss än mer konfunderade...kanske bör vi göra som du säger att kontaka Sthlm vatten i morgon och be de stänga av ett tag (om det går på en söndag) för att se om det om mängderna minskar (en bra idé).

Har precis pumpat igen, har räknat ut att vi börjar närma oss 25 kubik vatten sedan i torsdags morse (gulp) känns inget vidare just nu, hoppas att det inte börjar krypa upp för mycket i grundmur och sula...

Forts följer, 4 tim tills nästa pumpning...

7. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16

Ej under sus och dus.

Om det är läck på din ledning kan du sannorlikt höra det om du lägger örat mot vattenmätaren och lyssnar efter "sus" mitt i natten, då chansen att andra (Familj, grannar) förbrukare öppnar kranar är som minst.

8. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Har ni inte en avstängningsventil ute vid gatan i tomtgränsen under ett typ av lock där du kan stänga av för att kunna konstatera om det är färskvatten? Hur stängde hantverkarna av vattnet när de kopplade på den nya stammen?

9. P
    Medlem Nivå 1
    Hej, tack för era svar & tips.

Nu måste jag skriva av mig lite, så här kommer en längre inlägg med lägesrapport + lite till. Får se vad ni säger efter detta...

Jag har precis provlyssnat och hör inget sus just nu. VI har ingen egen avstängning vid gatan, utan kommunen kommer och stänger av vid sådana här jobb.

Historien är faktiskt mer omfattande - för att hålla mitt första inlägg kort så berättade jag inte att de började gräva u t a n att se till att vattnet var avstängt. "De kommer på en kvart från kommunen om det behövs" var svaret när jag frågade. I backspegeln så inser jag att detta var oprofessionellt (eller vad säger ni?), de grävde nämligen av ledningen och hela hålet vattenfylldes i väntan på avstängning. Grävaren fick i väntan på kommunens personal skopa upp vatten på gatan, vattnet steg upp längs husväggen (kändes inte kul), gatan blev väldigt lerig och i slutändan har 2 kubik schaktmassa försvunnit pga av detta, ut på gatan och ned i avloppet. Möjligt att detta också sabbat de gamla grundvattenvägarna längst ned i gropen, eller?

Experten som var här igår tyckte att man inte lämnar ett jobb på det här sättet (vi har ju själva ingen erfarenhet) efsm dessa 2 kubik just nu fattas ("det får ligga till sig, sedan får ni fylla på själva till våren") var firmans svar till oss. Två stora kantstenar är också på sniskan och inte återställda. Vad säger ni, vad är kutym i branschen?

I morgon ska de i varje fall komma och gräva upp igen för att försöka lokalisera felet - de hävdar att det är grundvattnet, men flera vi pratat med misstänker vattenläcka. Jag känner att det finns en viss risk för att vi blir oense om vad som händer efter att felet förhoppningsvis lokaliseras. Vi har bestämt oss för att inte betala något mer utöver det fasta pris på 20 tkr + moms vi kom överens om, och då vill vi också att de löser alla problem som uppkommit, fixar dränering mm och gör snyggt efter sig. Vi har ju haft en del olägenheter och tycker att vi kan begära det här eftersom man ju känner en oro över att huset kan ha blivit skadat - vatten, fukt, underminering? Deras försäkring ska väl täcka ev. skador som uppkommit?

Vi ska också kräva ett skriftligt avtal som är baserat på vår muntliga grundöverenskommelse - oavsett vilket håll det går åt i morgon (anledningen till att vi inte gjorde detta från början var att vi fick tips om dem från en bekant som jobbar i VVS-branschen...och därmed litade på att de var seriösa, vilket vi som ni förstår börjar undra över...) så att vi har något att gå på om det blir oenighet. Vi har inte betalat något ännu.

Som jag ser det så har de en hel del att förlora på att inte gå oss till mötes. Vad tror ni? Jag hoppas så klart på att de ser det så, men man vet ju aldrig.

I morgon funderar jag på att hänga över axeln på dem och fota allt, om de ser sig som proffs så ska de väl tåla det? Önskar starkt att allt löser sig på bästa sätt under morgondagen...

10. v-g
    Medlem Nivå 13
    OM ni har pengarna för jobbet i behåll så sitter ni ju med trumf på hand.

11. M
    Moderator · Nivå 18
    Enligt min mening ska de återfylla fullt ut. Att masor försvan beror på deras misstag så det får de vackert stå för.

12. P
    Medlem Nivå 1
    En bra dag!

Efter diverse diskussioner, förhandlingar och inväntan på patrull från Sthlm Vatten, så är nuläget detta:

- Vattnet har sjunkit undan och försvunnit i källaren!
    - Ursprungspriset gäller!
    - Vatten och avlopp fungerar!

I korthet - entreprenörens gissning på stort grundvattenflöde stämde faktiskt. Kommunen kom vid 11.30 och lyssnade på ledningen och mätte ev. klorhalt i vattnet i källaren. Svar: Det var inte ledningsvatten under rensluckan, alltså var det grundvatten.

Efter detta besked började de gräva igen vid 13-tiden, ned till spillvattenledningen (avloppsröret) och på med grenkoppling ca 30 cm under grundsulan, i med fiberduk, på med gruskross 16-32 som entreprenören beställt i morse, liten stenkista, mer kross och fiberduk över alltihop (de hade också fått "godkänt" från högre ort på kommunen att göra så här, annars inte helt entydiga besked kring detta..). Alltihop till ett synligt och ständigt tillflöde av grund/dränvatten under huset, i en takt som jag kände igen från rensluckan i källaren.

På med mer kross (totalt 3 kubik) och resten av jorden/schaktmassan, ny koll i källaren - inga problem.

Summa summarum.

- problemen är lösta och vatten, avlopp och dränering av grundvatten/tillflödet fungerar, dränrör runt huset mynnar ut anslutning till 16-32krosset
    - vi har en överenskommelse med entreprenören som är lika med det ursprungliga priset och har inte betalt något ännu. De medgav att de borde gjort som idag från första början, men de trodde att det tillrinnande vattnet skulle hitta "den gamla vägen"
    - vi har lärt oss mycket, inte minst genom era tips här i forumet - tack!
    - vi vet hur vi ska göra nästa gång ;-) och håller tummarna för att inga fler överraskningar ska dyka upp..!

13. phl
    Medlem · Nivå 14
    Se där, den näst bästa sortens firmor -- de som kan schabbla men göra rätt för sig! Gratulerar...