Hej gott folk.
Har kommit ganska långt i planerna att byta direktverkande el till vattenburet med vedeldning.
Kort fakta:
160m2 1 1/2 planhus +120m2 garage
200l vvb
Eswa Takvärmepaneler bp, oljefyllda element öp
5 st i hushållet
Effektförbrukning 19000-21000kwh /år
Nytt värmesystem:
Pannrum vägg i vägg till garage, 60kw vedpanna, 5000l acktank , laddomat, 600l slutet exp.kärl, 35m uponor pro-kulvert till hus, vvb byts mot 300l slingtank. https://www.rskdatabasen.se/kategor...ar/varmevatten/tida-300lbr20-6519798-50210-11, nya vattenradiatorer.
Planen är att fylla på slingtank från acktank vid behov och inte cirkulera konstant från acktank. Så mycket styrning som möjligt sköts av plc med noder. Shunt på slingtanken till radiatorer. Airotemper i garaget som man startar vid behov eller ev en radiator med fläkt. Det är projektet i grova drag
Första tveksamheten är slingtanken, räcker 300l? Eller blir det mer eller mindre konstant drift på cirkulationspump från ack.tank? Och mera kulvertförluster.
Ni med erfarenheter av slingtankar får gärna berätta hur det funkar i verkligheten.
Enligt kulvertspec är max 70grader vid konstant flöde. Står att den klarar 90 men vill inte fresta i onödan. Så det bör regleras antingen med styrd shunt eller termostatreglerad blandarventil.
Har pratat med vvs-firma och dom kommer gärna ut och pekar hur jag ska göra men har hängt på forumet ganska länge och säga att man blir imponerad av kunnandet är en grov underdriftså man kan fråga här med. Eftersom man är helt ny på det här och inte kan, så kan det vara bra att ventilera lite så man inte går på de största minorna. Tips mottages tacksamt. Tack på förhand.
-
-
5 jan 2022 12:31 #2
Tänkte bara på slingtank som skall fyllas vid behov av varmvatten. Men tar väl tid för acctank att värma den volymen vid behov. Hade du tänkt att termostat reglera den pumpen eller shunten?
Grannen kör ved och han sliter mycket med att såga o hugga o trava detta vilket nu gjort att bergvärme nu är borrat. Hur är tillgången på ved till pannor, har du egen skog eller måste man köpa? Kör själv pellets och lite orolig att det inte är lönsamt för leverantörer snart. -
6 jan 2022 00:08 #3
Håller med att ved är 1800-tal, ved får jag tag i nästan gratis, dock blir det inget staplande utan veden hamnar i IBC-häckar som torkar ute och körs in vid behov i pannrummet.
Har inte bestämt värmekälla än, bergvärmen är bekymmersfri. Väljer vi ved sparar vi 5000-7000kwh/år. Hur mycket det är värt är så svårt att beräkna på en 10-årsperiod. I Juni betalade vi 1,6kr /kwh i November var det 2,1kr, får se vad kostnaden i december blir. -
Bästa svaret
6 jan 2022 08:14 #4Jag kan väl bidra med mitt system som väl är något liknande det du tänkt dig. Vi har ca 15-20 000kwh/år i förbrukning för värme och varmvatten, och köper färdigkluven ved.
Värmen från stora tanken pumpas över satsvis när temperaturen i hustanken är för låg
Varmvatten produceras med värmeväxlare vilket gör att vi har i princip obegränsat med varmvatten.
Allt styrs med en liten dator UVR1611 från TA (såg att det är lite nyare modeller nu) Den kan man programmera så att t.ex börvärdet för radiatortemperaturen styr när det behöver pumpas över. Jag kan beskriva mer om du är intresserad
Ett alternativ för kulverten är ju en kopparkulvert så slipper du temperaturproblemet
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
15 jan 2022 10:55 #5
Kopparkulvert löser problemet, verkar vara svårt att hitta priser på nätet, har verkligen letat. Är det på väg att fasas ut? Ett alternativ kan vara maxitherm casaflex i rostfritt. 22mmx2 ligger på 640kr/m. Men jag tror det blir stort tryckfall på 35m
Finns förslag här på forumet att lägga 2st prisol plus i markavloppsrör.
Ett studiebesök hos dig hade ju varit förträffligt men vi bor lite långt ifrån varandra
-Är det konstant drift på pumpen till värmeväxlaren till varmvattnet?
Logiskt sett borde det ta lång tid att få varmvatten om det inte är det, med värmeförluster istället.
-Om vi utgår från att systemet är kallt, och du börjar elda: När laddomaten öppnar vad bestämmer att vattnet går till slavtank först, eller fyller man båda tankarna samtidigt? Är det fördelaktigt med en styrventil in till huvudtanken också?
-vilka modeller värmeväxlare har du?
-nivåskillnaded mellan lägsta punkt och högsta punkt i värmesystemet är 6m. Räcker det med 1,5bar klassning på tankar, eller blir det gränsfall?
Gällande slavtank med slingor, jag har läst att den i sig läcker värme som värmer rummet den står i, funkar på vintern men på sommaren vill man inte har 30grader i tvättstugan/groventren. Hur upplever du värmeläckaget, du kanske har den i en källare utan betydelse?
Skulle du vilja skicka lite bilder? Kan vara intressant att se ungefärlig rördimensionering.
Mycket frågor som tar din tid men om du vill utveckla är det mer än uppskattat, vill du inte är det helt okRedigerat 15 jan 2022 11:08 -
16 jan 2022 11:40 #6
Kul om det kan vara till hjälp. Jag läste på rätt mycket i samband med installationen, speciellt om hur man planerar ett system med solfångare för att få det så effektivt som möjligt. Det var ett helt ny system så då kan man ju göra det så bra som möjligt när man ändå håller på. Vedeldning är ju lite pyssel med och jobbar man är det skönt att slippa lägga för mycket tid på det.
Jag ska se om jag hittar var jag beställde kopparkulverten, har för mig att det inte var så väldigt stor priskillnad, återkommer lite senare om det.
Pumpen till tappvarmvattnet är varvtalsstyrd, likaså pumparna till solfångaren. Köpt från VVFS i Danmark. -
16 jan 2022 14:02 #7
- Laddar…
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.