Byggahus.se
Hej, jag har installerat ett nytt 3-fasuttag med ny sladd från el-centralen. Allting är (vad jag förstår) inkopplat korrekt men när jag pluggar in ett verktyg (borrmaskin t ex) så löser jordfelsbrytaren ut så fort jag trycker in knappen. Det går alltså bra att sätta in kontakten men inte lägga belastning på den. Pratade med en elektriker som tycket att jag borde byta jfb då den har några år på nacken men jag har svårt att se att det skulle vara problemet, att den blir för gammal precis när ett nytt uttag är installerat. Samma borrmaskin fungerar som vanligt i ett annat uttag. Mäter jag i uttaget så har jag 230 v på varje fas (både när jag mäter mot nollan och jord) och 400 mellan faser så det ser rätt ut från mig. Allt kablage (EQLQ) och uttag är splitter nytt.

På bilderna så har jag kopplat in jord på översta raden 3:e från höger och nollan på andra raden längst till höger. Faserna är kopplade till gruppen i mitten.

Någon som har en idé på vad som kan vara felet?

• Elcentral med öppet 3-fasuttag, sladdar kopplade till jord, noll och faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat 3-fasuttag med sladdar inkopplade till el-central, jord och nollar anslutna, synliga säkringar.
    Skapa konto
  • Nyinstallerat 3-fasuttag med ledningar inkopplade till terminaler, inkopplad jord och nolla.
    Skapa konto
Förmodligen sitter nollskenan du kopplat in dig på före jordfelsbrytaren. Följ utgående nolla från jfb'n och se vart den tar vägen.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag noterar att det inte sitter något annat på den nollskenan än den gruppen du lagt dit. Vad beror det på? Vad matar denna central? Hur är den matad? Hur är JFB kopplad?

Som useless sa, du har förmodligen kopplat faser och nolla på varsin sida om JFB på ett eller annat sätt.

Är nollskruven urskruvad så noll och skyddsjord är separerade?
Protte

tommib tommib skrev: