Byggahus.se
Hej, jag har installerat ett nytt 3-fasuttag med ny sladd från el-centralen. Allting är (vad jag förstår) inkopplat korrekt men när jag pluggar in ett verktyg (borrmaskin t ex) så löser jordfelsbrytaren ut så fort jag trycker in knappen. Det går alltså bra att sätta in kontakten men inte lägga belastning på den. Pratade med en elektriker som tycket att jag borde byta jfb då den har några år på nacken men jag har svårt att se att det skulle vara problemet, att den blir för gammal precis när ett nytt uttag är installerat. Samma borrmaskin fungerar som vanligt i ett annat uttag. Mäter jag i uttaget så har jag 230 v på varje fas (både när jag mäter mot nollan och jord) och 400 mellan faser så det ser rätt ut från mig. Allt kablage (EQLQ) och uttag är splitter nytt.

På bilderna så har jag kopplat in jord på översta raden 3:e från höger och nollan på andra raden längst till höger. Faserna är kopplade till gruppen i mitten.

Någon som har en idé på vad som kan vara felet?

• Elcentral med öppet 3-fasuttag, sladdar kopplade till jord, noll och faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat 3-fasuttag med sladdar inkopplade till el-central, jord och nollar anslutna, synliga säkringar.
    Skapa konto
  • Nyinstallerat 3-fasuttag med ledningar inkopplade till terminaler, inkopplad jord och nolla.
    Skapa konto
Förmodligen sitter nollskenan du kopplat in dig på före jordfelsbrytaren. Följ utgående nolla från jfb'n och se vart den tar vägen.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag noterar att det inte sitter något annat på den nollskenan än den gruppen du lagt dit. Vad beror det på? Vad matar denna central? Hur är den matad? Hur är JFB kopplad?

Som useless sa, du har förmodligen kopplat faser och nolla på varsin sida om JFB på ett eller annat sätt.

Är nollskruven urskruvad så noll och skyddsjord är separerade?
Protte

tommib tommib skrev:
Jag noterar att det inte sitter något annat på den nollskenan än den gruppen du lagt dit. Vad beror det på? Vad matar denna central? Hur är den matad? Hur är JFB kopplad?

Som useless sa, du har förmodligen kopplat faser och nolla på varsin sida om JFB på ett eller annat sätt.
Det är en extra central som satts dit efteråt för att mata ström till övervåningen när den inreddes. Den matas från den gamla centralen. Jordfelsbrytaren sitter separat under den gamla centralen. Får kolla hur den är kopplad som flera säger.

tommib
Då blir ju frågan om de saknade nollorna extra intressant. Varför är det inget anslutet på nollskenan i denna lilla central?

Är du säker på att det inte är en värmecentral för 400 V radiatorslingor?

Du måste klarlägga kopplingen i sin helhet. Det borde du gjort redan innan du kopplade in något.

prototypen prototypen skrev:
Protte
Fast då borde väl inte det övriga so
prototypen prototypen skrev:
Protte
Tack! Det var den inte. Bär lite emot att skruva ut den eftersom det sitter en skylt på centralen som säger "Drag till noll-skruven ordentligt" :)

Som sagt var måste du kolla exakt hur sakerna är inkopplade. Skruvar du ut nollskruven så kanske du inte har någon nolla alls och riskerar att bränna saker du kopplar in i uttaget?

Skruvar du ut skruven längst till vänster(nollskruv?) så ser det ut som du även kopplar bort antingen nollan från jfb eller nollan till något annat.
Dessutom syns inte din jfb någonstans i bild.

Ja, det stämmer. Jag får skruva ner allt ikväll och kolla hur det är kopplat.

Hmm, nu är jag förvirrad på riktigt. Öppnade upp huvudcentralen också och det visade sig att även där är nollskruven idragen. Hur kan jordfelsbrytaren fungera överhuvud taget?

Bifogar bild på hela anläggningen men jag får nog ge upp och kalla in någon som kollar på det för jag förstår inte hur det kan fungera.

• Elcentral med säkringar, automatsäkringar och jordfelsbrytare, nollskruvar synliga.
    Skapa konto
Jag tycker att det ser ut som nollskruven(till vänster) inte är dragen utan öppen, så som den ska vara. Och den på höger sida ser ut att vara dragen vilket är fel. Och när man lägger in en nolla där löser JFB.

Svårt att se men det ser ut som den högra lilla centralen ligger före jordfelsbrytaren men nollplinten är ihopkopplad men den vänstra centralens nollplint som ligger efter.

Anledningen till att det fungerar med befintliga grupper är i så fall att de alla är rena 3-fas grupper (elvärme?) som inte använder nolla.

Om så är fallet kan det lösas med att flytta matningarna till den högra delen så de hamnar efter jfb. Det är nog läge för en elektriker.

tommib
Det stämmer ju inte med TS beskrivning om den centralen (men är vad jag misstänker).

För min del känns det inte seriöst att ge vidare råd kring detta över nätet, det är för oklart hur det är kopplat. Kanske om hela anläggningen ritas upp, om du TS orkar göra det. Att chansa och börja flytta matningar utan att veta exakt hur det förhåller sig ser jag inte som ett alternativ.

Tills vidare blir min rekommendation att ringa en elektriker.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag kommer kontakta en elektriker men samtidigt vill man förstå så jag uppskattar när det kommer förslag på förklaringar så man kan fundera lite. Jag vet att i det här fallet behöver jag ta in hjälp.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.