Byggahus.se

Nyt golv i lägenhet - jämna ut

1. EngelDK
    Medlem Nivå 1
    Tjena!

Min fru och jag håller på att renovera vår nya lägenhet - vi har tagit bort parkettgolvet och behöver lägga nytt pergolaminatgolv, men betongen är inte så slät som vi önskat. I det som ska vara vår dotters sovrum finns dessutom limmad linoleum på vilken är så tät att hälften kan räcka. Det har varit det gamla köket, så der saknas matta där vissa element har stått, kan något sätt as i rutorna?

Så mina frågor är:

Hur förbereder jag det ojämna betongdäcket för laminatgolv? Klaras det med foam eller lumppap?

Golvet i min dotters sovrum - är det möjligt att lägga skum eller annat material där det inte finns något golv också lägga foam efter?
    Så la mattan stanna kvar Og fixa det på något sätt?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200501_120957.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200501_121002.jpg

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Hej, och välkommen..
    Är betongen mer ojämn än tillåtet/acceptabelt så är den normala vägen att man får flytspackla det jämnt, alternativt spackla upp svackor/slipa ner åsar.

Nivåskillnaderna i dotterns rum kan ju gå att avhjälpa med ex. en tunn boardskiva. Alternativt golvspackel.
    Gällande mattan så är det beroende på typ och golvtillverkarens anvisningar. T.ex. korkmattor måste normalt bort.

3. EngelDK
    Medlem Nivå 1
    Mange tack!

Några ställen kan spacklas - där finns små hål och lika.
    Är där foam som kan jämna mer ut? For har hørt at flyttspackla är jävligt dyrt!

4. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Allt är ju beroende på vilket slutresultat man önskar..

5. EngelDK
    Medlem Nivå 1
    Gärna att golvet är jämnt såklart