Hej!
Jag fick vårt parkettgolv slipat och infärgat i veckan av en lokal firma. Jag blev mycket nöjd med färgen men ytan ser inte alls bra ut, se bifogade bilder.
De yrkade att man vanligtvis ”vattenbombar” golv men var rädda för att göra det här för att inte stavarna skulle släppa i golvet och därför blir repor mer tydliga. Det är som att man har tagit svarta hårstrån och sått över hela golvet och sen lackerat in det, om ni förstår mig. Sliprosor överallt.
I mina ögon ser det ut som för grovt slippapper, att man har fört maskinen ovarsamt/lutat den så att skivan lutat(?) ned mot golvet. Vad tycker/tänker ni?
/Fredrik
Jag fick vårt parkettgolv slipat och infärgat i veckan av en lokal firma. Jag blev mycket nöjd med färgen men ytan ser inte alls bra ut, se bifogade bilder.
De yrkade att man vanligtvis ”vattenbombar” golv men var rädda för att göra det här för att inte stavarna skulle släppa i golvet och därför blir repor mer tydliga. Det är som att man har tagit svarta hårstrån och sått över hela golvet och sen lackerat in det, om ni förstår mig. Sliprosor överallt.
I mina ögon ser det ut som för grovt slippapper, att man har fört maskinen ovarsamt/lutat den så att skivan lutat(?) ned mot golvet. Vad tycker/tänker ni?
/Fredrik
Ja det är ju helt klart repor
Valde du den mörka färgen direkt så firman visste det direkt?
Man ska ju slipa så föregående pappers repor försvinner, men det är inte helt lätt och med en så mörk färg så syns alla repor.
Nu har du varit rätt nära med kameran, har för mig att man ska titta från "ögonhöjd" med vanligt ljus för när man gör en bedömning.
Antar att det är runt kanterna i rummet, ca 15-20cm ut och kanske mest vid hörn?
Man ska ju slipa så föregående pappers repor försvinner, men det är inte helt lätt och med en så mörk färg så syns alla repor.
Nu har du varit rätt nära med kameran, har för mig att man ska titta från "ögonhöjd" med vanligt ljus för när man gör en bedömning.
Antar att det är runt kanterna i rummet, ca 15-20cm ut och kanske mest vid hörn?
Ja, jag har ett golv vid sidan som de skulle försöka göra så lik som möjligt färgmässigt så de borde planerat för det. Färgen i sig lyckades de bra med!nino skrev:
Ja det är ju helt klart repor
Ja det låter vettigt, men ovanifrån så ser man att det är repor också.
Ja, men även utmed hela golvet. Uppskattningsvis 50% av golvet har sådana repor. Tack för ditt svar!
Det är viktigt när man färgar in det så mörkt som du har att man då behöver är extra noga vid slipningen för att det inte ska bli sådär.F Fredrikwerme skrev:Ja, jag har ett golv vid sidan som de skulle försöka göra så lik som möjligt färgmässigt så de borde planerat för det. Färgen i sig lyckades de bra med!
Ja det låter vettigt, men ovanifrån så ser man att det är repor också.
Ja, men även utmed hela golvet. Uppskattningsvis 50% av golvet har sådana repor. Tack för ditt svar!
Är det "bara" på 50% av golvet så går det bevisligen att få det bra utan en större insats. Kan tänka mig att dom tyckte det såg bra ut och att det efteråt visade sig vara slipmärken och att dom nu inte vill göra om det.
Har du i tidigt skede sagt att du vill få det mörkt infärgat så ska dom säga att det krävs extra slipning för att få det bra och så får du ta ställning till om det är värt att betala extra för det.
Att slipa som vanligt med mörka synliga repor över halva golvet som slutresultat känns inte okej. Golvet ser ut att att vara massivt och då finns det gott om marginal att slipa igen. Med en bandslip kan man undvika sliprosor.
Man ser slipmärken tydligt även på den bild tagen från ståhöjd
Hej! De gjorde om golvet med betydligt mer slipande och lite vatten på innan infärgning, så nu ser det ut som jag ville att det skulle göra. Tack för er hjälp!
Klicka här för att svara