Byggahus.se

Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?

19k läst  240 svar

1. P
    Husägare Nivå 2
    fortsätt vattna lite och ofta tror jag på. en del frön hamnar längre ner i marken gissar jag.. ge det några dar till så borde de börja komma upp.
    hade du bra matjord tycker jag du kan vänta till efter du klippt för första gödslingen

• Laddar…
  2. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Jag valde granngårdens slottspark. Jag har inte påsen till hands så att jag kan se blandningen.

3. T
    Medlem · Nivå 9
    Att tänka på vid uppkomst att rödsvingel har kortare uppkomsttid än ängsgröe. 10-14 dagar rödsvingel , 14-30 dagar ängsgröe.
    Så en Extra green blandning har olika grotider.

4. P
    Medlem · Nivå 5

La du ut gödslet tillsammans med fröna eller gödslade du först ,vattnade i några dagar och sådde sedan?

5. T
    Medlem · Nivå 9
  6. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    • Laddar…
  7. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Ok. Då har den sannolikt inget rajgräs, även om de inte publicerar det på nätet. Jag blev bara förvånad över snabb grotid, rajgräs gror och växer fort. Slottspark vann för övrigt råd och röns test i kategorin finmatta. Detta var vid tvåårskontroll. Efter det vann extra green. Men som sagt då alltså ändå premiumval. Insiderinformation är att granngårdens fröblandningar är gjorda av Weibulls gräsexpert ...

8. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Jag blötlade gräsfröna i fyra dygn före så det kortar ju ner grotiden. Kul att höra att man valt en bra blandning!

9. T
    Medlem · Nivå 9
    Plockade lite ogräs idag. Vid en skuggig plats så var jorden svampig och det blev fotspår... Så nu sitter man här med perfektoism-ångest. Tur så är det lördag så man kan ta några glas...

10. F
    Medlem · Nivå 12
    Det är en toppenblandning, fyllgott alternativ till Extragreen. Inget jäkla raj i den.

11. C
    Medlem · Nivå 13
    Ok, nu börjar jag bli REJÄLT otålig! Det känns ju inte som att det händer nånting....!! :cry::cry:
    Visst, det har inte direkt varit någon värmebölja. Utan det har faktiskt tom varit ganska kallt den här ”våren”. Men ska det verkligen ta såhär lång tid? Det har gått 5 1/2 vecka sedan sådd, och visst har det blivit någorlunda grönt. Men fortfarande fläckigt, och inte jättemycket gräs mot vad det ska vara i slutändan!! Ni ser ju mina bilder längre upp i tråden... Fortsätter det i samma takt så kan man ju undra om det ens blir färdigt i år...? :rolleyes:

Så, jag undrar vad ni tycker jag ska göra? Fortfarande ha tålamod? Så mer gräsfrön? Eller påbörja gödsling för att få mer näring i jorden? Jag lutar åt det sistnämnda.... nu vill jag få fart på ski**n!

Hur går det för dig KWesterberg ?

• Laddar…
  12. Ymer
    Medlem Nivå 7
    • Laddar…
  13. C
    Medlem · Nivå 13
    Tog tre veckor innan jag hade samma mängd som dig! :crysmile::crysmile::crysmile:

• Laddar…
  14. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Haha. Du anar inte hur mycket jag fick zooma med mobilen! ;)

• Laddar…
  15. K
    Medlem Nivå 4
    Jaaa! Tack! Du skrev precis vad jag hade tänkt skriva tidigare ikväll men inte hann eftersom barnen aldrig somnade. Här känns det som att det har stannat av. Visst är det grönt, men glest och fläckvis. och jag ser inget som gror i de kala fläckarna... Skickade visserligen lite bilder i helgen till en bekant som är något "gräskunnig" :thinking::Doch enligt honom är det "så här det brukar se ut" och jag ska inte göra något mer nu förutom att vattna och "komplettera med frön kan vi göra efter första klippning". Men visst är det svårt att tro att vi kommer att ha något som liknar en gräsmatta denna sommar... :surprised:

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: