75 948 läst · 431 svar
76k läst
431 svar
Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 359 inlägg
fortsätt vattna lite och ofta tror jag på. en del frön hamnar längre ner i marken gissar jag.. ge det några dar till så borde de börja komma upp.C crazytok skrev:Funderar på ett par saker....
1. Ska man kanske börja vattna mer sällan och mycket nu när det ändå tagit sig en del?
2. Ska jag kanske slänga på ytterligare ett lager frön på baksidan där det gror dåligt? Eller ska jag ha tålamod?
3. Eller, ska jag börja gödsla lite lätt med algomin gräsgödsel? Enligt algomins hemsida så ska man börja gödsla lite försiktigt när fröna väl börjat växa. Typ halva doseringen än vanligt.
Vad tror ni?![]()
hade du bra matjord tycker jag du kan vänta till efter du klippt för första gödslingen
Att tänka på vid uppkomst att rödsvingel har kortare uppkomsttid än ängsgröe. 10-14 dagar rödsvingel , 14-30 dagar ängsgröe.
Så en Extra green blandning har olika grotider.
Så en Extra green blandning har olika grotider.
TotalControl skrev:
La du ut gödslet tillsammans med fröna eller gödslade du först ,vattnade i några dagar och sådde sedan?
Jag la ut 4kg per 100 m2 av det här https://www.granngarden.se/godsel-promagna-11-5-18-25-kg/p/1196440
i dager tillsammans med gräsfröna. Körde gallervält på det. Sen vattna jag.
Klokt. Mer Kalium vid nysådd.TotalControl skrev:
Jag la ut 4kg per 100 m2 av det här https://www.granngarden.se/godsel-promagna-11-5-18-25-kg/p/1196440
Ok. Då har den sannolikt inget rajgräs, även om de inte publicerar det på nätet. Jag blev bara förvånad över snabb grotid, rajgräs gror och växer fort. Slottspark vann för övrigt råd och röns test i kategorin finmatta. Detta var vid tvåårskontroll. Efter det vann extra green. Men som sagt då alltså ändå premiumval. Insiderinformation är att granngårdens fröblandningar är gjorda av Weibulls gräsexpert ...Ymer skrev:
Jag blötlade gräsfröna i fyra dygn före så det kortar ju ner grotiden. Kul att höra att man valt en bra blandning!elpaco skrev:
Ok. Då har den sannolikt inget rajgräs, även om de inte publicerar det på nätet. Jag blev bara förvånad över snabb grotid, rajgräs gror och växer fort. Slottspark vann för övrigt råd och röns test i kategorin finmatta. Detta var vid tvåårskontroll. Efter det vann extra green. Men som sagt då alltså ändå premiumval. Insiderinformation är att granngårdens fröblandningar är gjorda av Weibulls gräsexpert ...
Plockade lite ogräs idag. Vid en skuggig plats så var jorden svampig och det blev fotspår... Så nu sitter man här med perfektoism-ångest. Tur så är det lördag så man kan ta några glas...
Ok, nu börjar jag bli REJÄLT otålig! Det känns ju inte som att det händer nånting....!! 

Visst, det har inte direkt varit någon värmebölja. Utan det har faktiskt tom varit ganska kallt den här ”våren”. Men ska det verkligen ta såhär lång tid? Det har gått 5 1/2 vecka sedan sådd, och visst har det blivit någorlunda grönt. Men fortfarande fläckigt, och inte jättemycket gräs mot vad det ska vara i slutändan!! Ni ser ju mina bilder längre upp i tråden... Fortsätter det i samma takt så kan man ju undra om det ens blir färdigt i år...?
Så, jag undrar vad ni tycker jag ska göra? Fortfarande ha tålamod? Så mer gräsfrön? Eller påbörja gödsling för att få mer näring i jorden? Jag lutar åt det sistnämnda.... nu vill jag få fart på ski**n!
Hur går det för dig KWesterberg ?
Visst, det har inte direkt varit någon värmebölja. Utan det har faktiskt tom varit ganska kallt den här ”våren”. Men ska det verkligen ta såhär lång tid? Det har gått 5 1/2 vecka sedan sådd, och visst har det blivit någorlunda grönt. Men fortfarande fläckigt, och inte jättemycket gräs mot vad det ska vara i slutändan!! Ni ser ju mina bilder längre upp i tråden... Fortsätter det i samma takt så kan man ju undra om det ens blir färdigt i år...?
Så, jag undrar vad ni tycker jag ska göra? Fortfarande ha tålamod? Så mer gräsfrön? Eller påbörja gödsling för att få mer näring i jorden? Jag lutar åt det sistnämnda.... nu vill jag få fart på ski**n!
Jaaa! Tack! Du skrev precis vad jag hade tänkt skriva tidigare ikväll men inte hann eftersom barnen aldrig somnade. Här känns det som att det har stannat av. Visst är det grönt, men glest och fläckvis. och jag ser inget som gror i de kala fläckarna... Skickade visserligen lite bilder i helgen till en bekant som är något "gräskunnig"C crazytok skrev:Ok, nu börjar jag bli REJÄLT otålig! Det känns ju inte som att det händer nånting....!!