Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?

7k läst  99 svar

1. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Vi pratar om att så va?

2. F
    Medlem · Nivå 12
    Nä, jag menade rullat gräs där 3-4 veckor borde vara ok att gå på. Så gräs och trampa runt i på 5 veckor är ju uteslutet.

3. K
    Medlem Nivå 2
    Jag vet att tålamod var ledordet här... (y):) men ändå: är det normalt att det fortfarande efter två veckor inte finns tillstymmelse till grönska? Det har ju ändå varit lite sol och lite varmare nu... När är det dags att börja oroa sig för att sådden kanske misslyckats?

4. C
    Medlem · Nivå 12
    Jag tycker mig kunna utskilja ett och annat litet grässtrå?? :D

Jag sådde under påskhelgen... NU har jag börjat se en liten tillstymmelse av grönska!
    Dvs ca 3veckor senare. Men så har det ju varit minusgrader och snöat under den tiden också! :cry:

Så ja, har det gått två veckor så tycker jag fortfarande du ska ha is i magen! Det kommer.... (y)

Man får zooma in ordentligt för att se dom dock! :rofl:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F6758F9F-6C65-45A1-A599-810BFD6B1596.jpeg

5. K
    Medlem Nivå 2
    Haha :rofl: jomen faktiskt finns ju där ett par strån! Vilket hököga! Tack för det, gjorde min dag! Och det låter ju hoppfullt ändå. Har du vattnat trots kylan? Har ju fått lite blandade bud angående vattna eller inte vattna... :thinking::D

6. C
    Medlem · Nivå 12
    Haha, eller hur!

Vattnade bara i början när det var så varmt och dåligt med regn. Nu har jag nog inte vattnat på två veckor.... kommer nog vattna lite lätt i veckan dock för nu såg det torrare ut!

7. F
    Medlem · Nivå 12
    Har samma. Sådde en yta på 80-100 kvadrat för två veckor sen och vill bara ha grönt. Det är fö ett naturligt gångstråk så jag sparade 1,5x10m som jag rullar ut gräs på bara för att kunna komma förbi under etableringstiden.

Sen har jag 3-4 ställen på stora gräsmattan där jag gjort lite fyllning pga sättningar, där vill jag ha snabb etablering men det händer fan inte nånting trots tillblandad supergödslad jord.

Nån som kommer ihåg receptet på att inomhus snabbgro en skottkärra med gräsfrö?

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 2
    Dressjord, fukt och värme.

Förgro steget är ju bara ett kontrollerat steg så att inte jorden torkar ut och för en begränsad yta. Funkar inte riktigt för 200kvm. Då är det bara på med fiberduk å vattna som gäller. Har själv kört med fiberduk i vår och stödvattnat när det har varit som varmast.

Tar det lång tid för gräset så har ni rätt frön. ;) sådde snabbväxande i höstas på ett ställe som växte så in i.... Men har grävts bort nu i vår :cool:

9. K
    Medlem Nivå 2
    Borde man lägga på en fiberduk..? Är det för att påskynda? Eller blir resultatet också bättre?

10. M
    Medlem Nivå 2
    Blir ju som ett litet växthus. Skyddar mot för skarp sol och håller kvar fukten bättre.

Släpper ändå igenom vatten såväl som solljus. Det sägs att det ska bli mindre ogräs men jag vet inte. Allt handlar ju om hur fort och bra gräset tar sig för att konkurrera ut ogräset.

Jag tog dock bort den nu när det har regnat ordentligt på senare. Kanske lägger tillbaka den igen om solen är för vass men nu har gräset tagit sig så jag klarar mig nog utan dukarna.

• Laddar…
  11. F
    Medlem · Nivå 12
    Skulle säga 3ggr snabbare till första klippning. Just nu, alltså i en generellt dålig period för nysådd så är nog duk inte dumt alls.

• Laddar…
  12. F
    Medlem · Nivå 12
    Det är för dom utfyllda sättningarna, totalt 4-6kvm

13. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Vad kostade den då?

14. K
    Medlem Nivå 2
    Får nog bli att testa fiberduk, åtminstone på vissa delar.

15. C
    Medlem · Nivå 12
    Måste säga att det är EXTREM skillnad mellan ytorna som är i väster och söderläge. Där växer det jättefint... Skuggsidorna däremot är det betydligt sämre, vissa bitar växer medans andra nästan ingenting. Men antar att det bara är att bita ihop och ha tålamod även med dessa ytor....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: