Byggahus.se

Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?

20k läst  243 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Kör själv med Gardenas variant. Funkar både för gräsfrö och för gödsel. Inte stött på några direkta bekymmer.

Det svåra tycker jag är attt se hur mycket gödsel som läggs ut (yaramila är vita korn så de syns) för övrigt brunt gödsel insåg jag att direkt efter regn och gärna lite längre grässtrån gjorde att jag tydligare såg var jag hade gått

2. C
    Medlem · Nivå 13
    Instämmer, använder också gardenas spridare och den funkar utmärkt. Smaksak om du vill använda vagn eller näven...
    Går om inte annat väldigt snabbt och smidigt att använda en sådan vagn för gräsfrön och gödsel.

3. T
    Medlem · Nivå 6
    Gardenas vagn, funkar den bra att sprida ut gräsfrön med?

4. C
    Medlem · Nivå 13
    Ja det tycker jag. Använde den själv när jag sådde, gick jättesnabbt och enkelt. Lite trixigt att ställa in mängden frön den spottar ut bara men det testar man sig fram till....

Sen får man gå kors och tvärs med den så man får jämn spridning.

5. T
    Medlem · Nivå 6
    Vad bra. Då får man satsa på en sådan, för det fungerar väl även bra för gödsel?

6. C
    Medlem · Nivå 13
    Ja det har jag ju inte provat ännu... :) Men det hoppas jag. Det var ju lite tanken!

7. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Om du med gardenas menar droppvagn så tycker jag den är skit. Bytte två och sedan pengarna tillbaka. Använd cyklonspridare, oavsett om den sitter i näven, på axeln eller på en vagn. Helt överlägset.

8. C
    Medlem · Nivå 13
    Denna syftar iaf jag på... fyller sin funktion! (y)

Gardena universalspridare L

(bör väl nämnas att jag bara använt den till gräsfrön hittills dock!)

9. M
    Medlem Nivå 2
    Visst lite plastig men gör sitt jobb. Tror jag gav halva ordpriset
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    GA310-0008.png

10. T
    Medlem · Nivå 6

En sådan där tänkte jag också köpa. Men den bör väl också lämpa sig för gödning?

11. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Jag har som sagt varit mycket missnöjd.
    1) dyr
    2) svårt att sprida jämnt, då kanterna mellan raderna blir skarp. Antingen överlappar man eller så blir det mellanrum.
    3) dumpar ibland små högar när man stannar, vilket bränner gräset.
    4) långsam/ineffektiv.
    5) liten kapacitet för att vara en vagn.

Allt detta löser du med en handhållen cyklonspridare. Och alltså billigare.

• Laddar…
  12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Vad är det för fel på en pastasil?

13. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Varför inte stoppa handen i påsen och kasta?

upload_2019-5-9_22-46-59.jpeg

14. F
    Medlem · Nivå 12
    Prova så vet du exakt vad som är fel sen.

15. M
    Medlem Nivå 2
    Tänk vad man kan tycka olika. Som sagt, jag gav nog halva ordpriset, därav köp.

Angående gräsfrö är det bara å gå lite omlott och sen myllas ändå gräsfröna ner så någon skarv har jag inte uppmärksammat.

Synlig skarv strör jag för hand innan myllning men grovjobbet gör jag alltså med Gardena.

Bränt gräs är för lite vatten och för mycket gödsel. Kan hända även för hand.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: