Byggahus.se

Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?

1. T
    Medlem Nivå 6
    Dag 17 och det börjar likna en gräsmatta. Eftersom jag har använt lagrad åkerjord så var jag beredd på en hel del ogräs. Förutom lite tistlar så har jag ganska rejält med kvickrot. Hur stressad skall man vara över det? Finns väl inget jag kan göra i alla fall..

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2019-08-23 14.37.24.jpg

• Laddar…
  2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    MCPA tar hand om kvickroten, men ta det först nästa säsong när ogräset är i god tillväxt. Vill du inte använda sådana produkter så finns nog inte å mycket att göra.

• Laddar…
  3. T
    Medlem Nivå 6
  4. P
    Medlem · Nivå 6

5. T
    Medlem Nivå 6
  6. rampante
    Medlem Nivå 9
    Jag har dag 9 idag sen sådd och på dom flesta isådda områdena börjar det se riktigt grönt och fint ut. Inte jättetätt men ändå. Bättre för varje dag.
    Vattnar bara en omgång varje kväll - jobbar ju på dagarna men kanske det räcker ändå. Är ju rejält fuktigt på morgonen av daggen med.

7. M
    Medlem Nivå 6
    16 dagar nu. När klipper jag?

8. T
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle nog vänta ca 2v ännu och se hur det ser ut. Beror ju mycket på hur varmt det är den närmsta tiden. Själv planerar jag att klippa första gången nästa helg. Då är det ca 3.5-4v.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 2
    Nja, gräset riskerar att bli alldeles för långt om han väntar 2 veckor till. Man ska inte klippa mer än en tredjedel av gräset per gång och det är svårt att undvika om man väntar för länge. Weibull rekommenderar att man ska klippa när gräset blivit 6 cm. På andra ställen har jag sett 7-8 cm. Beror lite på vilket gräs också, hur kort det gillar att klippas.

10. C
    Medlem · Nivå 13
    Jag hade också väntat ca två veckor till innan jag klippte...

11. rampante
    Medlem Nivå 9
    När skulle ni säga att man kan släppa ut en Robot att klippa efter sådd? Hur etablerat eller högt bör gräset ha blivit?
    Kanske oxå ska tillägga att det är med rakbladsknivar och inte som vanliga rotorklippare som en del robotar har.

12. rampante
    Medlem Nivå 9
    • Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 6
    Jag funderar att skaffa robotklippare men tänkte nog först se till att gräsmattan har etablerat sig ordentligt först. Jag sådde på sensommaren och räknar nog med att det kommer att ta ett år innan jag vågar släppa lös en robot...

• Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 6
    Gräset har nu blivit ca 6cm. Jag tycker mig också se massor av olika längrekommendationer.

Ok. Så då verkar vi ha liknande så-datum. Jag väntar tills nästa helg då också.

15. H
    Medlem Nivå 4
    Funderar på att göra samma sak då jag fläckvis saknar gräs främst i söderläge.

När kan man beträda mattan? tänker ska jag stödså nu måste jag ju fram sådde för cirka 15 dagar sen.