Skånepöjk
Hej alla proffs ;)

Har börjat beta av endel besiktninganmärkningar på mitt relativt nyinköpta renoveringsobjekt.

De förra ägarna hade renoverat taket 2010
Nytt yttertak, ny takduk, läkt, plåtar och betongpannor.

En anmärkning i protokollet säger
"taket underlagsduk är inte monterad enligt anvisning mot trekantslist vid vindskivor.
Dom brister som noterats ger en ökad risk för att vatten/snö kan rinna in i tak konstruktionen och orsaka skador i takbrädor och takstolar

Jag är ingen snickare och vet inte vad jag ska titta efter.
Vad är egentligen problemet? Något jag bör åtgärda?
Kan jag ta bilder någonstans för att ni ska kunna ge mig något att gå på?

Svar/hjälp och råd uppskattas

Mvh ny husägare

Det låter inte särskilt allvarligt. Särskilt inte om det är hyfsat långt takutsprång.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Skånepöjk
useless useless skrev:
Det låter inte särskilt allvarligt. Särskilt inte om det är hyfsat långt takutsprång.
Okej, kan jag se någonstans/fota för att ni ska kunna avgöra detta?
Jag är helt novis så jag vet inte ens var jag ska kolla.. :thinking:

Kolla på kanten av taket innanför vindskivorna. Förmodligen har man bara vikt upp duken utan att vika den runt listen. Ett ganska vanligt fel skulle jag tro som har ganska liten praktisk betydelse om resten av takbeklädnaden och vindskiveplåtarna sitterssom dom ska.

Illustration av korrekt applicering av takpapp vid gavel med trekantlist och fastsättning med pappspik.

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Lyft på pannorna längs sidorna på taket så man ser hur duken ligger där den borde gå upp, ta gärna bort ett gäng pannor så man ser ordentligt och lägg sedan upp bilden här då får du råd

Skånepöjk
M myrstack skrev:
Lyft på pannorna längs sidorna på taket så man ser hur duken ligger där den borde gå upp, ta gärna bort ett gäng pannor så man ser ordentligt och lägg sedan upp bilden här då får du råd
Tack! Fixar det imorgon när det är lite ljusare ute :)
Det är alltså betongpannorna som är på husets kortsidor jag ska lyfta upp?
Inte de som är neråt där takstolarna slutar?

• Gilla
myrstack
  • Laddar…
Typ. Lyft på pannan längst ut på hörnet.

• Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
handlar mycket om hur långt gavelbeslaget går ut över pannorna på vindskivorna också , kolla så vattnet som rinner på gavelbeslaget leder bort vattnet så det hamnar i dalen på pannan ,så borde du inte få nått problem

• Gilla
Rickard Sjölander och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Då ser det ut såhär när jag flyttat på en takpanna.
Det är 2 typer av papp som verkar gå upp mot en list (trekantslist?) men inte runt den.
Pappen är inte limmad eller spikad mot någon list.
Har känt med handen och känner ingen fukt trotts mycket regn senaste tiden.
Ska jag göra något åt detta eller låta det vara?

• Takpanna flyttad visar underlag med två typer av papp, trekantslist och inga tecken på fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takdetalj där två typer av takpapp möter en icke täckt trekantslist, utan synliga fuktspår.
    Skapa konto
Skånepöjk
Observerade en annan sak på taket. Att det är en glipa på ena sidan av bocken där den möter vindplåtsskivorna. På andra sidan är det tätt då plåten går över nockpannan. Ska det se ut såhär? Tittar jag mellan springa ser jag takpapp som går över nockbrädan.
Finns inget nockband eller sånna saker.
Märkte även att nockens spikar sitter dåligt så Fundersr på att ta av pannorna och spika om dem.
Något jag bör tänka på då?

• Taknock med en glipa mellan vindplåt och nockpanna, synliga spikar och underliggande takpapp.
    Skapa konto
Låt det vara.

Skånepöjk
useless useless skrev:
Låt det vara.
Ok! Tack.
Det här med nockpannan, bör inte den ligga under plåten på båda sidorna?

Ja den ska ligga under eller över plåten.

Om pannan är mycket högre än plåten, hur gör man en snygg lösning då?

Har samma ”problem” och inget som tagits upp på två besiktningar.

Skånepöjk
H Holmspel skrev:
Om pannan är mycket högre än plåten, hur gör man en snygg lösning då?

Har samma ”problem” och inget som tagits upp på två besiktningar.
Stod inget om det inte mitt protokoll heller. Men antar att det är optimalt att ha den under plåten.
En plåtslagare borde kunna göra något...

Funderar på att ta ut en besiktningsman för att göra en gedigen besiktning med mig på plats.
Gå igenom hela huset.
Hade en besiktning när jag köpte, eller fick ett protokoll. Men det ger inte mig all den info jag behöver känner jag.
Däremot är det dyrt med besiktning, ca 7t...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.