Skånepöjk
Hej alla proffs ;)

Har börjat beta av endel besiktninganmärkningar på mitt relativt nyinköpta renoveringsobjekt.

De förra ägarna hade renoverat taket 2010
Nytt yttertak, ny takduk, läkt, plåtar och betongpannor.

En anmärkning i protokollet säger
"taket underlagsduk är inte monterad enligt anvisning mot trekantslist vid vindskivor.
Dom brister som noterats ger en ökad risk för att vatten/snö kan rinna in i tak konstruktionen och orsaka skador i takbrädor och takstolar

Jag är ingen snickare och vet inte vad jag ska titta efter.
Vad är egentligen problemet? Något jag bör åtgärda?
Kan jag ta bilder någonstans för att ni ska kunna ge mig något att gå på?

Svar/hjälp och råd uppskattas

Mvh ny husägare

Det låter inte särskilt allvarligt. Särskilt inte om det är hyfsat långt takutsprång.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Skånepöjk
useless useless skrev:
Det låter inte särskilt allvarligt. Särskilt inte om det är hyfsat långt takutsprång.
Okej, kan jag se någonstans/fota för att ni ska kunna avgöra detta?
Jag är helt novis så jag vet inte ens var jag ska kolla.. :thinking:

Kolla på kanten av taket innanför vindskivorna. Förmodligen har man bara vikt upp duken utan att vika den runt listen. Ett ganska vanligt fel skulle jag tro som har ganska liten praktisk betydelse om resten av takbeklädnaden och vindskiveplåtarna sitterssom dom ska.

Illustration av korrekt applicering av takpapp vid gavel med trekantlist och fastsättning med pappspik.

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Lyft på pannorna längs sidorna på taket så man ser hur duken ligger där den borde gå upp, ta gärna bort ett gäng pannor så man ser ordentligt och lägg sedan upp bilden här då får du råd

Skånepöjk
M myrstack skrev:
Lyft på pannorna längs sidorna på taket så man ser hur duken ligger där den borde gå upp, ta gärna bort ett gäng pannor så man ser ordentligt och lägg sedan upp bilden här då får du råd
Tack! Fixar det imorgon när det är lite ljusare ute :)